Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1765 ggr
[Sisa2]
2015-08-13 21:31

Bär

Blåbär, lingon, hjortron..bär är både nyttigt och gott !

Plockar Du ?     🙂

Annons:
VildaVittra
2015-08-13 21:41
#1

Ja, mest hallon, smultron, havtorn och rönnbär. Blåbär är jag inte jätteförtjust i och gillar inte lingonsylt, utan bara färsk lingondricka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[peter54]
2015-08-13 21:48
#2

Jag plockar inte, det är för tröstlöst att få ihop någon mängd och numera har jag spinalstenos och kan inte böja ryggen så mycket som krävs. Jag beundrar alla som har tålamod att plocka de miniatyrbär som blåbär och lingon är.

Om jag skulle plocka bär, skulle det vara björnbär eller hallon som dels är större så att man får ihop något resultat och dels kan man stå upprätt 🙂

Maria
2015-08-13 21:54
#3

Björnbär hade vi mycket vid torpet. Tacksamma att plocka i ståhöjd med man får akta sig för att inte bli för riven av taggarna.

Att sitta på en stol och plocka vid en vinbärsbuske kan jag tänka mig också.😉

Dessutom hade vi ett "hemligt" hjortronställe nära vår stuga och det kändes som guld.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Record
2015-08-13 22:36
#4

Fick mitt barnbarn att plocka nypon till mig, det blev en halv bärkasse. Men hur gör ni för att ta ur kärnorna, när naglarna är klippta? Eller fryser ni bären och rensar efter behov under vintern?

Maria
2015-08-14 06:10
#5

När jag syltade nypon så skar jag dem itu och så tog jag en liten sked och skrapade ur "kärnorna". Det kliade längs hela armarna innan jag var klar haha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sisa2]
2015-08-14 09:01
#6

Nypon har jag i min häck, men plockar aldrig.  Men dom är fina att dekorera med på hösten.  🙂

Lingon plockar jag, men avskyr att rensa. Hemkokt lingonsylt är bara så gott !  Även lite blåbär att ha på filen varje morgon..ska ju vara bra för synen !

Annons:
Record
2015-08-14 09:57
#7

# Maria

Tack, de problemet att rensa ger klåda känner  jag, men dessa små avlånga saltade av havet  från öarna utanför Orust fria från bilavgaser är toppen. Det blir nog att göra mig ett verktyg, istället för att använda naglarna.

Afturelding
2015-08-16 12:59
#8

Japp! Jag plockade 5 liter blåbär på tre timmar för någon vecka sen, och sen gick jag ut veckan efter och plockade ännu mer. Så nu har vi sylt för minst ett år, och frysen är laddad. Snart ska vi plocka lingon istället 🙂Hallon finns det inte så mycket av i närheten tyvärr.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Record
2015-08-16 21:36
#9

Verktyget ja saknade i #7 var tryckluft från kompressorn i garaget. Delade dem först på längden, blåste sedan bort kärnorna,men ett skydd för att inte kärnorna skall spridas fordras till nästa gång. 🤔

[sanna70]
2015-08-18 23:00
#10

Ja, denna sommar har det blivit mest blåbär

Allt oviktigt
2015-08-19 09:34
#11

Tidigare år har jag plockat lingon och sålt, är man ändå ute i skogen kan man lika gärna plocka och tjäna några hundralappar. I år har jag bara plockat lite blåbär. Lär inte bli lingon i år för fysiskt klarar jag inte det längre

Fridaaaa
2015-08-19 12:52
#12

Plockar om jag hittar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: