Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1704 ggr
Maria
2017-10-10 08:47

Glöm inte REFLEXER

Nu är det dags igen att påminna om reflexer.

Jag har även hört att vissa reflexer har en livslängd så köp gärna nya.

Igår när min man körde mig till jobbet (tidigt i mörkret) så vid Sahlgrenska norra porten kör man ganska sakta för det är som sagt en portal man ska igenom där det inte går att mötas . Då kommer en cyklist i full fart. Hen är svartklädd och har inga lampor eller reflexer vilken gjorde att hen var alldeles vid bilen innan min man (och jag) så personen.

Jag förstår inte att man vågar😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Dioramabyggare
2017-10-10 09:26
#1

#0: ja, reflexer gör verkligen skillnad när det gäller att ses.

Själv har jag alltid varselhandskar med reflexband på mig när jag cyklar, och ibland varseljacka också, också om jag bara ska cykla ner till stan (2 kilometer). Ska jag "långcykla" på geocachingrundor har jag en varselsele i midjeväskan, och den tar jag på mig om jag ska cykla på starkt trafikerade bilvägar.

Fridaaaa
2017-10-10 09:37
#2

Bra att påminna!

Ja reflexer bör man byta ut regelbundet :)
Här har både vi och hundar mycket reflexer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
2017-10-10 10:36
#3

#0 Det är ju dessutom olagligt att köra utan lyse på cykeln. Minns inte bötesbeloppet men det är ett antal hundralappar i alla fall.

Läste precis en artikel om reflexer, och tydligen ska man byta ut dem minst vart tredje år. Reflexer på kläder som tvättas mattas av fortare än så och behöver bytas oftare.

För att testa att reflexerna fortfarande fungerar; lys med en ficklampa på dem i ett mörkt rum.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
2017-10-10 10:43
#4

Min sambo brukar lysa med lysena på bilen, tycker det ger bättre hum om hur bra de är än med ficklampa :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
2017-10-10 10:47
#5

Ja, det är ju också bra, men funkar sämre inomhus när man tar på sig reflexerna för att gå ut. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
2017-10-10 10:56
#6

#5 Mjo men tänkte om man kollar innan säsongen börjar - så brukar vi göra :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[PeterTM]
2017-10-10 11:44
#7

Den här frågan är alltid aktuell och vem kom egentligen på att alla höst- och vinterkläder ska vara svarta? 

Jag begriper inte hur så många människor har såpass liten självbevarelsedrift att de beter sig så som Maria beskriver, för det är mycket vanligt och sker flera gånger varje gång jag åker bil i stan i mörker.

Ibland saknar jag tiden när bilarna saknade ABS-bromsar. Då kunde man göra en avsiktlig tvärnit så att det skrek i däcken och skrämma skiten ur idioterna.

Fridaaaa
2017-10-10 11:46
#8

#7 håller med dig!
Även på sina hundar, skiter många i att ha reflex eler tillräckligt på sina barn :( Och så går de med minst reflexer /de som är utan oftast ytterst, galenskap

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
2017-10-10 12:18
#9

Ute på landet är det förhoppningsvis vanligare med reflexer. Inne i stan tror dessvärre fotgängare och cyklister att de syns, eftersom det är så mycket gatlyktor överallt - och de själva ser ju bilarna hur bra som helst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
2017-10-10 12:22
#10

#9 Ser ofta här ute folk som har dåligt med reflex, bor på landet, tyvärr :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
2017-10-10 12:27
#11

#10 Konstigt att det fortfarande är så. Bor man på landet borde man väl ändå själv åka bil någon gång emellanåt, och då märka hur dåligt man syns i mörkret.

Har inte alltid själv reflex på mig inne i stan, men då ser jag till att jag håller mig så långt ifrån vägen som möjligt, och är medveten om att bilisterna kanske inte ser mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
2017-10-10 12:28
#12

#11 Ja jag håller med dig.
Tror inte folk riktigt tänker längre än näsan räcker ibland :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2017-10-10 15:15
#13

Jag är reflex nörd. Man kan inte ha för lite Nu innan det är kallt är det reflexväst på mig. På vintern varseljacka. Pannlampa. Gärna reflexer på benen. Hunden har reflextäcke. Gärna någon lampa på han med

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Carmarino
2017-10-10 16:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

När jag handlade idag så hade affären ställt fram en hel snurra med olika reflex-varianter. Dessa fick följa med mig hem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

aggeelin
2017-10-10 21:37
#15

Jag är också reflexnörd! För mig är det helt obegripligt hur någon kan tänka sig att cykla utan reflexer och lyse. De syns ju inte alls!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

flocken
2017-10-11 05:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Dexter med sin nya reflexväst. Bara någon lampa som saknas

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

aggeelin
2017-10-11 07:45
#17

#16 SYNLIG och Snygg!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

flocken
2017-10-11 07:51
#18

#17 ni får bortse från världens butter hund.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
2017-10-11 07:56
#19

#16 Så himla bra. Jag önskar att det hade funnits när jag hade hundar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
2017-10-11 08:06
#20

#19 Ja denna sitter. De vanliga bara lostnar. Denna ska gå sönder.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
aggeelin
2017-10-11 08:37
#21

De som är utan reflexer/ljus? Hur konstigt tänker de?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
2017-10-11 08:37
#22

#21 Tänker inte alls :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2017-10-11 09:01
#23

#21 min man är av den kategorin. Skäller på han hela tiden. Tror något på armen räcker. Men börjar använda väst iaf

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
2017-10-11 20:37
#24

Har alltid reflexer fastnålade i fickorna på mina jackor. De hänger i resårband, så om jag fastnar så slår de tillbaka så jag märker att jag fastnat eller tappat någon.

Har inte bytt dem på flera år men borde kanske investera i några nya! Kan man kasta de gamla i plaståtervinningen tro eller är det något farligt i dem så man måste lämna in dem?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2017-11-02 15:53
#25

Läste precis på Facebook:

Till alla er som är ute i mörkret utan reflex, se till att anmäla er som organdonator😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2017-11-02 16:03
#26

Ja, det är nog säkrast. 😃

Häromkvällen var jag ute och körde - inom stan, så det var gott om gatubelysning. Förmodligen var det därför två svartklädda herrar utan reflexer trodde att de syntes klart och tydligt.

Den förste hoppade ut mellan två bilar och korsade gatan bara några meter framför min bil - och han hade kryckor i händerna. Den andre hade inga kryckor men chansade på att han skulle hinna över utan att jag körde på honom. Det gjorde han också, men det var på håret.

Man kan ju undra vad det var som gjort att den förste mannen behövde kryckor. Kan det ha varit att han sprungit ut framför en bil i mörkret kanske? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

smartatjejenmaria1980
2017-11-02 16:13
#27

Hjälp! Är det ingen som tänker sig för?!

Annons:
Wony
2017-11-02 16:52
#28

Standardutstyrsel för min del (bor på landet) är reflexväst, reflex + lampa baktill på ryggsäcken, reflexband runt minst en arm eller ett ben, samt reflexer fästa på eventuell handväska eller kasse och så pannlampa eller ficklampa (annars ser jag inte själv var jag går). 

Är jag inne i stan har jag dock sällan västen, men alltid minst ett par reflexer plus de som sitter fast på ryggsäcken.

Totum
2017-11-02 17:53
#29

Efter att nästan kört på en vän en gång så är jag väldigt noga med reflexer i och på kläderna. Ger även bort reflexer till dem jag stöter på som inte har några på sig. Ser att de blir lite skamliga när jag säger att jag förmodar att de inte haft råd att köpa egna, men att jag tar hellre utgiften på några reflexer än att leva med att jag skulle köra på och i värsta fall döda någon. Läste följande på något ställe och det ligger mycket i det: " Till alla som är ute i mörkret utan reflex, Se till du är registrerad som organdonator. Det räddar liv."

[Tuulikki]
2017-11-02 21:35
#30

Vi ser ut som vandrande julgranar när vi går ut. Särskilt hundarna. Jag köper nya reflexer varje år, och ser till att lägga några snap-on-reflexer i trapphuset så den som vill kan ta. Vi bor i flerfamiljshus och är 6 personer men i 3 olika lägenheter så jag kastar runt reflexer hej vilt för att alla ska ha minst 1🎧

Jag tjatade som en galning på min sambo om att det är viktigt med reflex. Han lyssnade inte riktigt på mig förrän han började köra bil och insåg att man faktiskt inte syns trots gatljus. Nu är han den som påminner mig om att man minsann behöver reflex tidigare och tidigare på dagarna.

Mamma jobbade på ett försäkringsföretag när jag var liten, och de fick ta hem hur mycket reflexer de ville. Hon brukade dela ut till mina kompisar. Jag tyckte det var jättepinsamt då men är så himla glad att hon gjorde det och nu gör jag ju likadant.

Tarotstollan
2017-11-04 01:33
#31

Dessa paraplyer halvt svarta och halvt silver/reflex säljer Clas Ohlson nu, tycker de är både snygga och praktiska. Synd bara att de inte finns i ihop fällbar variant, bara paraply och parasoll.
https://www.clasohlson.com/se/Paraply-med-reflex-113-cm,-Asaklitt/31-9435

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Odd
2017-11-04 14:34
#32

Vet någon var man kan köpa billiga, eller tillochmed få gratis, reflexer? Har stått och tittat på reflexer varje gång man går förbi dem i affärer men har aldrig råd att köpa. Hunden har ett led halsband och en stickad tröja med reflextråd, men hans väst har blivit för liten.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Fridaaaa
2017-11-04 14:41
#33

#32 Hööks har billiga reflexvästar till hund :) 
Samma med clasohlsson tex.

Reflexspray kan man också ha.
Men kolla Ö&B, Jula, rusta och såna butiker, brukar inte vara dyrt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Odd
2017-11-04 18:39
#35

#33 Hööks är ganska dyra, CO hade några billiga västar dock =) #34 Tack!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Fridaaaa
2017-11-04 19:07
#36

#35 tänkte till hunden :) de har billiga varianter där till dem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Odd
2017-11-05 07:39
#37

#36 Ja det var till hunden jag pratade om, de billigaste jag hittade på Hööks var 50-80kr, men om de har billigare får du gärna länka till dem! Clas Ohlson hade några för runt 30kr, får se om jag har råd med en sån nästa månad

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Fridaaaa
2017-11-05 08:49
#38

#37 49 kr är inte dyrt, men allting är relativt :) Ibland har de erbjudande.
Men ja kolla claesohlsson, billigare kommer du nog inte undan kring till hund.

Vilka mått har hunden? Tänkte om jag har någon liggandes? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Odd
2017-11-06 18:30
#39

#38 Jag är arbetslös så efter alla räkningar är betalda och hunden har tillräckligt med mat i frysen har jag 300kr att leva på varje månad (ska räcka till mat och oväntade utgifter), då är 49kr dyrt haha. Han ligger och sover så gott nu, men jag kan mäta honom imorgon och se! Han är nog lite större än en bordercollie, men mindre än en labrador.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2017-11-07 17:00
#40

#38 Jag kan inte hitta  mitt måttband =X

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tuulikki]
2017-11-07 17:05
#41

#40 Om du går in på länken https://www.clasohlson.com/se/b/Fritid/Husdjurstillbeh%C3%B6r/Djurs%C3%A4kerhet och försöker lista ut vilken stl. din hund behöver kan jag köpa en och skicka till dig🙂

Annons:
Odd
2017-11-07 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

#41 Oerhört snällt att du erbjöd det, tack! Men det löste sig! Kom på att jag köpte en stickad tröja till Bobby att sova i förra vintern när värmen i husvagnen lade av, och den är stickad med reflextråd så nu lyser han som en stjärnhimmel när vi möter en bil!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Tarotstollan
2017-11-07 20:02
#43

#42. Så fin han är!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Tuulikki]
2017-11-08 20:23
#44

#42 Vad bra! och tjusigt😃

Om någon annan saknar reflexväst till sig själv eller sin hund så är ett tips att kolla era lokala second hand-butiker. Vi har fått in massor på jobbet och självklart testar vi dem först. Jag jobbar i en Röda Korset-butik🙂

Upp till toppen
Annons: