Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 862 ggr
Maria
2/10/17, 12:08 PM

Har ni det kallt hemma?

Hur har ni det hemma så här mitt i vintern? Har ni det kallt eller funkar uppvärmningen som den ska?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Åsa S
2/10/17, 12:11 PM
#1

För varmt tycker jag, får ha balkongdörren öppen, förra året stängde jag av några element vilket ledde till att jag inte fick igång elementet igen i köket eftersom piggen fastnade och ringde till HSB som kom hit och skällde ut mig för värmesystemet som finns förutsätter att alla har sina element på på fullt blås, så stänger jag av kan systemet stanna av så en granne får kallt, han sa jag får öppna ett fönster eller balkongdörren ifall jag tycker det är varmt. Känns dock inte speciellt miljövänligt.

Maria
2/10/17, 12:14 PM
#2

Oj då. Det var ett annorlunda problem. De flesta verkar ha problem med kylan😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2/10/17, 12:18 PM
#3

Fungerar hos mig

[Rhonda]
2/10/17, 12:19 PM
#4

Nu har vi det varmt o skönt sedan Nybrobostads AB bytte ut pannan i höstas.

Kyllan56
2/10/17, 12:42 PM
#5

Fungerar hos mig. Hemskt om man ska behöva frysa.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Carmarino
2/10/17, 1:26 PM
#6

Det beror på från vilket håll det blåser och hur mycket. Fönstren och balkongdörren är otäta så det drar rätt mycket när det blåser. Sedan hade det förmodligen kunnat bli lite mindre drag om jag hade plockat fram stegen och stängt ventilerna uppe vid taket också, men det är så bökigt att det gör jag inte.

Vi kan dock själv ställa temperaturen på elementen, men eftersom jag inte vill ha det för varmt så är det bara i vardagsrummet jag satt upp det på det näst högsta. Fast nu när det har blåst så mycket så ligger temperaturen på bara 18-19 grader inomhus. (Det är lite varmare i vardagsrummet tror jag.) Därför klär jag på mig varmt och sveper in benen i en pläd, för det blir lite för kallt när jag sitter still framför datorn (jobbar hemifrån).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JMW
2/10/17, 2:37 PM
#7

Fungerar bra. Har ett element inne på toan. Annars eldar vi i vedspis och kakelugnar för värme. När det är kallt ute så brukar det vara 13-15 grader i köket på morgonen. Då drar man igång en brasa i vedspisen så är det snart varmt igen.

Om vi ska iväg någon längre stund så kan vi köra luftvärmepumpen för att det inte ska bli för kallt. Har en på vardera våning. De går inte så ofta på vintern. Blir mer på sommaren som AC.

Maria
2/10/17, 2:41 PM
#8

Huset vi bor i står på betongplatta och har blåbetong i väggarna och byggdes under "miljonprogrammet" 1961. Det är en skokartong känns det som. (värdena i väggarna är i alla fall långt under det farliga)

Min man har tilläggsisolerat vissa väggar. Några grannar har lagt in golvvärme så husen är inte särskilt varma. Vår kamin gör i alla fall susen för med en fläkt så värms våra 85 kvadrat upp väldigt fort men kallnar också fort😉

Vårt problem är annars att vi har dörren till uterummet öppen på glänt hela tiden för katterna och där ute har vi en byggvärmefläkt men det blir kallt ändå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2/10/17, 2:45 PM
#9

Det kallaste vi bott är när vi hyrde övervåningen på en gammal villa. Då hade vi en period 13 grader inne.

Sonen var tonåring och min man var utomlands och jobbade i värmen😉

I ena vardagsrummet fanns en stor eldstad så där eldade vi och där hade vi en hörnbäddsoffa så sonen och jag sov där den kallaste perioden.

Våra snälla värdar gav bra avdrag på hyran så det var aldrig några problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
2/10/17, 3:01 PM
#10

#8 Vi har också en fläkt. En vanlig bordsfläkt bredvid vedspisen som blåser ut värmen i delar av huset. Även den kallnar fort när det slocknat…

Carmarino
2/10/17, 3:04 PM
#11

Funderar eventuellt på att köpa en sådan här, och ta till när det är som kyligast. Kanske kan den blåsa tillbaka draget.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2/10/17, 3:15 PM
#12

Jag skulle gärna ha en  sån här men det är lite mycket pengar. http://www.clasohlson.com/se/Kaminfl%C3%A4kt-med-4-blad/Pr409837002

Maria
2/10/17, 3:18 PM
#13

Vi hade den med två blad och den gör verkligen susen när man eldar. Drar igång ganska snabbt och snurrar tills det bara glöder i brasan.

http://www.clasohlson.com/se/Kaminfl%C3%A4kt-med-2-blad/40-9836?LGWCODE=409836000;83823;6341&gclid=Cj0KEQiA5vXEBRChycOl36LPn5EBEiQAJV2-bMgGAtyFsOb1E2O4i2cs-nMMFC-IrqjWZXi01jz2bSEaAhBT8P8HAQ&gclsrc=aw.ds

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JMW
2/10/17, 3:20 PM
#14

#13 Vad bra! Jag har ju funderat på om det är effektivt. Ska nog kanske ta en allvarligare funderare. Hur det nu är så låter ju ändå bordsfläkten lite och drar ström.

Carmarino
2/10/17, 3:21 PM
#15

#12 Då behövs ju en kamin eller vedspis, och det har inte jag. Såg att den modellen med fyra blad är på extrapris just nu (300 kronor rabatt), så den kostar lika mycket som den med två blad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2/10/17, 3:37 PM
#16

#15 Ja precis. Det är värmen från elden som gör att den börjar snurra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
2/10/17, 4:52 PM
#17

Min lägenhet är varm fast det är -12 grader ute , det enda elementet som är på är i badrummet . Kan bero på att jag bara har en yttervägg ( balkongsida) ?

[PeterTM]
2/10/17, 6:07 PM
#18

Vi bor ju i hus på landet och tidigare körde vi med oljefyllda elelement, samt eldade i öppna spisen när vi ville spara på elen eller för att det blev smällkallt ute.

Nu har vi sedan förra året en luftvärmepump och just nu bara ett element på i hela huset. Fungerar fantastiskt bra. Vi har mellan 20 och 22 grader på nedervåningen och 17-19 där uppe. Perfekt tycker vi.

citytjejen
2/10/17, 6:23 PM
#19

Vi bor i lägenhet på bottenvåningen och har aldrig haft några bekymmer med temperaturen. Både vid kallare vinterdagar med 20 minusgrader och varma sommardagar och 30 plus så lyckas vår lägenhet hålla bra temperatur, vilket är mycket uppskattat av oss!

/Christina

Tarotstollan
2/10/17, 8:03 PM
#20

På vintern beror det på från vilket håll vinden kommer men jag har en värmefläkt som hjälper bra.
På sommaren om det är varmt är det extra jobbigt särskilt i sovrummet eftersom det vetter åt väster.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
aggeelin
2/10/17, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ja här är det kallt! Tur att vi har en kamin!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
2/11/17, 10:53 AM
#22

Kalla golv, gammalt hus. Det är jag inte så glad över, men inget att göra åt.

Men ja det fungerar annas, har flyttbara element, luftvärmepump och karmin :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aggeelin
2/11/17, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Vi har svalt i sovrummet och eldar i kaminen i vardagsrummet

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
2/11/17, 9:40 PM
#24

#23 Så mysigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
2/11/17, 9:43 PM
#25

Det syns inte på bilden men Charlie har suttit i vedkorgen framför kaminen större delen av kvällen. Där är det varmt

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Carrosh
2/12/17, 7:38 AM
#26

Här är det rätt kallt på vintern. Stenhus. Men det går lätt att värma sig med lite mer kläder, filtar och värmeljus bredvid sig. 😃

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Åsa S
2/12/17, 8:50 AM
#27

Har det varmt även i stugan. Vi köpte sommarstugan i november och den såldes som inte vinterbonad och visst går det ner mot -20 känns det lite kyligt men som nu när det bara är -10C har vi det varmt, det är inte ens kallt på golvet så den är nog bättre isolerad än vad mäklaren visste..

Annons:
Upp till toppen
Annons: