Annons:
Etikettfniss-och-gapskratt
Läst 808 ggr
[Rhonda]
2/3/17, 11:28 AM

Mina språkfel som nyanländ invandrare. 1976

Juni 1976 anlände jag i Malmö från Melbourne. Jag o min dåvarande man satt på en bänk på Gustaf Adolfs torg. Det var så varmt o skönt.

Då började jag skrika 'EN BE, EN BE!!'

'VA F_N MENAR DU??' sade han. 

Då pekade jag på ett bi. 

                                 -------------------------------------------

Han jobbade på flygbåtarna o när han kom hem ville jag imponera med mina svenska kunskaper.

'Idag har jag supit golvet' sade jag  😂

Annons:
Leifsdotra
2/3/17, 2:49 PM
#1

Hihi! Jag har fått höra en del dråpligheter från mina svärföräldrar med omvända problem. De bodde i Australien pga svärfars jobb ett par år när min man var barn och min svärfar var inte superduktig på engelska i början. Minns tyvärr inte allt de berättat om han språkfel dock. Men jag vet att han skulle förklara bokstaven Ö för någon och beskrev det som "An O with two pricks above" 😃

[Rhonda]
2/3/17, 2:53 PM
#2

#1 😂

Maria
2/3/17, 2:57 PM
#3

#1 #2

Haha sådana språkförbistringar är riktigt kul😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
2/3/17, 3:13 PM
#4

Ni har inte hört mitt värsta än:

Kom hem efter en körlektion 1979 (hade varit här i 3 år) o när jag blev tillfrågad om vad min körlärare var för en sade jag 'Han är kort' men tyvärr hade inte jag långa o korta ljud då så det lät så här: 'Han är kåt'. 😂

Hoppsan! 😂

Maria
2/3/17, 3:21 PM
#5

Ja det blev ett hoppsan😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2/3/17, 4:10 PM
#6

Ha ha 😃 Språkliga missuppfattningar är ofta riktigt roliga. Jag hade en granne som kom från Danmark och talade svenska med stark dansk brytning. En dag talade hon om för mig att snoppen hade rymt hemifrån 😃 Hon menade en annan grannes hund som hette Snobben 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Rhonda]
2/3/17, 4:13 PM
#7

#6 😂

Honestyisdead
2/3/17, 8:26 PM
#8

😃

Tarotstollan
2/3/17, 9:35 PM
#9

😂 Tack för att ni bjuder på er själva.🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
2/3/17, 11:17 PM
#10

Idag bad jag min nyanlände kille att gå ut med komposten. Han försvann blixtfort och kom åter  och talade om att brevlådan var tom. Jaaa….den hade jag ju tömt……😃 Det var KOMposten som han skulle tömma 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2/4/17, 8:26 AM
#11

Haha, ja det kan inte vara lätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
2/5/17, 7:31 AM
#12

Ytterligare ett hoppsan från mig:

På 90-talet spelade jag TP (Trivial Pursuit) med mina barn. Fick frågan: 'Vilken rätt tillagas av stekta potatis- o korvtärningar o som serveras med rödbetor?'

Då svarade jag så klart 'Pytt-i-panna' men eftersom mina 'y' lät som 'i' blev det ett helt annat svar.

'MAMMA, VAD SADE DU!!!' skrek min dotter.  😂

Fridaaaa
2/7/17, 10:58 AM
#13

Inte alltid lätt med språket hehe :) 
Men vad roligt det kan bli av det! :=) Och ävenom man kan språket, kan det bli en hel del fel och roligheter ändå hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: