Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1448 ggr
Maria
2017-10-10 09:32

Mat i barndomen

Vad växte ni upp med för mat?

Själv så var det mycket fisk i min barndom och mamma gjorde för övrigt husmanskost kan man säga. Hon var dock väldigt förtjust i konserver😉

Det mest exotiska jag fick som barn var spagetti med köttfärssås😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fridaaaa
2017-10-10 09:36
#1

Mycket husmanskost vad jag kan minnas och en hel del fisk då min pappa älskar det. Kanske därför jag med gör det haha! Ärftligt? ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dioramabyggare
2017-10-10 09:36
#2

Fisk, blodpudding, "miljonbiff" (brynt köttfärs blandad med brun sås. Åts med kokt Potatis och lingonsylt), omelett…

Åsa S
2017-10-10 10:34
#3

Ungefär samma mat som jag äter idag olika slags pastarätter även lasagne vilket min mor troligtvis var först med att tillaga på orten där jag bodde, kalops, andra köttgrytor, blodpudding, pitepalt, kålpudding, makaronipudding, köttbullar och potatismos, stuvade makaroner och falukorv.

tlover
2017-10-10 10:34
#4

Husmanskost med ganska mycket vegetariskt och även ganska fettsnål mat (inte lightprodukter utan naturligt fettsnål, förmodligen pga det vegetariska).

Mycket bön och/eller linssallader, "cafémackor" och lite mer avancerad mat hos pappa men ändå husmanskost (mat från grunden).

Min absoluta favoriträtt som liten var mammas linssoppa

l'm back

Carmarino
2017-10-10 10:46
#5

Det var nog mest husmanskost; oftast Potatis, sås någon form av kött tror jag. Minns inte så många av rätterna vi åt, mer än köttbullar och potatismos samt makrillåda. Den senare åt vi dock mest vid speciella tillfällen - när det gick att fiska makrill.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NatasjaHemby
2017-10-10 10:49
#6

Alltid hemlagat från grunden tack vare mammas matlagningsintresse. (Minns fortfarande när jag som 14-15-åring insåg att pulversås var något man kunde köpa hem som privatperson, inte bara något som serverades i skolmatsalen.) Inte så inriktat på en speciell stil utan allt från husmanskost till mer trendig mat. Mycket fisk och mycket vegetariskt. Mycket kryddor, alltid väldigt smakrik och god mat. Pappa började tidigt att göra sushi hemma och det åt vi ofta under hela min uppväxt. 

Intresset för mat och att testa nya rätter har definitivt smittat av sig. Även om jag numera har uteslutit alla animalier ur min kost så lagar jag fortfarande väldigt varierande mat och älskar att laga och äta svensk husmanskost lika mycket som indiskt eller japanskt 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
[PeterTM]
2017-10-10 11:49
#7

Mycket havregrynsgröt, rågmjölsgröt, kroppkakor, blodpudding, leverstuvning, "slang med slira", fiskbullar, Jojka renköttbullar (bläää). Som mycket liten i obygden hade vi det riktigt fattigt och då togs allt tillvara. Farsan vispade ner vetemjöl i gåsblod och stekte blodplättar som vi åt med god aptit med lingon. Grisfötter var ingen ovanlighet och förekom året om.

JMW
2017-10-10 15:06
#8

Det var nog husmanskost när jag växte upp. Jag har ett minne av (felaktigt) att vi åt stekt strömming och potatismos med hackad lök i ofta. Fy sjutton. Stekt strömming äter jag inte längre. 

Minns inte så många rätter faktiskt. Pölsa med Potatis, blodpudding, fiskbullar. Jag äter inte fiskbullar heller. Blä..

Tarotstollan
2017-10-11 20:17
#9

Husmanskost och alltid stek av någon sort på söndagar.
Mest exotiska var väl spagetti med köttfärssås men vi åt även köttfärssås till Potatis och lingon då kallades såsen för "sparmat"!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
2017-10-12 06:32
#10

Husmanskost , köttbullar o "riktig" potatismos , spaghetti o köttfärssås, mycket olika soppor , Julen bara älskade jag , julskinka som mamma grillade själv i ugnen, + morots-o kålrotslåda till, smaskens . Potatis såklart +  köttbullar, janssons frestelse,  revbensspjäll . Mums!!

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: