Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1200 ggr
Maria
11/5/16, 12:24 PM

Havsdjupen

Jag har alltid tyckt att det är så spännande med våra havsdjup och vad som finns där. Mycket är fortfarande en hemlighet.

Detta klippet var fascinerande. Vilken hummer😮

Jag undrar hur gammal den kan ha varit eller så är det en extrastor sort?

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/200433

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
landsbygdsbo
11/5/16, 12:43 PM
#1

det ver ingen hummer, det handlade om languster…de har inte de kraftiga klor som en hummer har. Kulinariskt är de dock likvärdiga . Såg en ungefär lika stor hummer en gång i ett akvarium..de sade den var mellan 80 och 110 år gammal…

Maria
11/5/16, 12:52 PM
#2

#1 Fel av mig. Languster var det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
11/5/16, 1:24 PM
#3

det var väl Aftonbladet som beskrev det som hummer. inte helt ovanligt med faktafel i tabloidpressen

😉

Maria
11/5/16, 2:44 PM
#4

Jag undrar hur gammal den var?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
11/5/16, 11:34 PM
#5

Det finns 6 arter av "storkräftor" som languster kallas på svenska och det finns 43 olika arter av humrar.

Det går inte att säkert veta hur gamla de havsdjur kan bli som aldrig påverkas av UV-ljus. Dagaktiva landdjur och ytlevande djur behöver UV-ljus för att bland annat kunna tillverka D-vitamin som reglerar kalkupptaget. Samtidigt är det UV-ljuset som har allra störst betydelse för cellernas förmåga att dela sig och därmed en av orsakerna bakom åldrandet.

Djur som lever på djupet och som aldrig nås av solens strålar har andra faktorer som reglerar fysionomin och därför går det inte att säkert säga hur gamla sådana djur kan bli.

Maria
11/6/16, 8:06 AM
#6

#5 Aha, det hade jag ingen aning om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
landsbygdsbo
11/6/16, 9:19 AM
#7

vad det gäller kräftor o andra skaldjur så brukar förmågan att skifta skal utgöra den faktor som begränsar livet.

Maria
11/6/16, 10:27 AM
#8

#7 Hur menar du då? Har inte alla den förmågan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
11/6/16, 12:14 PM
#9

#8 Det är väl så att ju äldre djuren blir, desto trögare fungerar skalskiftet. Dessutom är alla "skalskiftare" oerhört utsatta när de ömsat skal eftersom det nya skalet tar en stund på sig att hårdna.

landsbygdsbo
11/6/16, 1:08 PM
#10

#9 ja "huden/skalet är väl 1/5 av kroppen. De måste ju först spa ett helt färdigt skal under det gamla för att kunna byta, troligen extremt påfrestande + utsattheten med det mjuka skalet gentemot predatorer.

Maria
11/6/16, 1:40 PM
#11

Ja utsattheten "däremellan" kan jag förstå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
11/6/16, 2:35 PM
#12

Det gäller en hel del andra djur än djuphavsdjuren också, spindlar, gråsuggor och Fjärilar som lämnar puppan bara för att ta några exempel.

Maria
11/6/16, 2:52 PM
#13

Ja just det. Det hade jag ingen tanke på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
landsbygdsbo
11/6/16, 3:08 PM
#14

Fast det är inte bara djuren som utnyttjar denna utsatthet..

I Venedig har man årligen en delikatess på borden: Moleche Fritte

Krabbor som fångas straxt efter de ömsat skal.

Här i Sverige ratar vi kräftor som är mjuka i skalen.

landsbygdsbo
11/6/16, 3:08 PM
#15

Fast det är inte bara djuren som utnyttjar denna utsatthet..

I Venedig har man årligen en delikatess på borden: Moleche Fritte

Krabbor som fångas straxt efter de ömsat skal.

Här i Sverige ratar vi kräftor som är mjuka i skalen.

Huygens
1/3/20, 11:05 AM
#16

Nu tror man att torsken råkat ut för samma sak som laxen, B-vitaminbrist. Frågan är bara varifrån får fisken i vanliga fall sin B-vitamin och varför har B-vitaminbristen uppstått? SVT

Jag förstår inte att så lite har undersökts om ett fenomen som existerat sedan 1970-talet. Regeringens kraftfullaste åtgärd så här långt, är att skjuta ihjäl sälen längs kusten. SVT

Upp till toppen
Annons: