Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 3749 ggr
[PeterTM]
2017-04-23 13:24

Fjärilar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att det kunde vara kul med en speciell fjärilstråd eftersom inte alla har stenkoll på de vanligaste fjärilarna. Jag har en del bilder, inte på alla, men ganska många och lägger upp en art i varje post med lite info. Jag börjar med den vanligaste och flyttar sedan ner i listan en åt gången 🙂

På den här bilden syns en brun björnspinnare, den är inte en dagfjäril dock.

Annons:
Maria
2017-04-23 13:25
#1

Jaaaa, det gillar jag🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2017-04-23 13:31
#2

Jag känner ju igen Nässelfjärilen på bilden men jag hade aldrig kunnat namnge den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2017-04-23 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag börjar med den vanligaste av de svenska dagfjärilarna generellt sett (andra kan förekomma i stora mängder lokalt), nässelfjärilen (Aglais urticae). De övervintrar som färdig fjäril och lägger på våren sina ägg på brännässla. Förekommer i hela Europa och österut i stora delar av Asien. 

Kan förväxlas med körsbärsfuks (Nymphalis polychloros), men den är större, mörkare och saknar de starkt färgade blå fläckarna i vingarnas ytterkant som nässelfjärilen har.

[PeterTM]
2017-04-23 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Som god tvåa får man nog betrakta påfågelöga (Aglais io). Den är större än nässelfjärilen, mycket mörkare och med tydliga ögonfläckar på alla fyra vingar. Larven lever, precis som nässelfjärilens, på brännnässla. Den vuxna fjärilen föredrar röda eller blå blommor och särskilt tistlar.

[PeterTM]
2017-04-23 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Trea kan vara flera arter, men jag väljer citronfjäril (Gonepteryx rhamni, )eftersom många känner igen den. Larven lever av bladen på brakved och getapel. Flyger från mars till september och övervintrar som fullbildad fjäril, det stadium som kallas "imago". Hanen är gulare än honan.

Tant Grön
2017-04-23 13:47
#6

Såg en dödskallefjäril en gång för ca 10 år sedan. Den kom flygande runt mig och gav ifrån sig ett läte. Har för mig att det lät ungefär som prrriiiiiiiit. Den satte sig en kort stund på verandaräcket innan den flög iväg. Har tyvärr ingen bild.

Annons:
[PeterTM]
2017-04-23 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sorgmantelfjärilen (Nymphalis antiopa) är en riktigt stor dagfjäril som ingår i gruppen praktfjärilar, med ett vingspann på upp till 76 mm. Den flyger i april-maj och augusti-september. Larven lever på bladen av vide, sälg och björk. Även denna övervintrar som fullbildad imago.

[PeterTM]
2017-04-23 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Pärlemorfjärilarna är många, men inte så lätta att särskilja för lekmannen, så jag väljer en av de vanligare större arterna, den silverstreckade pärlemorfjärilen (Argynnis paphia). Övervintrar som larv. larven lever av viol. Flyger juli till september. På bilden ett par under parning, den närmsta är hanen.

#6 Dödskallesvärmare (Acherontia atropos), är som namnet antyder en svärmare, dvs ingen dagfjäril. Den flyger oftast i gryning och skymning. Larven lever på bland annat potatisblast och liguster. Både fjärilen och larven frambringar karakteristiska ljud. Fjärilen ett entonigt klagande läte genom sugtungans gnidning mot palperna, larven ett knastrande ljud med hjälp av mandiblerna.

[PeterTM]
2017-04-23 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

En av de vanligaste så kallade "vitfjärilarna" är rapsfjärilen (Pieris napi). Påminner om kålfjäril och rovfjäril, men dessa två har inte den starka gulpudringen på vingarnas undersida. Larven lever på korsblommiga växter som exempelvis löktrav och ängsbräsma.

[PeterTM]
2017-04-23 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Amiralfjäril (Vanessa atalanta), är även den en representant för gruppen praktfjärilar. Förekommer i hela Europa och Uralbergen, hela Nordamerika och införd på Hawaii och på Nya Zeeland. Upp till 63 mm vingbredd. Migrerar till Sverige från Medelhavsområdet och lägger sina ägg på brännässlor. De nya fjärilarna som kläcks här flyger till sent på hösten, men de klarar ytterst sällan övervintring här.

JMW
2017-04-23 14:37
#11

Åhh så lärorikt. Några av dem har jag nog aldrig sett och andra har jag sett mycket. När jag första gången såg pärlemorfjärilar så gick det åt en del tid till att försöka Googla och hitta namnet på den. Den ser jag varje år och de är ganska närgångna till skillnad mot andra fjärilar. Vill gärna flyga in i huset också.

[PeterTM]
2017-04-23 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Gräsfjärilar finns det oerhört många arter av och som namnet anger lever de i gräsmiljö ofta på skogsvägens gräskanter, men även i gräsmattor. De är oftast bruna i frundfärgen med en eller flera små eller större ögonfläckar på vingarna. Jag väljer en art som är ganska vanlig hos oss, berggräsfjäril (Lasiommata petropolitana). Ett par som parar sig.

[PeterTM]
2017-04-23 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Av fuksarna finns det tre arter i Sverige och den vanligaste är praktfjärilen vinbärsfuks (Polygonia c-album). Det är också den mest flikvingade av dem. Larven lever av sälg, alm, hassel, humle, brännässla och vinbär.

Annons:
[PeterTM]
2017-04-23 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Eftersom vi varit inne på svärmare kan vi väl ta en av de allra vanligaste, nämligen brunsprötad skymningssvärmare (Hyles gallii). Flyger i skymningen för att suga nektar från exempelvis kaprifol och rhododendron. Larven lever av mjölkört och gulmåra.

Fransu
2017-04-24 18:19
#15

Vilken intressant tråd! Går i skogen varje dag och ser ofta fjärilar men kan knappt något om dom. Min favorit är sorgmanteln. Tycker den är fantastiskt vacker. Inte så färgglad och grann som många andra fjärilar, men den tilltalar mig verkligen.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2017-04-25 08:53
#16

Tack för denna tråden. Man kan kika här när man sett någon fjäril ute. Jag har lagt in rubriken i vårt Lexikon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2017-04-25 17:54
#17

Andra kan ju fylla på med egna bilder och om det inte är självklart vad för fjäril det är så kan vi ju hjälpas åt att artbestämma 🙂

Maria
2017-04-25 18:26
#18

Bra idé

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2017-04-26 00:28
#19

Så många fina fjärilar det finns, det var många av dem som jag aldrig har sett i hela mitt liv.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
2017-04-27 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Blåvingarna är ganska många och de kräver en del slagning i böcker för att artbestämma. Detta är en klöverblåvinge (Glaucopsyche alexis) som suger salter ur våt aska.

Annons:
[PeterTM]
2017-04-27 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Detta är en tosteblåvinge (Celastrina argiolus).

[PeterTM]
2017-04-27 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Aurorafjäril (Anthocharis cardamines). Bara hanen har de orange fläckarna, honan har lite grått istället.

[PeterTM]
2017-04-27 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

En rovfjäril (Pieris rapae), tillhör vitfjärilarna och är släkt med kålfjäril och rapsfjäril. Larven kan göra stor skada i odlingar av kål och raps bland annat.

[PeterTM]
2017-04-27 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ytterligare en gräsfjäril, vitgräsfjäril (Lasiommata maera) denna gång.

[PeterTM]
2017-04-27 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Ytterligare en av pärlemorfjärilarna, allmän pärlemorfjäril (Argynnis adippe).

Maria
2017-04-27 20:07
#26

Tänk vad många sorter det finns.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2017-04-27 20:13
#27

Klöverblåvinge, tostelblåvinge och aurorafjäril är jag osäker på om jag någonsin sett. Så vackra! Får spana lite extra på fjärilar i sommar. Kanske dom inte finns här i mina trakter. 🤔

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Fransu
2017-05-01 13:31
#28

Såg en sån vacker fjäril i skogen idag som jag tyvärr inte hann fota innan den flög sin kos. Men ni kanske kan hjälpa mig att veta vad det var för sort.

Den var liten (betydligt mindre än exempelvis citronfjäril) och blå. Jag tror den hade starkare blå färg på ovansidan av vingarna. Det var det som fångade min uppmärksamhet, den vackra blå färgen. När den satt stilla så hade den vingarna uppfällda så jag såg bara undersidan och där upplevde jag att den var ljusare blå med små svarta prickar på. Hur som helst var det en vacker liten fjäril.

Någon som har en aning om vad det kan ha varit för någon sort?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-05-01 17:04
#29

#28 Det låter som du beskriver en klöverblåvinge, en sån som i #20 här i tråden, men det finns många olika blåvingar. Alla är ganska små, men de är ändå olika stora. Ingen av dem är dock så stor som övriga dagfjärilar visade här.

Fransu
2017-05-01 19:06
#30

#29 Den på #20 är lite beige/brun utöver det blåa och det var inte fjärilen jag såg. Men det är säkert någon typ av blåvinge jag såg ändå. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

aggeelin
2017-05-01 21:47
#31

Titta! Jag kan flera! Men t.ex. pärlemorfjärilen kunde jag inte

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[PeterTM]
2017-05-01 23:46
#32

#30 Googla silverblåvinge då och se om du tycker den är lik. 🙂

[Janssonlisa]
2017-05-02 10:10
#33

Ååh sicken rolig tråd! Har själv  försökt nyckla lite fjäril förra sommaren men det är inte lätt alla gånger! :)

Fransu
2017-05-02 12:14
#34

#32 Det var ganska likt helt klart, men jag tror inte den hade mörka kanter runt vingarna. Och dom svarta prickarna på undersidan var mindre, men det kan förstås se annorlunda ut på bild. Attans att jag inte lyckades fånga den på mobilkameran.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
flisan708
2017-05-02 13:02
#35

Vilken bra tråd, fjärilar ett av mina favoritdjur. Har mycket fjärilar i min koloniträdgård. Köpte en fjärilsbok till denna säsong så jag ska kunna lära mig dem som finns där.

Stigfinnaren
2018-07-18 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hittade denna tråden av en slump.  Funderar vilken fjäril det är jag fotograferat. Det verkar finnas flera snarlika. Någon som vet?

[PeterTM]
2018-07-18 23:20
#37

#36 Silverstreckad pärlemorfjäril (Argynnis paphia) är det, en hona.

Stigfinnaren
2018-07-19 06:55
#38

#37 Tack, jag kan väldigt lite om fjärilar. Vad är det som kännetecknar att det är en hona?

JMW
2018-07-19 09:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Denna skönhet hade vi på besök för ett litet tag sedan. En Sälgskimmerfjäril. Den satt där i säkert en timme.

[PeterTM]
2018-07-19 14:05
#40

#38 Mörkare teckning för att honan saknar de silverskimrande nyansernaa i tvärstrecken.

Fransu
2018-07-19 18:52
#41

#39Jag såg en så otroligt vacker fjäril på grusvägen några veckor sedan. Jag googlade vad det var för något. Det var just en Sälgskimmerfjäril, men den jag såg var lila. Kanske var det en hane?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[PeterTM]
2018-07-19 21:04
#42

#41 Det är den blåskimrande färgen på vingarna som givit fjärilen sitt namn, den på bilden i #39 är ovanligt "oblå", men de små ögonfläckarna på bakvingarna avslöjar att den är en sälgskimmer, aspfjärilen har inte dem.

JMW
2018-07-19 21:58
#43

Jag tog flera bilder och på en av dem ser man det blå. Beror väl på vinkeln.

Upp till toppen
Annons: