Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1524 ggr
[Sisa]
0

Huggorm!

Har Du någon gång varit i närheten av en huggorm ?   Vad gjorde Du då ?     😮

[Lindixo]
0

Ja, jag gick förbi den. Den låg på en stig i solen :-)

Fridaaaa
0

Japp har jag varit.

När vi hade naturbruksdag på gymnasiet, så ringlade en på en stor gräsplätt, vid gästarna som hade satt sig där för att fika. Så min dåvarande ena lärare fick fånga in den (grymt duktig på ormar) och släppa upp den i skogen en bra bit bort

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mooniq
1

jadå, jag har passerat både huggorm och snok när jag varit ute o promenerat. De gör inget men ta en lite större omväg om du är orolig, oftast räcker det att du stampar i marken några meter ifrån, så känner ormen det och ringlar bort från dig. eller om du tar en gren och lite försiktigt drar den fram och tillbaka framför den så ringlar den oftast iväg  åt andra hållet. För många år sen hade jag ett förhållande där 2 ormar ingick - Fia o Hampus - 3 meter vardera.. har dock glömt vilken sort de var men de var inte giftiga.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lamina
0

Jag har säkerligen varit i närheten av en huggorm flera gånger. Men jag har aldrig sett någon. Har aldrig sett någon orm alls, bara grodor, paddor och ödlor. 😕

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[peter54]
1

Ja så klart, jag letar ju efter dem varenda gång jag är ute. Jag brukar oftast fota dem, men ibland tar jag upp dem för att titta närmare på dem. 🙂

Vi har inte så många häromkring, kanske ett halvdussin på 10 hektar, men ibland blir någon av dem överkörd på vägen, då blir jag ledsen.

Huggormen för en hård tillvaro. Inte nog med att det finns massor av andra djur som äter dem, folk kan inte låta bli att ta ihjäl dem heller trots att de, precis som alla andra reptiler och groddjur är fredade i Sverige.

Jag har sagt åt gubbarna i jaktlaget att ge f-n i att slå ihjäl fler ormar. Jag blir så förbannad på dem när de berättar att de gjort det. 😡

Jag har mycket bilder, men jag vet inte om jag får lägga upp här.

Mooniq
0

.. annars får väl vi gå till reptiler.ifokus o kolla bilderna.. 🙂

*redan på väg*

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Sisa]
0

# 5  Klart Du får lägga upp bilder..bara dom inte är allför otäcka!

Trots att jag inte gillar huggormar, vill jag inte ha ihjäl dom.  Jag tar vattenslangen och spolar på dom..dom ringlar iväg ner i skogen. Jag är lika nöjd som ormen..tror jag!!!

[peter54]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en riktigt stor hona som min pojke råkade trampa på våren 2009, men det var såpass kallt, bara runt 10 grader, att hon var för stel för att kunna röra sig fortare än slow motion.

Hon låg i mjuk mossa under gult gräs, nästan osynlig, så hon blev inte skadad av trampet. Jag lyfte upp ormen och placerade henne på björkstubben i solen för att hon skulle få värma sig och för att jag skulle kunna fota.

[Sisa]
0

# 8   Jättefin bild!   Tack Peter!

[peter54]
1

Den här hittade jag på vedbacken 2008. Den blev sur på mitt närgångna fotande och högg mot kameran.

[peter54]
1

Den här lilla honan hittade jag i april för två år sedan i kanten av den lilla åkerplätten här bakom vår tomt.

Maria
1

#10 Wow, vilken bild🙂

Huggormar har jag sett ganska många gånger. 

Sista gången var i Dalsland när vi paddlade. Jag gick iland för att kissa och hittade en plats med en massa stenblock. Korkat, javisst😉

Precis när jag intagit "läge" så rasslade en stor grann orm iväg under rumpan på mig.

Jag undrar om inte ormen blev mest förskräckt😛

/Maria

aggeelin
1

Jag tog kort av dem.

Sorry, en snok, hittar inte kortet på huggormen.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
0

Jag har en gång hållit i bakänden på en liten liten orm 🤪

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

fotokrafs
0

Jo, jag har sett huggormar. På våren vet jag ett ställe där snokar och huggormar håller till. Tycker dock att de är obehaglig, svåra att se i det torra gräset..

#10 Häftig bild! Tycker svarta är fina

#13 Men agge.. där har du ju en huggis😃

JereMina
0

Som tur är så har vi inte huggorm här 🤔

[peter54]
0

#13 Nej det är en snok på agges bild 🙂

fotokrafs
0

#17 Det är två ormar
en snok och en huggis 😃

[Sisa]
0

Kul tråd!     😃

[peter54]
0

#18 Ja det ser jag nu när jag klickar upp bilden, jag såg inte huggisen i inlägget. 🙂

fotokrafs
0

#20 Ja, inte ens agge verkar ha sett den😃

Cristine
0

😃#0 Vilken blick du har fotokrafs

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.