Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 7895 ggr
[peter54]
2010-07-17 22:19

Jordkällaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en jordkällare, men den har aldrig riktigt fungerat och jag tror att den är felkonstruerad framför allt när det gäller ventilationen.

Från det att vi kom hit 1995 och fram till 2000 nångång, jobbade vi på att få den att funka, men sedan när barnen kom, har vi inte gjort något åt den.

Nu har jag börjat röja i den och jag inser att vi nog inte har varit ner i jordkällaren alls sedan 2001.

Annons:
[peter54]
2010-07-17 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har ingen riktig koll på hur gammal jordkällaren är, men det verkar vara så att de använt samma betongstenar som entrédelen på huset, så jag gissar någon gång på slutet av 60-talet.

[peter54]
2010-07-17 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jordkällaren består av två små rum och i det första rummet har allt av trä ruttnat upp fullständigt, så där fanns bara bråte kvar som jag burit ut och slängt på brännhögen idag.

[peter54]
2010-07-17 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I det andra utrymmet står den fina potatislåren från 1995 som jag kämpade så med att bygga så att den precis skulle gå in. Nu är den som kex och bara att kasta ut och bränna upp.

[peter54]
2010-07-17 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Därinne står även ett gult bord som jag byggde själv samma år vi kom hit. Även det är helt förbi av mögel- och fuktangrepp.

[peter54]
2010-07-17 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det fanns en del "minnen" av forna verksamheter därnere, bland annat det här gamla symaskinsunderredet som jag för 15 år sedan slippade metallren och målade svart, samt monterade en skiva på.

Nu finns inga spår av det jobbet. Skivan har ruttnat bort och rosten präglar metallen igen. Men den ska få nytt liv ännu en gång.

[peter54]
2010-07-17 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En hög flaskor med divergerande innehåll fanns kvar därnere. Jag hällde ut alltihop.

Annons:
[peter54]
2010-07-17 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den äldsta var 15 år gammal svartvinsbärssaft …

AnnL
2010-07-17 22:35
#8

Där jag bodde förut hade jag också en jordkällare. Men där var nog också något fel. De få saker jag förvara där mögla.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

[peter54]
2010-07-17 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min fru kämpade 1997 med en stor sats fläderchampagne. Året därpå provsmakade vi den, men vi var båda rörande överens om att det var det mest vedervärdiga vi någonsin smakat.

[peter54]
2010-07-17 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ett par flaskor Porter från 1999 fanns också. Jag smakade på en och det var inget fel på den, men jag gillar ju inte sånt så jag hällde ut den också.

Cristine
2010-07-17 23:18
#11

Oj vilken storstädnig, vilket jobb..underredet är så fint, synd att ha det i en källarer när det kan bli så fint i trädgården med blommor på.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
2010-07-17 23:26
#12

Som vanligt gör du en intressant tråd Peter!

Ja visst är det fel på ventilationen. Med den cementstenen som den är byggd av så behövs det verkligen bra ventilation.

Och jag undrar om det finns tillräckligt med jord som isolering över taket på själva källaren. Och där kanske det skulle behövas en "skorsten" för ventilationens skull.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
2010-07-17 23:43
#13

Både jordkällaren och det du kallar bråte, Peter…ser spännande ut!

Håller med Anders…jättebra tråd!  Glad

Annons:
[peter54]
2010-07-18 00:25
#14

#12 Jodå, det är rejält med jord över och bara katten tar sig emellan yttertaket och jordhögen under. Det finns en "skorsten", men det förefaller vara stopp på vägen någonstans i den, svårt att se var.

Jag ska be barnen kolla skorstenen uppifrån (de kan gå på tegeltaket) om det möjligen är där stoppet finns, eller om rören gått isär i jordtaket och jord tagit sig in och gjort en propp.

Det finns också en ventilationsöppning i samma vägg som dörren, det syns på bild #2 där det är vanligt tegel till vänster om dörrhålet. Den öppningen verkar inte heller ha fritt öppet.

Jag hörde någonstans att man skulle behandla jordkällaren varje vår genom att elda svavel eller vad det var. Sedan har jag tänka att kalkslamma väggarna när det torkat ut ordentligt därnere.

Jag har bott på flera ställen genom livet där vi haft jordkällare, men de har funkat superbra. Jag vet att jag byggde hyllor av slanor i jordkällaren i Hammerdal och på dem hade vi vitkålshuvuden som höll sig över hela vintern.

En potatislår hade vi också och en morotslår med sandmo, allt funkade perfekt, men här möglar till och med flasketiketterna.

#13 Bråtet är det jag slängt på brännhögen, ruttet och mögligt virke efter borden. Det andra kallar jag inte bråte.

Glad

[peter54]
2010-07-18 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Skyddet över "skorstenen" har försvunnit, så det är inte konstigt att ventilationen är dålig.

Jag tror att det är något barn som har haft bort det, för det fanns där när vi flyttade hit. Ungarna leker ofta på jordkällartaket, året om.

Anders 50
2010-07-18 22:35
#16

Jag funderar på att den är murad upp med cementsten. Och ska väggarna i så fall inte vara putsade?

Är jag helt ute och cyklar när jag misstänker att den oputsade stenen drar till sig och behåller fukten?

Jag tror aldrig jag sett en jordkällare utan putsade väggar, utom när den är murad med natursten.

Min jordkällare har gjutna betongväggar och tak.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
2010-07-18 23:27
#17

#16 Jo jag tror att du har rätt i det och det är ungefär det jag menar när jag sa att jag tror att den är felkonstruerad.

När man kommer ner i jordkällaren hänger alltid kristalliknande droppar i taket.

Jag tror att jordkällaren kom till för att de fick stenar över när de byggde farstudelen på kåken.

Jag tänkte i alla fall testa att torka ur den ordentligt och fixa ordentlig ventilation för att se hur långt det räcker. Om det inte funkar ändå få jag väl försöka "låsa" väggarna med sprutbetong eller nåt.

[peter54]
2010-09-11 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Idag röjde jag ut resterande bråte ur vår jordkällare.

Här ligger de sorgliga resterna av vårt mest seriösa projekt 1995, när vi anlade ett rejält potatisland och jag byggde en så fin potatislår att ha i jordkällaren.

Träet är som papper.

[peter54]
2010-09-11 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

… och här säger vi adjö till den fantastiska potatislåren för alltid Gråter

Upp till toppen
Annons: