Annons:
Etikettfritid-och-hobby
Läst 3807 ggr
[Sisa]
3/31/11, 1:20 PM

Din trädgård..och Min!

Vi planterar, odlar, driver upp, köper färdigt, beskär, klipper och njuter av växthus och uterum.

Dags att ägna en massa tid åt trädgården igen!

Här kan vi dela erfarenheter, våga ställa nybörjarfrågor..eller varför inte berätta om Din roligaste / tråkigaste trädgårdssyssla.

Alla är välkomna..oavsett om man har en trädgård, eller drömmer om en!

Annons:
[MargaretaA]
4/2/11, 12:09 AM
#1

Kul tråd Sisa. Återkommer när snön har försvunnit från min "trädgård".

Cristine
4/2/11, 12:47 AM
#2

Samma här!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
4/2/11, 9:49 AM
#3

Då hoppas jag som Ni..att många vill berätta om sin trädgård! Skulle också vara skoj, att ta del av allas trädgårdstips..Glad

jalun
4/5/11, 1:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hejsan.

Är det någon därute i cyberrymden som kan tala om för mig var jag ska få tag i frö eller planta av Månviol (Judas Penningar), saknar den i min trädgård, fanns massor när jag bodde på Öckerö men här i småland kan jag inte finna någon.Om någon vet så hör gärna av er till jalun@bredband.net  

Vänligen Jan Lundin.

[Sisa]
4/5/11, 5:14 PM
#5

# 4

Frön till Månviol kan köpas hos

www.impecta.se      Lycka till! Glad

Cristine
4/6/11, 7:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej  Jalun, kul att se dig här. Jag ser att Sisa hunnit före så lycka till med dina månvioler!

Vacker blomma..

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Cristine
4/6/11, 7:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

med lika vackra frön.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
4/6/11, 3:22 PM
#8

Stora delar av min trädgård har invaderats av kirskål..någon som har några bra tips, om hur man får bort detta ?  Obestämd

Cristine
4/7/11, 9:47 AM
#9

He he  Sisa..äta upp dem(kunde  inte sova).Du måste vända på jorden och ta bort rötterna som ligger ganska djupt ner.

Jag grävde och vände och strödde het aska på som jag vände ner med greppen och krattade.Seda planterade jag blommor som sprider sig.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
4/7/11, 5:06 PM
#10

# 9

Tack Cristine..men vända på jorden ? Då får jag nog hålla på hela sommaren, för området med kirskål är inte litet precis Obestämd

Cristine
4/7/11, 6:15 PM
#11

Så fort snön var borta grävde jag bort rötterna och gjorde allt det där, eftersom det fattades över 1½ månad till jag kunde plantera så lade jag dit svart plast på ifall det var något kvar. Där det bara fanns massor med kirskål finns nu 2 rabatter, en på 4 och en på 5.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
4/7/11, 6:16 PM
#12

Det går jättelätt att vända på den när snön nyss legat där för den är porös

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
4/8/11, 2:40 PM
#13

# 11 # 12

Då får jag prova så..Glad

Annons:
AnnL
4/12/11, 3:15 PM
#14

Nu när jag flyttar till min lilla marklägenhet får jag en bit jord av hyresvärden som jag kan sätta lite grönsaker på. Han undra om jag var intresserad av att sköta den för dom ville inte ha den själva. Så det blir lite sallad, rädisor, gräslök, persilja o dill. Skrattande

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

Cristine
4/12/11, 6:07 PM
#15

Så kul Ann att du får en egen liten täppa, det är mycket värt!

När flyttar du?

Har du börjat packa upp!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
4/12/11, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sådant här sysslar jag med nuförtiden, så att ni ska få blommor att plantera ut framöver.

Här är det "Lyckliga Lotta" som omskolas i större krukor.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
4/12/11, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En del av ett av växthusen som börjar bli fullt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
4/12/11, 7:50 PM
#18

Ojsan! Finns det växthurs i din by, så kul.

När jag bodde i Ljustorp så satt jag tomatplant, har för mej att de var 4.000. Inte jag ensam alltså..vi var 8-10 st.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
4/12/11, 7:55 PM
#19

Jodå min bror har handelsträdgård här i byn, 4 växthus.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

AnnL
4/12/11, 9:37 PM
#20

# 15 På fredag får jag nycklarna. På söndag går stora flyttlasset med alla möblerna. Sen blir det diskning av alla saker som stått nedpackade i 6 år. Tungan ute

Ja det känns skönt att kunna odla något lite.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

Annons:
Cristine
4/12/11, 10:42 PM
#21

#19 Din bror så kul, han tycker väl att han ska fylla ut din pensionärstid så du inte går där och har tråkigt.

# 20  6 år Jisses men när det gäller ens nya hem så är det väl bara roligt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
4/13/11, 5:16 PM
#22

Berätta om vad Du är mest stolt över i Din trädgård! Glad

[LucyInTheSky]
4/14/11, 5:18 PM
#23

Åhh vad jag längtar efter en bit trädgård.. Har en här som jag hade tänkte höra om jag fick plantera i men sen fick jag ett brev där det stod att de gett bort vår trädgård till hundsällskapet här i byn.. Blev INTE glad.. =( Jag får ju vara där inne, men hundarna släpps vind för våg och då lär inte mitt land vara fint efter deras framfart.

De frågade inte ens oss hyresgäster innan de gav bort trädgårds plätten.. Inte okej, enligt mig.

Cristine
4/14/11, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag är stolt över hela trädgården då jag fått jättemycket beröm från alla dom går förbi + släkt och vänner. På bilden kan man se att det var bara torr skogsmark, inte en enda blomma.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
4/14/11, 9:14 PM
#25

# 24  Du måste vara en duktig trädgårdsmästare och är säkert värd allt beröm i världen..Glad

Cristine
4/14/11, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Duktig trädgårdsmästare är jag inte Sisa och sätta ut fröna som det står på påsen gör jag inte heller utan jag duttar ut här och där och har turen att de tar sig, det är inga fina och planerade rabatter utan det får växa

vilt men ändå har de blivit fina. Glad

Nu har jag planterat flera buskar och fler blir det i morgon, snön har just smält bort men jorden var smulig och fin, till höger ligger den stora drivan.Det ser inte så fint ut då gräset är brunt och nedanför alldeles

lerigt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
4/14/11, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Det har hänt något konstigt i en liten rabatt. Jag hade en björnbärs buske längst bort mot stennmuren och den är borta. Bara pinnen med lappen är kvar och ett rent hål, inget grävande..den har lyfts rakt upp.

Inga spår runt om heller.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
[Sisa]
4/15/11, 9:27 AM
#28

# 27  Underligt! Obestämd

Cristine
4/15/11, 10:22 AM
#29

Från vägen kunde man knappt se vad det var men jag kan inte tänka mig något annat. Det måste vara någon som gått in i min trädgård och norpat den

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
4/15/11, 11:12 AM
#30

# 29  Skrikandes

zabelle
4/20/11, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Någon som vet varför många av bladen på min lagerhägg blir så bruna över vintern? Kan det vara den hårda vinden den inte tål?

Zabelle   

zabelle
4/20/11, 8:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Primulorna blommar för fullt och tulpanerna är på gång.

Zabelle   

zabelle
4/20/11, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

En liten viol har också kikat fram

Zabelle   

Anders 50
4/20/11, 8:51 AM
#34

#31 Blåst, frost och starka temperaturväxlingar!  Något sådant är nog orsaken.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
zabelle
4/20/11, 8:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Påskpyntat lite på terassen. Ser fram emot att kunna sitta där i påsk. Vovven ligger innanför dörren och vill också ut… Skrattande

Zabelle   

[Sisa]
4/20/11, 3:17 PM
#36

Du fick svar av Anders, zabelle..Glad

Vilka jättefina bilder..hoppas Du kan njuta på terassen i Påsk..Du och vovven! Kyss

zabelle
4/20/11, 3:52 PM
#37

#34 Tack! Hoppas de repar sig, annars får jag väl gräva upp dem och plantera något annat där.

#36 Tack Sisa,  Kyss

Zabelle   

Maria
4/20/11, 4:27 PM
#38

#35 Vilken fin terassGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
4/20/11, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Lägger in en bild på hur det ser ut i mitt lilla uterum just nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
4/20/11, 8:10 PM
#40

Så fint ni har! Imponerad!!  Förvånad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
4/20/11, 10:08 PM
#41

Ja verkligen!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
[MargaretaA]
4/22/11, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Actionfoto från ikväll. Gubben och sonen hackar sig in genom husgrunden för att få in de nya vattenrören från brunnen. Inte särskilt snyggt men så ser det ut just nu Obestämd

Cristine
4/22/11, 9:19 PM
#43

När de är färdiga blir det ju bra!Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
4/22/11, 9:25 PM
#44

#43

ja och sedan ska vi bygga ut verandan så den går runt hörnet där de jobbar nu. Då får vi lä från den ständiga snåla vinden som alltid blåser.

Cristine
4/22/11, 10:06 PM
#45

Då har ni något att göra denna sommar också.Flört

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
4/22/11, 10:08 PM
#46

#45

ja det finns alltid något att göra - det tar aldrig slut Obestämd

[Sisa]
4/23/11, 3:30 PM
#47

Kul att veta hur Ni har det i Era trädgårdar och uteplatser..fina bilder! Kyss

[outgrundlig]
4/25/11, 8:43 PM
#48

Ett tips: Jag har ett väldigt gammalt äppleträd som är på väg att dö ut. bara lite bark kvar som håller trädet vid liv o några äpplen kommer vart år nu….ni vet en klätterhortensia skall man ju inte låta växa sig fast vid hus etc. där den kan skapa ev. mögel o annat på, den skall växa fritt med andra ord. Jag kom på idén att sätta en klätterhortensia vid roten av det gamla äppleträdet och den har nu klättrat sig upp till kronan av trädet. Samtidigt som den växer sig stark så dör äppleträdet i sin takt så det lär mötas en tid där hortensian är stark nog att stå själv tror jag men det är många år tills dess…..bara ett litet tips som sagt….den blommar så fint om våren med vita blommor.

Annons:
Maria
4/25/11, 8:47 PM
#49

#48 Det låter väldigt vackert. Glad Har du ingen bild? Skulle vara roligt att se.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[outgrundlig]
4/25/11, 8:59 PM
#50

Jag kan ta en bild imorgon men tips nr. två är att jag väntar tills äppleträdet blommar samt att ev. hortensian blommar lite…..för inget blommar just nu men hortensian grönskar med sina bristande knoppar :) jag återkommer med bild bumbelboo..Glad

Maria
4/25/11, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

#50 Ser fram emot detGlad

Här kommer en bild på min blivande djungel idag. Ser inte mycket ut för världen ännu men det kommer…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[outgrundlig]
4/25/11, 9:13 PM
#52

Det ser väldigt fint ut o jag kan drömma mig fram till vad du planerar…men ser fram emot bilder även från digSkrattande o ursäkta felstavningen tidigare, lovar lära mig….Bumbleboo!

Cristine
4/25/11, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

#48 Åhh nu kom jag att tänka på mitt gammla äppelträd uppe i Ljustorp, jag satte en vit och en rosa klematis som klättrade i det och det blev såå vackert.

Nu har äntligen den sista snön försvunnit och några påskliljor tittat upp. Det ser lovande ut med gröna blad överallt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
4/25/11, 10:02 PM
#54

Smarta Ni är..jättebra tips! Kyss

Anders 50
4/25/11, 11:31 PM
#55

Det fina vädret gjorde att det blev rekordtidigt "vårbruk" här!  Satte potatisen och sådde alla grönsaker plus två sorters lök Påskafton.

Satte lite nya jordgubbsplantor också, de gamla sjunger på sista versen, där blir nog gräsmatta nästa år istället!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Maria
4/26/11, 6:06 AM
#56

#52 Är man så korkad att man har ett så krångligt användarnamn får man skylla sig självGladSkrattande

#55 Jösses, har du redan fått potatisarna i jordenFörvånad Vad satte du för sorter?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
4/26/11, 8:22 AM
#57

#56

Jag satte min gamla favorit Early Puritan och så satte jag några av en ny sort som jag testade förra året, Arrow.  Båda sorterna är mycket tidiga.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
4/26/11, 9:01 AM
#58

#57 Vad roligt.

Här får vi bara plats med 16 potatisFlört men känner jag min man rätt så blir det bara mandelpotatis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[outgrundlig]
4/26/11, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Bild på Klätterhortensian som klättrar på det nästan döda äppleträdet, inne på sitt 5:e år nu så kommer att bli än kraftigare.

Maria
4/26/11, 7:16 PM
#60

#59 Oj, så fintGlad Ser ut som en riktig skulptur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[outgrundlig]
4/26/11, 7:28 PM
#61

Ja, när du säger det så…Glad. Ideén fick jag då jag arbetade på ett ställe o på deras uteplats hade de enorma hortensior som bildat stora chok i toppen o med blommor överallt så det är det jag ser fram emot.

Anders 50
4/26/11, 8:25 PM
#62

#61 Du verkar bo vackert!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[outgrundlig]
4/26/11, 8:34 PM
#63

#61 Tack Anders

''''''''''''¨

ythgggg

'¨ty6g

¨'äå+-9, tror jag du heter bakom ditt namn. Jo, det är vackert om jag bara tar bilder i min o min grannesträdgård. Resten är sålt och nya villor är uppbyggda. Vackert i sig, ser lite ut som Söder i Sthlm ovanför mig. Men det du känner är nog närheten till naturen och sjöar som vi har ovanför oss också. Så min trädgård är min andhämtningsplats trots vi bor nära Göteborg.

Har sett bilder från din gård och den är bara så fin!!! Särskilt gillar jag ditt gamla trädFlört

Emo
5/2/11, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Detta persikoträd har gjort mig stolt. Hoppas det överlever. De senaste hårda vintrarna har gjort att det inte grönskar lika frodigt nu som tidigare. Jag har dragit upp det från kärna, så då är det ännu roligare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
5/2/11, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Närbild.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cristine
5/2/11, 12:07 PM
#66

Wow..vilka fina persikor. Har du dragit upp det från kärna då har du fått vänta väldigt lång tid.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Emo
5/2/11, 12:15 PM
#67

Jo, det tog några år innan de bar frukt.

Skulle vara så roligt om jag hinner uppleva att få plocka valnötter från mitt eget svarta valnötsträd, som jag även det dragit upp från nöt. Jag hade 2 men det ena gick bort efter flyttning. Man ska inte flytta träd med sådana rötter. De ser ut som pålrötter. Dessutom har jag ett äppelträd med ganska goda äpplen. Det har jag dragit upp från kärna. Moderplantan var ett Ingrid-Marie. Fader okänd. Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
5/2/11, 2:06 PM
#68

#65 Vad imponerad jag blirGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cristine
5/2/11, 3:26 PM
#69

Jag också för jag brukar sätta alla möjliga och omöjliga kärnor, men eftersom jag bott ivarma länder så kommer jag inte ifrån vanan att vattna mycket och vattnar ihjäl de flesta eller glömmer dem ute.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Emo
5/2/11, 4:29 PM
#70

#69 Om de inte klarar våra vintrar, så får de vara så. Inte alla mina fikonplantor klarar vintrarna och de, som inte gör det, de dör. Mina vindruvsplantor har än så länge klarat sig, så nu får jag ta reda på hur jag ska sköta dem.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[peter54]
5/3/11, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Jösses, persikor! Här hos oss är det bistert, trots att vi enligt kartan ligger mitt emellan växtzon 3 och 4. Jag har provat att få alla möjliga inhemska svenska träd att växa här, exempelvis hästkastanj, bok, alm, rödek och poppel, men det går inte.

Plommonträdet vi hade dog, likaså päronträdet som skulle tåla zon 4. Vi har ett litet gråpäronträd som ger oätliga träiga päron. Äppelträden är 20 år gamla nu, men ser ut att vara hälften så gamla.

I tomtgränsen mot norr står några silvergranar (Abies alba), alltså såna som under julen brukar säljas som "ädelgranar". Den här på bilden är den största, toppen når kanske 3 meter. Trädet är 25 år gammalt och vi har några som inte är ens hälften så stora.

Jag funderar på att såga ner en och bygga en pilbåge av den eftersom träet måste vara extremt tätväxt när det inte är grövre än tumroten på 25 år.

Detta är den allra största silvergranen:

[Sisa]
5/3/11, 2:31 PM
#72

Ni visar så mycket fint från era trädgårdar! Då blir i allafall jag lite nyfiken..och undrar om ni har nåt i er trädgård som ni skäms för..Förvånad

Emo
5/3/11, 3:16 PM
#73

372 Ja! Ogräset, som breder ut sig. Jag håller på att lägga igen fler rabatter. Som "di gamle" sa: "Trädgården blir större för vart år." Man orkar allt mindre, så det är bara att inse att det måste bli färre rabatter.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
5/3/11, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Här kommer mina Chiliplantor som är på tillväxt. Det är olika sorter i varje kruka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
5/3/11, 3:23 PM
#75

#74 Så fina de är. Använder du mycket i matlagningen?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Sisa]
5/3/11, 3:26 PM
#76

# 73  Ogräs kan också vara vackert! FlörtFunderar på att låta en del av min stora gräsmatta bli en sommaräng!

# 74 Spännande..och jättefint! Glad

Annons:
Maria
5/3/11, 3:30 PM
#77

#75 MassorTungan ute

Jag brukar koka ihop en Chiliröra varje höst och förvara i burkar som räcker hela vintern.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sisa]
5/3/11, 3:53 PM
#78

# 77 Låter underbart! Kyss

[peter54]
5/3/11, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Ogräs finns ju egentligen inte eftersom det bara är vilda växter som envisas med att vilja växa där vi inte vill att de ska växa.

Numera rensar vi buskar och blomrabatten på våren och sedan lite då och då under sommaren, inget betungande egentligen.

Odlingarna vi har annars är i lådor, krukor och i det lilla växthuset av plast. Ingen idé att försöka få något att växa på friland här, jordmånen liknar mest betong.

Det händer att det kommer någon gäst från radhusområden i exempelvis Täby och undrar hur vi kan acceptera maskrosor i gräsmattan. Då ler vi förstående och vänder varsamt personen runt så hon/han ser grannens maskrosodling. Då inser alla att man inte kan bry sig om maskrosorna. Glad

Maria
5/3/11, 7:44 PM
#80

Åh, så vackert. Vilken synGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
5/3/11, 7:48 PM
#81

#80 Javisst är det. Jag brukar rätt ofta fundera över hur många de är. Åkern är på ungefär 6 ha. Glad

Cristine
5/4/11, 12:29 AM
#82

De är ju så otroligt vackra, jag har aldrig jagat dem

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
5/10/11, 5:07 AM
#83

Jag tror det är första gången jag har vit och blåsippor och gullvivor samtidigt + alla påsk och pingstliljor. Gullvivorna är väl alldeles för tidiga här i norr?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
[Sisa]
5/10/11, 7:07 AM
#84

Har också gullvivor..fast tulpanerna inte slagit ut riktigt. Ja..jag tror gullvivorna är tidiga i år..Obestämd

Cristine
5/10/11, 7:10 AM
#85

Tulpanerna ska till att öppna sig..kanske redan idag hoppas jag!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
5/10/11, 7:49 AM
#86

Mina tulpaner har redan blommat över.
Liljekonvaljerna ska till att blomma när som helst.

Zabelle   

Maria
5/10/11, 8:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Här kommer en bild på söndagens odlingGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
5/10/11, 8:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Sista projektet. Snart får ingenting mer platsTungan ute

Lite örter och nysådd plocksallad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sisa]
5/10/11, 8:27 AM
#89

Så kreativ Du är, Bumbleboo..spännande. Du lovar väl att visa resultatet! Glad

Maria
5/10/11, 8:39 AM
#90

Jepp, det kommer säkert fler bilderTungan ute

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Cristine
5/17/11, 9:11 AM
#91

Hur ser era trädgårdar ut nu? Ni som bor söderut bör ha fullt med blommor redan.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
5/17/11, 11:40 AM
#92

Det börjar komma så smått.

Sallad, mangold, sockerärtor och bönor kan man ana i små rader i landet nu.

Pelargoner och Fucsior kommer så smått och vissa tidigt blommande sorter lyser fint i rabbaten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
5/17/11, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Perennerna står och stampar, är på gång. Har inte planterat ut mer än detta i blomväg ännu.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
5/17/11, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Spenaten såddes på Påskafton, trivs under fiberduken! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
5/17/11, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Sallad, 2 sorter.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
5/17/11, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Morötter.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
5/17/11, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Gul lök.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Cristine
5/17/11, 10:23 PM
#98

Wow , så fint och prydligt ni har det.Jag blir riktigt avis

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
5/18/11, 8:18 AM
#99

Anders, vilka odlingar du harFörvånadGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
5/18/11, 8:48 AM
#100

#99 Tack för det! Glad Ingen mönsterträdgård, men det växer bra!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Emo
4/4/19, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

I höstas fick jag massor av valnötter och det var första gången jag fick sådana.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
4/4/19, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

En del har jag lagt i jorden för jag hoppas få fler plantor. Så här såg mitt valnötsträd ut i höstas.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
4/4/19, 12:37 PM
#103

Oj det var en gammal tråd. Kul att se alla projekt igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: