06 Mat & Dryck

Favoritrecept

2017-09-30 13:13 #0 av: Maria

Eftersom Agge delade med sig av ett recept härom dagen så tänkte jag vi kan ha en tråd med goda recept att tipsa varandra med.

/Maria

Anmäl
2017-09-30 13:15 #1 av: Maria

Här kommer en kopia av Agges Ajvarbiffar

Klyfta 2 - 3 lökar i en gryta, fräs och låt dem puttra lite.

1.2 -1.4 kg köttfärs, 6 msk ajvar (jag köpte stark), ca 2 msk salt, lite svartpeppar, 2 ägg. Blanda ihop, gör platta biffar stek snabbt för stekyta, lägg dem i en grytan. Häll på ajvar (jag hade två burkar på 350 gr). Späd med grädde och lite vatten till önskad tjocklek och styrka på såsen (jag tror att jag hade i ca 2.5 del grädde och en dl vatten  - hade några matskedar creme fraiche över som jag slängde i).

Koka såsen med biffarna 8 - 10 minuter.

Det fanns inte med i receptet men jag skivade två spetspaprika tunt och lät dem koka med .

Riktigt smaskigt var det. Vi åt potatis till,  det är nog godast.

/Maria

Anmäl
2017-09-30 13:27 #2 av: Maria

Här kommer ett recept från hemmets Journal för en del år sedan då de hade en tävling i godaste köttbullarna och detta var vinnarenBallong. Karin Johnsson i Loshult.

Jag har gjort det många gånger och det är alltid lika gott. Man kan även ha älgfärs eller rådjur. 

Här kommer grundreceptet.

Köttbullsfrikadeller

500 g blandfärs

1 stor kokt mosad potatis

2 ägg

1 tsk salt + 1 krm svartpeppar

Lag att koka bullarna i:

1 flaska porter (33 cl)

1/2 dl svart vinsbärssaft (outspädd)

1/2 dl kinesisk soya

6 enbär

1/2 tsk timjan

1 gul lök

1 msk kalv eller oxfond + lite peppar

Sås:

Silad lag

1-2 dl vispgrädde

2 msk maizena

Blanda färsen. Forma runda köttbullar 18-20 st. Skär löken i klyftor. Lägg lök + övriga ingredienser till lagen i en kastrull. Lägg i köttbullarna försiktigt och låt dem koka i ca 10 min. Tag upp bullarna och sola lagen.

Häll lagen tillbaka i kastrulen och tillsätt grädden. Låt koka upp och red med maizena (utrört i lite vatten).

Jättegott tycker viGlad

/Maria

Anmäl
2017-10-01 12:15 #3 av: Fransu

Vilken bra tråd! Alltid välkommet med lite nya recept för inspiration i köket.

Här är ett gott recept. Funkar både till vardags eller som lite rolig bjudrätt.

Italienskt bjudbröd

Till ett bröd (ca 4 port) behövs:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
10 soltorkade tomater
500 köttfärs
smör att steka i
1 burk krossade tomater
2 msk torkad basilika alt. en kruka färsk
1-2 tsk salt
peppar
en nypa socker
1 dl svarta oliver utan kärnor
125 g mozzarella
150 g riven ost
1 lantbröd el liknande (runt eller avlångt)

Hacka lök, vitlök och tomaterna. Stek färsen med löken och tillsätt sedan krossade tomater, soltorkade tomater och basilika. Låt sjuda 10 min. Smaka av med salt, peppar och socker. Ställ åt sidan och låt svalna något.

Skär av ett lock på brödet och gröp ur det tills det återstår en kant på ca 2 cm runtom. Hacka oliverna och skär mozzarellan i bitar. Blanda ner riven ost, mozzarella och oliver i köttfärsblandningen och fyll brödet med detta. Lägg på locket och slå in brödet i aluminiumfolie. Grädda i 175 C ca 30 min tills det är genomvarmt.

Servera med sallad.

Receptet har jag hittat från Matplatsen.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anmäl
2017-10-01 13:57 #4 av: JMW

Denna paj är en favorit här hemma. Kommer från ICA. Jag har modifierat lite för oss. Gör egen pajdeg med mandelmjöl och så har jag grädde istället för mjölk i äggstanningen.

GETOSTPAJ MED ROSTAD PAPRIKA

• 1 rulle kyld pajdeg (à ca 250 g)
  • 1 purjolök (à ca 250 g)
  • 1 burk grillad, strimlad paprika (à ca 200 g)
  • 1 tsk torkad timjan
  • 2 ägg
  • 2 dl mjölk (3 %)
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 200 g getost (av chèvretyp)
  • Sätt ugnen på 225°C.
  • Rulla ut pajdegen och lägg i en pajform, ca 25 cm i diameter. Nagga botten med en gaffel.
  • Ansa och strimla purjolöken. Häll av paprikan och spara 2 msk av oljan (för 4 portioner).
  • Fräs purjolöken i oljan från paprikan tills den är mjuk utan att den tar färg. Tillsätt paprika och timjan. Fräs ytterligare någon minut. Ta från värmen.
  • Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar.
  • Fördela löken och paprikan i det förgräddade pajskalet. Bryt getosten i bitar och fördela över. Häll över äggstanningen.
  • Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 25 minuter.
Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.