Annons:
Läst 1355 ggr
Leon1973
2014-03-20 00:43

Utmaning till er alla

Se mig som anonym, jag ville egentligen att detta skulle vara ett anonymt inlägg men har ingen aning om hur man gör..

Om detta är fel sida eller ämnesval så ber jag admin att ta bort, radera, bränna osv..

Jag vill utmana er alla att inom en vecka ha gjort något för en medmänniska, ni behöver inte känna personen ni hjälper men det måste vara "hjälp på riktigt" alltså inte att stötta någon som mår dåligt i ett forum osv, utan att ni när ser ett tillfälle ska ni fånga det…

Exempel på vad jag själv har gjort tidigare.

1. Jag såg en mamma + dotter gå från en matbutik och de skulle till sin bil, mamman hade matkassar och dottern likaså, men hon tyckte påsarna var tunga och stannade flera gånger inom 5 meter för att det gjorde ont i fingrarna, mamman var precis på väg att ta påsarna när jag stannade till (var på väg åt samma håll) och sa, jag kan hjälpa er med matkassarna, ska ni till er bil? Hon tackade chockerat ja och jag bar kassarna åt dem, hon reflekterade direkt över att det är inte varje dag man får hjälp av någon på det sättet eller att någon erbjuder sig, nej jag vet, visst är det tråkigt att folk är så självupptagna och bara går förbi?…

Nu kommer utmaningen, att från idag den torsdagen den 20/3 till torsdagen den 27/3 ska ni har gjort en god gärning, hjälp en gammal dam över gatan, hjälp ett skadat djur what ever, stanna upp i er vardag och skänk en minut av er dyrbara tid till någon annan.

Varför?

Detta är LIVSKVALITET!!  Att hjälpa någon annan ger så mycket livsglädje och hopp för båda partnerna.

Så skriv var ni hittat på i den kommande veckan.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
molam
2014-03-20 00:47
#1

Okej det ska jag göra ^^

Skriva upp här sen eller bara hålla det inne?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

AnnaFagerell
2014-03-20 08:41
#2

Det gör jag ofta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

zabelle
2014-03-20 08:44
#3

#0 Jag nappar glatt på den utmaningen!! Kul initiativ!

Zabelle   

Leon1973
2014-03-20 08:50
#4

Om ni vill berätta vad ni har gjort vore det ju kul att läsa, men det är helt okej att behålla det för sig själv.

Härliga klipp
https://www.youtube.com/watch?v=4CRY2W1TH-w

https://www.youtube.com/watch?v=Mam6fhq9S4Q

https://www.youtube.com/watch?v=d1cWEzX_-os

be inte om hjälp om du inte vill ha den

stina63
2014-03-20 09:33
#5

De var en fin utmaning Leon.  De känns så skönt få ge ett handtag hjälpa någon. De stärker en själva plus den som får hjälp lyfts upp man blir glad, 😃

chik
2014-03-20 10:21
#6

Det var en Utmaning för mig som håller till i skogen..🤔

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
zabelle
2014-03-20 10:34
#7

#6 Du kan alltid hjälpa en snigel över stigen :) Det räknas!! Skämtar

Zabelle   

Spanaren
2014-03-20 10:37
#8

Detta låter som boken och filmen "Skicka vidare". Hänger med så klart! Behövs bara ett leende, öppna en dörr osv.

Det är det lilla, lilla i det stora som gör det/kram

Ps Bra uppmaning Leon

Cristine
2014-03-20 13:44
#9

Hänger också på om jag får en chans, (kan ju inte gå ut)🙂

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Leon1973
2014-03-20 14:16
#10

Visst är det lite 'pay it forward' känsla i det när man tänker efter, enda skillnaden är att mottagaren inte får ett motkrav att nu måste du hjälp någon.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Spanaren
2014-03-20 14:29
#11

#9 Du gör gott varje dag glöm inte av det /kram

[peter54]
2014-03-20 15:47
#12

Nja, jag tänker inte åka in till samhället och leta efter människor i behov att hjälp, så det där tar jag när tillfälle bjuds. Jag hjälper alltid till när jag ser att någon behöver det 🙂

molam
2014-03-20 18:35
#13

Hjälpe en gammal dam på affären, nysnön är ishal och hon halkade utanför affären och fick självklart jätte ont, jag hjälpte henne upp, sen följde jag med henne in på affären och bar hennes varor, när hon var klart hjälpte jag henne med påsarna och hunden till bilen ❤️

Kom försent till min kör, men det var det värt det 🌺

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Anders 50
2014-03-20 19:29
#14

Bra om man gör något för andra. Men sådant går på automatik för min del, inget jag planerar, så jag fortsätter nog som vanligt. 🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Leon1973
2014-03-20 22:25
#15

Bra #13

#14, skönt att det finns någon som har det automatiskt i sitt beteende, men många har en tendens att gå med skygglappar på och inte vill se det som sker runt om, bättre att inte blanda sig verkar de tänka.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

molam
2014-03-20 22:28
#16

Måste tillägga att det inte var en engångsförteelse då jag intet klarar av att se nån sån behöver hjälp som inte får hjälp

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

MrsGoldfire
2014-03-20 22:31
#17

Var redo-alltid redo! 

En gång scout-alltid scout.😃

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Cristine
2014-03-21 00:36
#18

#9 Tack snälla du!🙂

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Intehärutandär
2014-03-21 07:45
#19

Att använda den där fiffiga uppfinningen blinkers kan räknas till god gärning. MASSOR av ggr har jag, ensamstående mor utan bil och ledvärk stått i spöregn och iskall vinter med tunga matkassar som plågat mig - och väntat på att få gå över vägen. Hela kroppen värker ochman fryser. Ändå har SÄLLAN den som sitter i en varm bil vett att blinka i tid, så man kunde gått över direkt. Det är rent elakt. Själv gör jag goda gärningar varje dag. Igår fick min oroliga granne ett klistermärke till dörren att rädda hund vid fara. Köpte ett till mig, då fick hon en med.

Cristine
2014-03-21 12:08
#20

Idag har min hungriga ex-granne fått frukost och Massagehealing i sin värkande kropp, hon är otrolig som har tömt ett helt hus alldeles själv, jag förstår inte hur hon håller ihop!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Toyan
2014-03-21 23:57
#21

Som för Anders är det naturligt för mig att hjälpa och jag har många gånger själv fått hjälp av människor jag inte känner, ofta ungdomar. 

Möt människor som du själv vill bli bemött.

Maria
2014-03-22 07:50
#22

Uppmaningen i sig är en god gärning.🙂

Själv känner jag att jag gör saker spontant och vill att det ska vara så. Det ska komma naturligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leon1973
2014-04-19 11:45
#23

Får skämmas lite eftersom jag själv inte gjorde några goda gärningar.

Men idag så gjorde jag en liiiiten god gärning, kassörskan i butiken här i området är allergisk, något som hon känner av nu när alla växter börjar vakna. Jag frågade hur det gick med hennes allergi och idag var det inte bra och hon hade glömt sina piller hemma.. (lätt hänt)..

Ingen fara, jag kommer ner med tabletter till dig.. Sagt och gjort, tabletter lämnade så att hon klarar dagen och jag fick en kram på köpet.

Små ting och handlingar skänker glädje.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Upp till toppen
Annons: