Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 972 ggr
aggeelin
12/20/11, 10:59 PM

Mina köttbullar!

Jag måste berätta att jag har gjort julköttbullar! Jag tycker nog själv att jag är ganska bra på att laga mat - men köttbullar gjorde min mamma så fina och goda så det har jag aldrig tyckt att jag är bra på - och därför har jag inte heller gjort såna så ofta. Jag tycker att mina ramlat sönder och blivit mindre goda. Det kvittar vilket recept jag prova så har det inte blivit till min egen belåtenhet.

För ca 6 år sen hittade jag ett recept på köttförsbiffar med basilika, fetaost, svartpeppar och utifrån det receptet har jag experimenterat fram ett recept på lammfärsbullar och nu ett recept på julköttbullar. Och det blir så bra och det bliir så gott och köttbullarna håller ihop!! Flört

Jag har bland annat senap i smeten och det gör att det smakar mycket juligt!

Nu idag var det några som pratade om hackad ansjovis i köttbullar och lite porter i, så se om jag provar det någon dag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Anders 50
12/20/11, 11:08 PM
#1

Kan tänka mig att ansjovis blir gott i. Men då bör det nog vara lite fetare färs?

Jag använder mest älg och rådjursfärs, den är ju mager, och jag brukar finhacka bacon och persilja och ha i smeten.

Och så måste man jobba länge med smeten, ju längre man arbetar den ju bättre blir det. Och jag använder händerna! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
12/20/11, 11:11 PM
#2

Tack för tips! Hur fet färs tänker du på då?

Ja, det går bra att jobba med händerna, det är faktiskt lite roligt!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
12/20/11, 11:15 PM
#3

Färs med mycket fläskfärs i. Men skulle tänka mig att det blir gott även i lammfärs.

Men jag ska prova med älgfärs också, det går ju att göra några biffar med ansjovis i, man behöver ju inte göra av hela satsen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
12/21/11, 8:12 AM
#4

Här hemma är det min man som står för köttbullarna.

Det finns nog ingen maträtt som jag blir så ilsk som när jag gör köttbullar. Inte min grej alls.

Hans köttbullar brukar vara små och ljuvliga. Har gjort både på älgfärs (blandat med fläskfärs) och vanlig blandfärs.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AnnL
12/21/11, 8:14 AM
#5

Jag har gjort julköttbullar på fläskfärs, lite ansjovis o fransk senap i. Dom blir jättegoda. Tungan ute

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

aggeelin
12/21/11, 8:15 AM
#6

#4 Jag ska nog prova att göra mindre nästa gång. Nu sa sambon att det såg så lite ut så det skulle inte räcka alls och då var de på 1.2 kilo.

Precis så som du har jag känt för köttbullar förut, ilska och besvikelse!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Maria
12/21/11, 8:16 AM
#7

Min svägerska brukar göra julköttbullar med bl.a. kryddpeppar i. Jättegoda de också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
12/20/17, 8:53 PM
#8

nu är det dags igen - hoppas att de blir bra den här gången också!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
12/20/17, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ser bra ut i år också! Hoppas de blir bra ;)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
12/21/17, 8:17 AM
#10

#9 Så gott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
12/19/18, 9:05 PM
#11

DAGS för köttbullar igen, hoppas att jag kommer ihåg receptet nu då!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Soligajag1
12/19/18, 9:29 PM
#12

Ojoj, så goda dem ser ut , köttbullarna! Har aldrig provat med ansjovis o fransk senap i smeten , det ska testas , spännande!! Tack för tipset!! Nu blir man hungrig !! 🤪😜😀

HH 🙂

aggeelin
12/19/18, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

De blev goda! Gjorde på två kilo och det är inte mycket så vi blir många men det får räcka.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Maria
12/20/18, 7:30 AM
#14

Sonen brukar göra Mannerströms julköttbullar och där tror jag det också är i ansjovisspad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/21/18, 1:02 AM
#15

Gjorde julköttbullar igår på kycklingfärs. Blev väldigt goda. I början blev dom små och fina i slutet blev dom stora. Händer mig var gång;)

Upp till toppen
Annons: