Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1403 ggr
Maria
8/24/17, 10:17 AM

Vad steker ni i?

Vad använder ni när ni steker?

(Det märks att jag är ledig och ensam. Skapar en massa trådar för jag har inget annat för mig😉 men det är det roligaste med iFokus tycker jag, att man kan prata om allt och inget)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
8/24/17, 10:18 AM
#1

Rapsolja oftast

Ibland mjölkfritt margarin eller olivolja

l'm back

Honestyisdead
8/24/17, 10:22 AM
#2

En blandning av rapsolja och smör.

Maria
8/24/17, 10:26 AM
#3

Jag gör som Hera. Blandar. Rapsolja är det som går åt mest hos oss. Olivolja har jag ibland svårt för då den tar över smak.

Sedan av lättja så steker jag med Bregott emellanåt då det är smör med 20% olja i😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
8/24/17, 10:26 AM
#4

#3 Olivolja använder jag bara i rätter där jag vill ha smak av olivolja i

l'm back

Maria
8/24/17, 10:28 AM
#5

#4 Ja precis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
8/24/17, 10:32 AM
#6

Ekologisk rapsolja.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Gredelin
8/24/17, 10:48 AM
#7

Steker i smör

Totum
8/24/17, 10:50 AM
#8

Olja och smör. Margarin slopade jag för flera år sedan 👎

Effie
8/24/17, 10:54 AM
#9

Jag steker I smör. Det är få vegetabiliska oljor (kokosolja) som tål hög temperatur. Olivolja kan jag ha på salladen. Rapsolja gör jag majonnäs av.  Bregott har jag inte hemma.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
8/24/17, 10:58 AM
#10

Rapsolja lär tåla höga temperaturer.

Jag använder bara rapsolja emellanåt beroende på vad jag ska tillaga och vi har en gasolspis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
8/24/17, 11:02 AM
#11

#10 Inte over 175 grader (jag googlade).

Egentligen ska man inte använda smör heller vid högre temperatur, utan ghee (skirat smör) eller kokosolja.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
8/24/17, 11:04 AM
#12

#11 Jag googlade också och här står det 220 grader😃

http://mittkok.expressen.se/artikel/sa-valjer-du-ratt-olja-att-steka-i/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agda
8/24/17, 11:31 AM
#13

Arla smör&rapsolja, tycker den är lätt att använda.

Annons:
Maria
8/24/17, 11:33 AM
#14

#13 Ungefär som Bregott då😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/24/17, 11:48 AM
#15

Använder antingen smör eller smör & rapsolja.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Leifsdotra
8/24/17, 11:51 AM
#16

Smör eller smör och rapsolja

Annielle
8/24/17, 11:54 AM
#17

Steker nästan aldrig, men gör jag det blir det smör eller kokosolja.

De testade för övrigt olika fetter i Dr Mosleys doktorsprogram för ett tag sen och kom fram till att alla vegetabiliska oljor (kokosolja var  knappast inräknad dock) var olämpliga att hetta upp över ca 60 grader eftersom det redan då började bildas skadliga ämnen. Så vegetabiliska oljor bör helst användas kalla.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

JazzBass
8/24/17, 11:56 AM
#18

Smör, rapsolja, olivolja (raffinerad, ibland extra virgin av nån billigare sort), kokosolja (virgin), ankfett och jordnötsolja har jag hemma och använder till stekning. Ska det vara riktigt hett är det kokosolja, ghee, ankfett eller jordnötsolja som gäller (jordnötsolja är inte det mest hälsosamma, jag vet, men är väldigt neutral i smaken). Ska jag tillreda nåt på låg temperatur funkar nästan vad som helst. Det som jag använder mest är utan tvekan olivolja och smör.

Ghee / klarat smör skulle jag gärna använda mer, men det är dyrt att köpa och jag brukar inte ha tid att göra det själv heller även om det inte är direkt svårt. Och har jag tid glömmer jag bort att göra det. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kyllan56
8/24/17, 12:31 PM
#19

Smör eller kokosolja.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Effie
8/24/17, 1:48 PM
#20

#14 Smör- & rapsolja är inte ungefär samma som Bregott. Mest rapsolja, lite smörolja (ghee) och lite annat. Namnet är lite förvillande.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Maria
8/24/17, 2:00 PM
#21

#20 Aha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
8/24/17, 2:06 PM
#22

Smör eller rapsolja eller smör/rapsolja. Det beror lite på vad jag steker. Olivoljan använder jag bara till sallader.

Tarotstollan
8/24/17, 9:37 PM
#23

Använder mest Milda och någon enstaka gång Majsolja.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
8/25/17, 4:21 AM
#24

Smör och rapsolja , ibland kokosfett , 😀

HH 🙂

[[eskils_]]
8/25/17, 11:09 AM
#25

Rapsolja eller Milda Culinesse ("kan hettas upp till en högre temperatur än smör utan att brännas vid"). Testade olivolja en gång, men då lade sig katterna på köksgolvet och rullade runt som i spasmer, så det blev ingen mer gång. 😮

Fransu
8/27/17, 8:16 AM
#26

Rapsolja och smör här också.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[ludden]
8/28/17, 9:50 AM
#27

Rapsolja och smör.

Annons:
Mirinda
8/29/17, 5:51 AM
#28

Milda stekmargarin och eller rapsolja. Ska jag laga något som det smakmässigt passar för använder jag olivolja. Vanlig svensk husmanskost steker jag helst i smör.

 Men smör har blivit så dyrt, så familjebudgeten tillåter inte att vi använder det hela tiden. Men ska jag steka färsk fisk eller kantareller så är det till att lyxa med smör. 

Snart börjar kantarellsäsongen. Då blir det en knäckemacka med smörfrästa kantareller direkt efter rensningen. Fast det beror ju på om vi kommer först till det enda kantarellställe jag hittar till.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Avah
8/8/18, 6:00 PM
#29

Soya eller havregrynsolja ibland majsolja eller vegansktsmör! Olivolja är också poppis

Scorpio97
8/8/18, 6:29 PM
#30

Rapsolja och/eller bregott :)


//Jessie

MonicaLagerquist
8/8/18, 7:39 PM
#31

Det beror på vad jag steker-

Smör, margarin, kokosolja, sesamolja rapsolja, sardellolja.olivolja.

Stolt ägare till fem La permer

[Tuulikki]
8/8/18, 7:45 PM
#32

Rapsolja

Annielle
8/8/18, 9:14 PM
#33

#29 Havreoljan var köper du den? Märke? Har bara sett det inom hudvård innan aldrig som livsmedel, låter spännande!👍

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Avah
8/8/18, 9:18 PM
#34

#33 Gör egen :)

Annons:
Annielle
8/8/18, 9:41 PM
#35

#34 Oj! 🙂Hur då?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Avah
8/8/18, 9:50 PM
#36

#35 Med havregryn ofc och salt ibland med frön

Maria
8/8/18, 9:52 PM
#37

#35 Hur kan du utvinna olja ur havregryn?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
8/8/18, 9:53 PM
#38

Nu hänger jag inte med?🤔 Hur pressar du oljan ur havregrynen så att det blir havregrynsolja?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Avah
8/8/18, 10:06 PM
#39

#38 Lite svårt att förklara

Maria
8/8/18, 10:13 PM
#40

#38 Nä du får allt förklara detta mysterium; -)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Avah
8/8/18, 10:15 PM
#41

#40 Du får vänta tills morgon är virrig och sömning nu

Annons:
Maria
8/9/18, 10:05 AM
#42

Vi kommer inte att få veta miraklet med havregrynsoljan😃

(så klart)

Avah är ett av många alias som trollat runt på iFokus länge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
8/9/18, 10:36 AM
#43

Steker mest i rapsolja, ibland olivolja och någon gång i smör (kantareller). Ser att någon i tråden menar att rapsolja inte är så bra för den tål inte för höga temperaturer. Googlade på temperatur stekpanna och normal stektemperatur är tydligen 170 - 180 grader. Och det skall rapsoljan tåla.

citytjejen
8/9/18, 11:10 AM
#44

Roligt med diverse olika trådar, om både stort och smått, tycker jag 🙂
I vårt hushåll används mestadels smör och stundom smör och rapsolja (främst när vi steker på kött).

/Christina

Soligajag1
8/13/18, 1:29 PM
#45

Steker i Smör / rapsolja , med smör i , Förut när grabbarna mina bodde hemma , använde vi alltid kokosolja .

HH 🙂

Niklas
8/13/18, 3:51 PM
#46

Varför använde ni kokosolja men gör det inte längre?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mooniq
8/14/18, 9:34 AM
#47

Smör och nångång kokosfett utan smak o doft (Cocosa). 

Tänk även på att inte skölja ur stekpannan i vasken, torka ur med papper först. Olika fetter hårdnar till stora klumpar i avloppet och göder en gigantisk stam av råttor numera i våra kloaksystem. Jag torkar ur pannor & kastruller med papper innan disk, torkar även av eventuella matrester från tallrikar innan disk, allt får att inte klägga igen avloppet och för att inte göda råttstammen - alla borde tänka på det (äckligt problem, brrrr).

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JMW
8/15/18, 7:56 AM
#48

#47 Nu har ju inte vi problem med råttor men att få stopp i avloppet är inte roligt. Vi hade det i våras och blev tvungna att ta hit Tankservice som spolade igenom allt. Det blev en ganska saftig faktura av det. Jag är nu ännu mer noga med att torka/skrapa av disken.

Annons:
Upp till toppen
Annons: