Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 4066 ggr
stina63
12/1/11, 10:27 AM

visst ni om saffran att...

Saffran den gula kryddan som kommer från saffrankrokusens märken (Crocus sativus). Latinska namnet safranum är lånat från arabiska aṣfar och betyder gul.

Man använder enbart de tre märkena och plockas och rensas för hand.  Man behöver över 100 000 krokus för att få ett kilo torkad saffran. De är rätt mycket och inte konstigt att det kostar så mycket då.
Ett vanligt trick för att göra märkena tyngre få ut mer är att låta märkena i
krokusen suga upp honung eller olja.
Man förfalskar också saffran genom att dryga med mald gurkmeja med då smakar det inget och ger bara gula färgen.

I början på 1900-talet användes saffran mycket mindre i Sverige än tidigare i medicinen men ingick ändå i tre blandningar för medicinskt ändamål: aloedroppar med saffran, Roséns bröstdroppar och opiumvin. Drogen ansågs ha upplivande verkan.

Romarriket framställdes ett honungspiller med saffran och myrra som gavs vid leversjukdomar.
Från 1500-talets Sverige blandades saffran in i mediciner mot magsjukdomar.

Saffran var en mycket dyr krydda under medeltiden och hade ett högt pris och var ett viktigt läkemdel. 
Men de fanns de som förfalskades saffran även då, Och om man blev
påkommen så fick dom mycket stränga straff. I Nürnberg blev år 1444 en person bränd på bål för förfalskning av saffran, och där blev år 1456 tre personer levande begravna för samma brott. I de flesta tyska städer gjordes under medeltiden inspektioner rörande saffran och andra "läkemedel".

I antikens Egypten och av de grekiska prostituerade användes saffran som parfym. Kleopatra ansåg att saffran var afrodiasiskt, men det användes också för att bota magbesvär.
Saffran har används för att bota omkring 90 sjukdomar för över 4 000 år
sedan.

Så nästa gång jag använder saffran så kommer jag tänka på historian bakom den vackra gula färgen.

Ps  buddhistmunkar färgar sina dräkter i saffran de visste inte jag äns.

Länk från

Och från

Annons:
Maria
12/1/11, 10:30 AM
#1

Tack för spännande information.

Själv är jag inte särskilt förtjust i saffran. Tycker det smakar "möket" som vi säger i Göteborg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
12/1/11, 10:32 AM
#2

Bra info :P
Jag använder aldrig saffran så :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

stina63
12/1/11, 10:37 AM
#3

Bumblebo saffran påminnands och doftar lite som metallisk honung, med gräs- eller höartade toppnoter, och dess smak likaså höartad och något bitter. Kanske därför som du tycker de smakar möketGlad

Tack frida

Maria
12/1/11, 10:39 AM
#4

#3 Där har vi detSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

stina63
12/1/11, 10:40 AM
#5

hehe där var de… men i mat är det ok tycker jag.KyssSkrattande

chik
12/1/11, 11:00 AM
#6

StinaFörvånadTack..Intressant läsning..

Men Hur har Munkarna råd??Ps  buddhistmunkar färgar sina dräkter i saffran…..

Eller dom odlar själv.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
zabelle
12/1/11, 11:04 AM
#7

Tack Stina!
Saffran är så gott Tungan ute

Zabelle   

stina63
12/1/11, 11:05 AM
#8

De står så på wikipedia men om de är sant eller inte vet jag inte

Det råder oenighet om när saffran kom till Indien och Kina, och dateringen varierar mellan 900 och 2 500 år tillbaka. Sedan dess har saffran fått en framträdande kulturell roll, bland annat genom att buddhistmunkar färgar sina dräkter i saffran, vilket de gjort ända sedan Siddhartha Gautamas död

Maria
12/1/11, 11:07 AM
#9

#8 Lever inte dessa munkar av bidrag? Så det är kanske någon som skänker kläderna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

stina63
12/1/11, 11:12 AM
#10

Ska kolla efter hur det är vad som står på nätet, Munkarna lever av att tigga de dom får för dagen. Ska se om jag hittar något om just deras kläder

stina63
12/1/11, 11:25 AM
#11

Vad jag har hittat är att dom får sina kläder. Så det kanske är så att dom som ger kläderna kanske färger dom också, Men de stämmer inte heller. För då skulle kläderna vara olka orage färgade.Obestämd

Maria
12/1/11, 11:26 AM
#12

De kanske får oblekta kläder och saffran och "blandar" självaTungan ute

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

stina63
12/1/11, 11:28 AM
#13

Du är inte dum alls humlan. Så är de säkertSkrattande

Annons:
[peter54]
12/1/11, 11:59 AM
#14

#0 Bra information. Kanske skulle man understryka att det är en speciell krokus, inte vilken krokus som helst. Det finns inget saffran i våra svenska vårkrokusar.

Saffranskrokusen (Crocus sativus) är en höstblommande perenn. Den har förlängda märken, annars skulle det gå ännu fler än de 100 000 till 150 000 som går åt till ett kilo.

När det gäller buddistmunkarna dräkter, är min gissning att de själva odlar saffranskrokus för att kunna färga dräkterna.

stina63
12/1/11, 12:02 PM
#15

*14 De har du rätt i peter att de är en särskild krokus de handlar om saffranskrokusen. Ändrar det direkt Glad

Ja så är det säkert.. ännu ett bra alternativ dom odlar själv sin saffran.Glad

Maria
12/1/11, 12:52 PM
#16

Jag läste någonstans att det var en viss tid på dygnet man skördade denna saffran. Jag minns inte riktigt men om det var tidigt på morgonen kanskeObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Choklad
12/1/11, 3:37 PM
#17

Tack stina det var intressant att få veta..

en sak med saffran är att det är giftigt för fåglar, så ge aldrig en fågel av ditt saffransbröd.

Det ska vara giftigt för oss också, men vi äter det i så pass små mängder så det har ingen verkan på oss

Jag gillar saffran

det är så gott med nybakade lussekatter och det doftar så gott då man barkar demTungan ute

U R us

stina63
12/1/11, 3:45 PM
#18

Jag läste de också choklad att saffran är giftig i stora doser även för oss. Så jag kan förstå att det är farligt för fåglar.

Tack för påminnelsen choklad.

Har precis ätet väldigt goda lussekatter som min vänninas dotter och hennes pojkvän har bakat under förmiddagenGlad

Cristine
12/1/11, 7:27 PM
#19

Ja Peter har rätt, munkarna har odlingar och färgar sina kläder själva.

Vi hade odlingar 3 km hemifrån när vi bodde i  Almunecar (Spanien), de odlades i tropiska dalen och man kunde faktiskt kliva ur bilen och plocka, fast det var nästan inga som gjorde det. Araberna var härskare där i 700 år, därav de många odlingarna. Kuddfodral

Vi brukar ta ett kuvert som infusion om någon av oss har ont i magen.

I andalusien så använder man det mycket i matlagning, mest i grytor.

Jag har färgat både tröjor och kuddfodral och påskägg till barnen med det.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
12/1/11, 7:33 PM
#20

Ja jag kan inte äta lussebullar utan att få problem med toalettbesöksfrekvensen Flört

Annons:
Cristine
12/1/11, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Ja det händerGlad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
12/1/11, 8:20 PM
#22

Intressant cristine tänk att se stort hav av saffranskrokus framför sig Glad

Cristine
12/3/11, 4:48 PM
#23

Ja det är vackert!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
12/3/11, 5:49 PM
#24

Tack för intressant info Tina Glad

Jag äter inte saffran eftersom jag numera skippar lussebullarna. Saknar det inte heller för så himla gott är det inte.

Men jag älskar färgen! Kyss

stina63
12/3/11, 6:24 PM
#25

De är så mumsigt maggan,, Men man behöver ju inte saffran i om man inte gillar de,, Går lika bra med utan saffran.,Skrattande

Cristine
12/3/11, 7:13 PM
#26

Paellan vore inte paella om inte saffran fanns och en Spansk gryta med Potatis kött och kikärter  skulle försvinna bland alla andra grytor.

Jag glömmer aldrig när sonen ochjag reste ner för att importera olivolja och möttes upp iCordoba av min särbo som bjöd in oss på den bästa restaurangen de har där. Vi var alla kostymklädda eftersom vi hade varit runt till olika företag(särbon alltid) så Marino ville skoja med sonen och talade om för kyparen att han var VIP.Genast kom en kvinnlig servitris   som också som stod bakom sonen hela middagen. Han hann bara ta en klunk vin så fyllde hon genast på osv. iaf så ville sonen ha lammlår som görs med en saffrans sås(2 glas konjak och 1/4 liter vin bl.a :=)) och är verkligen en höjdare. Jag har aldrig sett honom äta så..det var det godaste han någonsin ätit och han fick ocksa hälften av min för jag hade ätit skaldjur innan. Servitrisen ville absolut gå efter en till tallrik men vi stoppade henne. Efter en stund kom ägaren och blev överförtjust av att sonen uppskattat middagen så, så först och främst fick han en bok med receptet och sedan blev vi bjudna på dessären med kaffe och likör till.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
12/3/11, 7:18 PM
#27

Hehe härligt cristine, vilket härligt minneSkrattande Saffran kan man ha till mycket,

Annons:
[MargaretaA]
12/3/11, 7:21 PM
#28

#26

har aldrig ätit paella men det låter gott Tungan ute

Choklad
12/3/11, 8:45 PM
#29

Oj vad mumsigt det låter med era goa maträtter och kakor..

ser att jag barkar mina lussebullar…heheheOskyldigSkäms men det ska ju vara bakar…

Jag tycker om att läsa dina berättelser Cristine…Glad

U R us

Cristine
12/3/11, 9:28 PM
#30

Tack Choklad.Skrattande

Jag skulle lägga in en bild av den tjusiga restaurangen i morisk stil…kanske heter det arasbisk här..men jag har inte kopplat in kopiatorn än!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
12/3/11, 9:31 PM
#31

Tungan uteSitter och blir hungrig

Upp till toppen
Annons: