Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 495 ggr
Maria
9/19/17, 7:23 AM

Vänliga städer

Göteborg har hamnat på tredje plats i världen när det gäller vänliga städer enligt ett resemagasin vilket gör mig extra varm om hjärtat😉

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/g%C3%B6teborg-%C3%A4r-v%C3%A4rldens-tredje-v%C3%A4nligaste-stad-1.4646989

Har ni besökt några ställen som varit extra vänliga/trivsamma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Dioramabyggare
9/19/17, 9:25 AM
#1

Göteborg(!), Umeå, Östersund, Karlstad, Ludvika, Oskarshamn,  Nässjö, Eksjö, Tranås, Sandnessjøen (i Norge)…

[PeterTM]
9/19/17, 11:09 AM
#2

Göteborg är jättevänligt ända tills man öppnar munnen och som jag råkar vara född i Sthlms Län 😉

JMW
9/19/17, 11:53 AM
#3

Hmm vad menas med vänlig stad egentligen?

Kul Maria att din stad finns med, det skulle jag också tycka. Fast de har ju knappast varit i ALLA städer i världen. 😉

Maria
9/19/17, 1:46 PM
#4

#3 Det var en enkätundersökning där folk har svarat på frågor så det har inte varit runt själva så klart.😉

Det hade varit kul att få se frågorna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
9/19/17, 4:27 PM
#5

#2 Lillebrorskomplex kanske? 😃

Själv har jag bott kring Göteborg hela mitt liv. Och folk är i allmänhet väldigt trevliga här. Jag har ju inte rest så mycket i mitt liv. Men jag minns när vi var i Fredrikshamn för många år sedan, så reagerade jag på att alla var så glada och trevliga där.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
9/19/17, 11:05 PM
#6

#5 Jag hade det rätt kämpigt under de 4 år jag bodde i Gbg med den där aviga attityden som många göteborgare har mot folk som kommer ifrån, eller åtminstone låter som om de kommer ifrån Stockholm, för jag har faktiskt aldrig bott i Stockholm, även om jag är född på Sabbatsberg.

Annons:
Fransu
9/20/17, 12:14 PM
#7

#6 Nej, vad trist. Skrämmande det där att ens ursprung kan spela roll, även för dig  som svensk i Sverige liksom. Förstår om du inte har så positiv erfarenhet av Göteborg då.

Själv är jag finsk, jag är född och uppvuxen i Sverige, men båda mina föräldrar är från Finland. Dom arbetsinvandrade hit på 70-talet. Några grannbarn i området vi bodde skrek "finnjävlar" till mig och min bror när vi var barn. Och en kvinna vars häst jag hyrde var tydligt rasistisk mot mig när hon förstod att jag inte var svensk. Utöver detta har jag varit helt förskonad mot "främlingsfientlighet" Men mina små erfarenheter får mig ändå att änka på vad många får utså. Att man kan döma människor efter deras ursprung är ju helt galet tycker jag.

Förlåt för OT!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: