Annons:
Etikettbok-och-lästips
Läst 1519 ggr
[Sisa2]
7/16/15, 7:53 PM

Talböcker

Lyssnar Du ? Kan vara bra då man har händerna fyllda med annat !

Annons:
nickiee
7/16/15, 8:00 PM
#1

lyssnar jämt då jag håller på med mina olika handarbeten eller bakar eller städar .är super bra att såna finns

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Skorpion76
7/16/15, 8:00 PM
#2

Jag gör det och det är verkligen fantastiskt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/16/15, 9:32 PM
#3

Nej det gör jag inte. Jag har provat med det var inget för mig.

Jag vill läsa själv och kan bli irriterad på att de läser för långsamt eller har fel tempo.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
7/16/15, 10:09 PM
#4

Har också testat innan jag skulle sova men jag somnade ifrån det. På dagtid vill jag inte ha något i öronen då jag måste höra mina djur och ute skulle jag aldrig gå med något i öronen. Inget för mig, jag vill ha en riktig bok att hålla i!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Record
7/16/15, 11:16 PM
#5

#3 Maria

Ja ordnar inläsning av dina önskeböcker av en proffsstudio, och avspelning via en Daisy-spelare i den hastighet du önskar, media är CD/DVD. 😎

aggeelin
7/17/15, 12:01 AM
#6

Jag läser hela tiden när jag gör andra saker, som nu t.ex. när jag sitter här!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
flisan708
7/17/15, 8:38 AM
#7

Testat x flera men jag har svårt att hålla fokus om jag lyssnar och gör annat samtidigt. Testat i samband med sänggående och somnat. Däremot brukar jag lyssna på dokumentärer från radion i samband med sänggående - de brukar vara mellan 40-60 minuter. De är lagoma som nedvarvning inför natten.

Maria
7/17/15, 8:40 AM
#8

#5 Det låter ju fantastiskt😉 men då försvinner den sköna känslan med att hålla i en riktig bok.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

stina63
7/17/15, 9:29 AM
#9

Mamma vill ha en läsplatta så hon kan läsa. Men de filerna kan man köpa dom ute i bokhandeln eller låna på bibblan utan att ladda ner eller betala via nätet?

Afturelding
7/17/15, 10:12 AM
#10

Jag lyssnar när jag åker buss. Jag kan inte läsa för att jag blir åksjuk, så det är en kompromiss. Det tar dock evigheter för mig att komma igenom en bok, jag har lyssnat på sagan om ringen i ett år snart och jag är halvvägs av första boken 😃

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Record
7/17/15, 10:59 AM
#11

#8 Maria

Håller med dig att en bok ger mer behållning av innehållet, men då denna jag beskrev är en kund hos mig med större delen av landets talböcker till blinda och politiska föreningars reklam (både och?) i tusental/månad. Därför föreslog jag dig en Daisy-spelare för att komma ihåg var man var i talboken, tills nästa gång, vilket den håller reda på, om man inte somnar under lyssningen.

Visst kan en sådan som Hans Willius fånga många med sin vältaliga röst, har en son som följer i dennes spår, men då är det reklam i radio/TV, där ja själv är allergisk mot reklam. 😃

Men det finns säkert fler fina röster, annars får man lyssna på sig själv. 😊

Maria
7/17/15, 11:04 AM
#12

#11 Har som sagt provat flera gånger men däremot så har jag läst en hel massa på läsplatta. Det är det här med lurar och någon annans röst som stör mest tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carrosh
7/17/15, 11:50 AM
#13

Försökt någon gång, men har inte riktigt känt att jag kunnat koncentrera mig. Föredrar att läsa vanliga böcker. Men ska väl kanske ge det en chans, när man står och diskar eller så. När man inte behöver koncentrera tankekraft på annat. 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
[peter54]
7/17/15, 10:46 PM
#14

Jag lyssnade på talböcker i flera timmar om dagen under året jag var blind, men aldrig numera. Jag läser vanliga pappersböcker. Ett stort aber tycker jag, är att inte alla inläsare är behagliga att lyssna på, då lir hela läsupplevelsen förstörd.

Maria
7/17/15, 11:28 PM
#15

#14 Jag kan förstå att det är ett fantastiskt "hjälpmedel" om man inte kan se. Då skulle t.om jag överväga talböcker😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
7/17/15, 11:48 PM
#16

Jag tycker att det är fantastiskt bra för att koppla av.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

annia1
7/18/15, 3:57 AM
#17

Jag har aldrig lyssnat på nån bok. Vet egentligen inte varför, men kanske för att när jag läser böcker så ser jag samtidigt bilder i huvudet. Det är nåt jag aldrig gjort när jag hör saker. Och när jag läser en vanlig bok så ibland går jag tillbaka nån rad och läser om, det blir lite krångligt antar jag att hålla på att spola tillbaka.
Förut läste jag mycket böcker, men det är länge sen nu. En orsak är att jag har grå starr på ena ögat så blir jobbigt.

****

stina jag vet inte skillnaden på en läsplatta och vanlig platta så det jag skriver gäller vanlig platta. 
Börja med att gå till ditt närmaste bibliotek och skaffa lånekort (om du inte redan har det). Kolla om dom rekommenderar nån speciell läsare. Sen ladda hem en app från play store. (har själv laddat ner aldiko gratis varianten men finns olika). Men har biblioteket nån rekommendation så ta den.
Sen gå in på bibliotekets hemsida och kolla på deras e-böcker. Nu har dom gjort om så alla bibliotek kan ha olika så du får kika. Sök reda på den bok du vill låna sen logga in på bibliotekets sida. 
Sen kan du välja om du vill läsa den online eller om du vill ladda hem den offline och kunna läsa utan att vara uppkopplad. Vet inte hur det funkar att läsa online. Men personligen tycker jag det är bättre med att ladda ner den för då behöver man ju inte vara uppkopplad som då kostar pengar om man har egen mobil uppkoppling på plattan.

Som sagt alla bibliotek har olika villkor, men det brukar finnas en gräns hur många böcker man kan låna per vecka. Sen på mitt bibliotek så har man tillgång till boken i 28 dagar. Hinner man inte läsa ut den så får man låna om den. Och det kostar inget. 

Det brukar även gå att ladda hem ljudbok om man vill det.

Sen går det ju att köpa böcker på nätet, bla på playstore, men finns nog fler ställen om man nu vill äga böckerna. Tveksamt om bokhandlare har så man kan köpa filer, men ska inte säga för aldrig frågat.

.

[Sisa2]
7/18/15, 9:01 AM
#18

#17 Tack annia för bra tips !

Record
7/18/15, 10:45 AM
#19

#14 peter54

Har i många år arbetat med utrustning till syncentralerna och undrar hur du idag läser ur böcker. Scannar du en dem, och läser genom skärmläsningsprogram, kanske Magnevision om du har ledsyn?

Din synpunkt på inläsare förstår ja, framför allt när man växlar talböcker, har du några favoriter?

Intehärutandär
7/18/15, 11:12 AM
#20

Nej, men jag har länge tänkt på det då jag inte kan läsa själv längre.

Annons:
Skorpion76
7/18/15, 2:06 PM
#21

#20 Prova och berätta sedan vad du tycker! 😎


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[peter54]
7/19/15, 2:44 PM
#22

#19 Jag läser som vanligt fast ganska långsamt eftersom jag annars lätt tappar bort mig, jag har bara ett öga kvar, men det ögat är fullt rehabiliterat efter tre operationer.

Min absoluta favorit bland inläsare är Tore Bengtsson, men han läser mest reseskildringar. En annan som jag gillar är Christer Henriksson.

Record
7/19/15, 10:06 PM
#23

#22 peter54

Tackar för tipsen, det är så kort tid inläsarna kan vara aktiva, då rösten förändras, tror att den kvinnliga kan vara längre, o hållbarare i tiden. Bodil Malmsten
 är en favorit där. Ok med ditt öga hoppas läkningen går bra.

[peter54]
7/20/15, 12:30 AM
#24

#23 Läkningen är för länge sedan avslutad, jag var blind i ett år för 30 år sedan 😉

Skorpion76
7/20/15, 5:57 AM
#25

Från början var talböcker tänkta som ett hjälpmedel för synskadade, men de går lika  bra att använda för vem som helst.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Record
7/20/15, 10:35 AM
#26

#24 , 25

År 1982 startade jag mitt företag, med inriktning på att hjälpa synskadade med hjälpmedel (datorer o program) ofta via syncentralerna i södra Sverige. Orsaken var vänner vilka var behövande för sitt arbete, att kunna använda dator.Även utrustning för blindskytte har jag tillverkat . I dag känner jag själv av att synen försämras tillsammans med finmotoriken, kanske dags att ta fram min Magnevisions-apparat. Men jag strävar emot ett tag till.

Blindskytte: Ett kolsyregevär. med sikte bestående av fotocell samt en belyst tavla med olika reflektiva  svarta/vita fält. Med en elektroniktillsats kan man få en ton i hörlurar när man har siktat in ett svart fält av tavlan. Alltså--mitt i prick…

Hälsningar 👍

Upp till toppen
Annons: