Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 1313 ggr
Maria
10/14/17, 8:59 AM

Hur bor ni?

Vi har bott på många olika adresser under årens lopp så det vore roligt att höra hur ni bor eller har bott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[PeterTM]
10/14/17, 9:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Min familj bodde mitt ute i skogen mellan Arboga och Kungsör i Västmanland när jag var liten. Oerhört primitivt med dagens mått mätt, ingen el, inget indraget vatten, ingen telefon. Traktorväg fram till huset 2 km till närmaste gård, den plogades inte vintertid. Huset var dåligt isolerat, så det gick åt mycket ved och fotogen för att värma upp. 

Har ett gammalt flygfoto, kan vara 1959 eller 1960. Huset hade ingång från öster, alltså till höger på utbyggnaden hitåt i bild, den innehöll också en trappa upp till övervåningen, där fanns två sovrum. På nedre plan fanns köket till höger och vardagsrum till vänster. 

Bakom bostadshuset i bild står vedboden med hundkojan intill. Bakom övre hörnet på laggårn skymtar utedasset, vår enda toalett. Tvättade sig gjorde man i ett handfat utanför huset och skulle vi tvätta oss helt, blev det badbaljan. Notera raden med kaninburar. Vi levde till stor del på kaniner och höns.

Vi flyttade därifrån 1962 och efter det har jag bott både här och där, aldrig i Stockholm, men sisådär 25-35 km utanför på många olika adresser I början av 70-talet bodde jag i Jämtland (Fyrsjön 1 mil öster om Hammerdal), i Göteborg under några år i början av 80-talet. Under 8 månader 1994, bodde jag i min frus lägenhet i Södertälje, de enda månaderna jag bott inne i en stad, jag gillade inte det.

Nu bor vi i Nordvästuppland sedan drygt 22 år och jag har flyttat klart i livet 🙂

flocken
10/14/17, 10:21 AM
#2

Vi bor i en enplansvilla på ca 130 kvadrat. Vitt tegel, mörkblå panel. Dessvärre i ett villaområde men vi ska flytta när barnen är större. Skönt att ha allt nära nu. Bott här i ca 11 år. Har flyttat mkt i mitt liv. Föddes i Stockholm o bor nu 5 mil över Kalmar i ett mindre samhälle. Vi har även ett hus/ stuga på ca 60 kvadrat ute på en ö som heter vållö. Där är det " barnen i Bullerbyn " känsla.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
10/14/17, 1:28 PM
#3

Vi bor numera i ett litet enplans atriumradhus. Här trivs vi och katterna jättebra.

Jag växte upp i miljonprogrammets Göteborg i ett åttavåningshus. Vi bodde på femte våningen. När jag flyttade hemifrån ihop med min man så var vår första lägenhet en liten etta i Masthugget granne med Slottsskogen.

Därefter så har vi bott i olika lägenheter. Två ettor, en tvåa, en trea och en fyra😃

När sonen var tonåring så hyrde vi övervåningen på en gammal villa alldeles vid Slottsskogsvallen, Där trivdes vi jättebra och sonen hade massor av vänner på gatan.

Efter det så flyttade vi till en etagelägenhet som var jättefin men jag tyckte det var jobbigt med trappa haha.

Hastigt och lustigt hittade vi detta huset när vi var på promenad och sonen fick ta över vårt lägenhetskontrakt . Skönt för honom att få ett eget kontrakt.

Här känner jag att jag vill och kan bo kvar. Det är väldigt skönt med ett plan för mig som är så vinglig.

Åren när sonen var liten fram till övre tonåren så hade vi ett litet sommartorp och det var ljuvligt att åka dit varje helg och ledig tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
10/14/17, 2:56 PM
#4

Det låter mysigt med ditt enplans atriumhus, Maria

Men jag har aldrig bott "nere på marken". Jag kanske skulle känna mej lite utställd, alla kan ju kolla in hur man har det. Eller inte? haha

Vi bor centralt i Stockholm, 4 tr upp. Mycket service runt omkring i kvarteren  och det uppskattar jag. Vi störs inte av trafiken och folklivet, det är ett stor plus med liv och rörelse, tycker vi.

Maria
10/14/17, 3:00 PM
#5

#4 Jag tyckte också att det var märkligt att bo på markplan så att säga när vi flyttade hit. Enda fönstren som är ut mot den lilla gatan är i köket och grovköket och resten av fönstren är mot den lilla trädgården så vi har ingen insyn i alla fall.

Vi har ju alltid bott högre innan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dioramabyggare
10/14/17, 3:28 PM
#6

Vi bor i en trerumslägenhet, på tredje våningen, i stadens utkant. Nära till två dagligvarubutiker, tre loppisar, till busshållplats och till vårdcentral och apotek.

Annons:
[vandringen]
10/14/17, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Vilken härlig tråd 😎och vilka fina bilder du delar med dig av # 1 ,fantastiskt fint och mysigt 👍

Jag har bott i hus största delen av mitt liv men i Sthlm köpte jag bostadsrätt  när jag fick jobb där.

Som barn bodde vi i Alfta i en nybyggd villa sen byggde vi nytt i Mockfjärd igen för att sen landa i Leksand på en gammal gård  och det är huset vi haft längst i 34 år och jag tar över gården som är på 298 kvadrat,lite stort kanske men katterna måste ju ha egna rum allt annat är väl  uteslutet eller hur 😃😉🐱

Att bo i lägenhet var inte min grej som är uppvuxen med hus på landet men det var en alla tiders bra bostadsrättsförening som såg till att medlemmarna trivdes och skötte om fastigheten så himla bra så jag hade tur om än  jag kände mig instängd i en trea men vi hade en grön gård och grönområden omkring husen så det gick ju bra i alla fall.Vantrivdes gjorde jag inte men det där med flerfamiljs var jag helt enkelt inte van vid men det gick och lägenheten var alla tiders och så även grannarna med ett enda undantag som vi alla retade oss på 😂

Har även bott utomlands i perioder bland annat i Usa när jag studerade och även då bodde jag i hus samt genom min fars jobb så blev det Tokyo ,Canada,Spanien med flera länder   i perioder men då var vi inte bofasta utan vi bommade igen här i Sverige under dom tiderna och flyttade iväg några månader om året.

Idag är jag tillbaka hemma i Leksand sen 15 år tillbaka på  föräldrar gården och här stannar jag tills dom får bära ut mig  för nu är jag verkligen tillbaka till det hus jag känner som hemma och det är så oerhört skönt att ha landat och att få ha kommit hem igen.

Borta bra men hemma bäst 😎

Maria
10/14/17, 6:51 PM
#8

Vilka vackra hus ni har Peter och Vandringen🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
10/14/17, 6:56 PM
#9

I somras köpte vi vårt hus, drygt 100 kvm enplanshus med 5000 kvm tomt. Huset ligger princip i skogen. Helt underbart!

Jag växte upp i ett hus i ett lugnt villaområde. Sen har jag bott i olika lägenheter tills vi äntligen hittade hem till vårt hus i skogen. Vi har massor att gör med huset, renoveringar och förbättringar. Men det är så värt det, älskar verkligen att bo här i lugnet och tystnaden med naturen precis utanför.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
10/14/17, 6:57 PM
#10

Vårt lilla radhus har bara 85 kvadrat😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
10/14/17, 8:18 PM
#11

#7 Fint hus och läge. Vad är det för sorts tall snett framför huset?

JMW
10/15/17, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har bott på många ställen men nu landat där jag stannar. Maken och jag köpte huset för 18 år sedan. Det är ett hus vi inte riktigt vet när det är byggt. Vi vet bara att det flyttades till nuvarande plats runt 1860. Det finns idag en tillbyggnad så vi har ca 150 kvm totalt. Den äldre delen är renoverad väldigt fint av tidigare ägare som bevarat mycket av det gamla som dörrar och lister t ex. Tre kakelugnar, en rörspis och en vedspis och de är alla guld värda.

Soligajag1
10/16/17, 7:21 AM
#13

#12 Det ser riktigt mysigt ut , där ni bor!!  🙂

Jag bor i en tvåa med kök.  Trivs som fisken i vattnet nu, bodde i en trea förut med mina 2 söner , typ radhuslänga . sedan flyttade sönerna . o jag med. 

Här har har jag tagit ett foto från balkongen , mycket natur. 

Ligger en skog och en promenad slinga i närheten!! Så mysigt!! Nu har jag landat !! 🙂

HH 🙂

Annons:
Leifsdotra
10/16/17, 9:55 AM
#14

Jag är uppvuxen i villaområde i en lite mindre stad, flyttade till lägenhet i Gävle som låg nära hemorten direkt efter studenten och blev kvar där i 10 år i olika lägenheter. Trivdes superbra med allt, stort utbud av shopping, krogar, många nya vänner och bra kommunikationer.

Pga jobb  och separation flyttade jag sedan till mindre samhälle under ett halvår, men trivdes inte alls där, helt omöjligt att lära känna nya människor (åtminstone tjejer) i min egen ålder, blev verkligen inte väl mottagen. Träffade dock min man där, han var på väg att flytta till Gävle från det lilla samhället. Jag flyttade hem till honom efter någon månad och något år senare köpte vi hus i ett villaområde på min hemort när han fick jobb där. för 15 år sedan köpte vi ett sommarställe och för 5 år sedan sålde vi villan och flyttade till sommarstället permanent. Det ligger väldigt lantligt och den livsstil jag har idag har inte mycket gemensamt med den livsstil jag hade när jag först flyttade hemifrån, men det är ju många år sedan och man förändras, vad som känns viktigt förändras.

citytjejen
10/16/17, 2:13 PM
#15

Jag har alltid bott i Stockholms län och alltid i lägenhet. Växte upp i en förort söder om Stockholm  och bor nu i Sollentuna strax norr om Stockholm. Bor med min man i en tvåa på ca 68 kvadrat på nedre botten, har uteplats i stället för balkong vilket är toppen! Där jag bor nu är den åttonde lägenheten jag bott i om man räkar hela livets boenden hittills, så att säga. 

Har sluppit bo i andra hand och mest bott i bostadsrätt. 

Jag/vi har inga husplaner utan trivs bra med lägenhet och vi har inga planer på att flytta.

/Christina

Honestyisdead
10/20/17, 5:14 PM
#16

Växte upp i en villa och där bor mina föräldrar än idag.

Jag bor i en 3a med inglasad balkong och liten trädgårdstäppa. Blir förhoppningsvis ett byte av lägenhet till en 2a med balkong och trädgårdstäppa. Har skickat in ansökan så nu väntar man på besked.

Mooniq
10/20/17, 5:23 PM
#17

oj, jag har bott på många ställen. växte upp i hus i Lysekil, sen en mängd olika lägenheter, den ena lite bättre än den förra. Köpte hus, hade det i 11 år, sålde förra året. Hunnit med två olika lägenheter i Munkedal. och nu har jag tittat på en jättegullig liten stuga som jag kanske får hyra. ägarna kommer hem från semestern i november, då ska vi träffas. Idag fick jag se stugan av den nuvarande hyresgästen. Tror detta är ställe nr 16 jag bor på - på väg mot 17. Rastlös - antagligen. .har inte djupanalyserat det ordentligt 😂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[PeterTM]
10/20/17, 5:37 PM
#18

Jag måste väl erkänna mig till befolkningsminoriteten i landet med tanke på att de flesta människorna väljer att bo i städer eller åtminstone förstäder eller samhällen av andra slag vad de än kallas, småorter, köpingar, byar osv. 

Jag har också bott i lägenhet i förorterna och jag är okej med själva boendet, men miljön runt omkring gillar jag inte. Tätt mellan husen, massor av bilar, trängsel, aldrig tyst. Jag trivs bäst en bra bit utanför samhället ute på landet. Vi har 4 km till det lilla samhället Harbo där det bor omkring 800-900 personer.

Jag vill kunna göra vad jag vill när jag vill, spika, såga, hugga, slamra och sånt som serviceinrättningar av alla de slag som de flesta framhåller som stora kvaliteter med sitt boende, betyder absolut ingenting för mig. Jag måste ha skog, gärna obruten skog. Jag minns så väl när jag flyttat till Göteborg och frågade en klasskompis på komvux var jag kunde hitta skog.

Du bor ju i Bergsjön sa han, då är det bara att ta sig ner till sporthallen. Bakom den finns det skog och du kan gå i skog till Vänersborg, sa han. Jag gjorde som han sagt, men redan efter en kvart kom jag ut i ett litet villaområde. När jag senare påpekade detta svarade han, -"jo det är klart att det finns bostadsområden här och där". Jamen sa jag, då är det inte skog, då är det dungar mellan husen. Han tittade på mig som om jag var från en annan planet och så sa han bara, -"då har vi ingen skog". 😃

Maria
10/20/17, 5:44 PM
#19

Mitt drömboende hade varit vid havet någonstans i Bohuslän.

Jag bara älskar runda slipade klippor och det salta karga landskapet. Jag hade kunnat leva enbart på fisk och annat som havet ger men som sagt en ren dröm.

Jag har i alla fall levt drömmen många somrar både på land och i båtar så jag lever på minnen.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
10/20/17, 6:24 PM
#20

Jag är som du Peter. Vill kunna slamra och greja utan att någon gnäller och det kan jag göra. Har två km till byn och en liten lanthandel. Tror invånarantalet är runt 500 personer. Fast egentligen skulle jag vilja bo ännu mer ensligt. Långt in i skogen.

Annons:
Leifsdotra
10/23/17, 9:25 AM
#21

Håller med Peter och JMW, jag trivs oerhört bra som jag bor nu. 300m till närmaste granne och lite skog emellan så vi ser inte ens till varandra. Däremot hör jag om det stojas ute i trädgården hemma hos dem eller när de klipper gräset.  Den andra grannenhar vi runt 500 m bort fågelvägen. Hennes slädhundar hörs när det är mat- eller motionsdags, de ylar som en vargflock🙂

Närmaste tätort ligger knappt en mil norrut och där finns egentligen allt man behöver i form av affärer osv. Ica, Apotek, café, frissa, bibliotek, en supermysig klädaffär, systembolag och såklart ett par pizzerior. Totalt runt 3000 invånare i kommunen.

[Rhonda]
10/25/17, 10:05 AM
#22

Bodde på 9 olika ställen i delstaten Victoria i Australien när jag växte upp. (inkl en bondgård - där var jag lyckligast som barn). 

Sedan blev det Melbourne, Malmö, Säter, Kalmar, Halltorp, Alsterbro o nu Nybro som är en lagom stor, mysig ort.

Maria
10/25/17, 11:26 AM
#23

#22 Halltorp på Öland?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
10/25/17, 11:47 AM
#24

#23 Kalmar kommun.

Glömde nämna att vi bor i lägenhet.

Maria
10/25/17, 12:21 PM
#25

Aha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: