Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1041 ggr
[Sisa]
0

Sjukdomar

Diabetes, cancer, högt blodtryck.

Är Du orolig att få samma sjukdomar, som Dina föräldrar ev. har eller hade ?      🤔

Maria
0

Nej. Jag är inte orolig.

Min mamma dog av äggstockscancer och det hade varit onödigt att oroa sig för då jag åkte på cancer i hjärnan😉

Vet man med sig att man har något som är ärftligt så kan det snarare vara positivt för då kan man kanske vara vaksam och få behandling i tid.

/Maria

Farwuq
0

Jag var orolig ett tag för att jag fått min mors ALS, när jag märkte att något inte stod rätt till med mig, men det var MS jag hade och inte ALS.

Jag blev inte precis glad, men det var skönt att det inte var ALS eller hjärntumör.

Cancer, diabetes och högt blodryck har vi inte i min släkt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Afturelding
0

Jag är nog lite rädd för att få cancer eftersom att jag sett fyra personer i släkten gå bort i det. För någon månad sen fick min farmor veta att hon hade bröstcancer också, vilket även finns på mammas sida.

Så ja, många cancerfall i min släkt. Och dessutom under ganska kort tid, min gammelmormor gick bort i lungcancer 2005 och alla andra har kommit efter det.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Anders 50
2

Är inte orolig, för jag har ju det mesta redan, plus lite till.

Men som jag brukar säga..  -Det kunde va värre!  😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

tlover
0

på mammas sida är vi ganska långlivade (rekordet tog min gammelmormors lillasyster som dog i höstas som 104:åring)

Pappas sida är ganska glest befolkad pga lågt födselantal men min pappa dog pga alcoholism och det är nått jag inte vill "få",

eller jag har beroendepersonligeheten i mig men jag dricker aldrig alcohol så jag kan ju lätt undvika just det ödet.

annars är jag inte så rädd även om det finns 4 fall av cancer i släkten tex så är vi förövrigt ganska friska (förutom jag känns det som) och jag lever ganska hälsosamt med så det är inget jag behöver oroa mig för.

l'm back

zabelle
0

Ja lite.
Min mammas njurar slutade fungera när hon var lite över 30. Hon fick dialys 2 gånger i veckan resten av sitt liv och var väldigt dålig. Dialyserna var en plåga för henne med ständiga blotrycksfall. Hon gick bort redan när hon var 50. Då vägde hon under 30 kg och skelettet var helt urkalkat.

Det har kännts viktigt för mig att gå på årlig kontroll.

Zabelle   

Cristine
0

De flesta i min släkt har dött av ålderdom som man säger utom farfar som blev överkörd vid 86 års ålder, han var på väg att simma flera kilometrar i Selångersån ner till hamnen. Ödets ironi… Mammas hjärta stannade vi 95 årsålder. Jag har inget fel på hjärtat.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

Jag är mycket, mycket sjukare än vad någon av mina föräldrar någonsin varit eller är. Jag tippar att inte ens om man lägger ihop alla sjukdomar i hela familjen, kommer det i närheten av vad jag bär.

Diabetes typ 1 har jag haft i 45 år, kronisk njursvikt i 23 år. Hjärt/kärlsjukdom med hjärtinfarkt och flera blodproppar som följd, nervbortfall och neuropati, hudcancer, blindhet till följd av ögonblödningar, ledstelhet och ledsmärta och amputationer, kronisk otit och komplicerad tinnitus.

Jag har genomgått omkring 60 kirurgiska ingrepp, stora och små, hälften av dem i narkos. Många av min frus läkarkollegor säger till henne efter att de sett mina journaler att "din man, han är sjuk han". De tror ofta att jag är en "levande grönsak". Då skrattar hon och säger -"då känner ni inte min man". 😉

Så svaret på frågan i #0 blir att jag önskar att mina föräldrar, mina barn och alla andra i min släkt, slipper genomgå allt jag passerat i sjukdomsväg.

🙂

Cristine
0

#8 Jag trodde jag innehade rekordet me 50 operationer men du slår mej med hästlängder.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

#6 Jag hade gärna varit utan dem allihop 😉

Maria
0

Det är verkligen ett under att du lever Peter och att du lever dom du gör.

/Maria

[peter54]
0

#11 "Undrens tid är inte förbi", -näej, jag står ju här 😉😃

Jessicahagstrom94
0

Nej jag är inte rädd eller orolig över nåt sånt. :)

Fridaaaa
0

Nej är inte orolig.
Min mamma har fibro. Och problem med ryggen och så också.
Men jag är inte så rädd för att t.ex drabbas av fibro.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JereMina
0

Jag tänker inte så utan jag ser vad som händer med mig och jag har fått en sjukdom som ingen annan haft vad jag vet nämligen Dercum

chik
0

Behöver inte vara orolig. för jag har då den äran o få det mesta från släkten..förutan problem med sköldkörteln..Det har min syster fått..

Annars så är det cancer,, lungor.

Lena.P är jag i verkliga livet.

flisan708
0

I min familj/släkt finns en rad sjukdomar som diabetes, hjärtsvikt, medfödda hjärtproblem, högt blodtryck, parkinsons osv. Är inte rädd att få någon av dem men är medveten om att risken finns att jag någon gång kan drabbas. Försöker leva så hälsosamt jag kan, skulle jag drabbas -den dagen den sorgen.

Anders 50
0

#16 Du fixar det! ❤️

fotokrafs
0

Om man känner sig frisk och kry
hur ofta bör man göra hälsoundersökning
och vad bör man kolla?

Jag är snart 30 och min man är över 45

Anders 50
0

#19  Bolaget jag jobbade åt gav oss möjlighet till en rejäl hälsokontroll varje år med allt från blodprover till konditionstest, så en gång om året är väl ingen dum idé? 

Har du inga särskilda plågor så tas blodprover, blodtryck och EKG, det brukar vara standard.

LinaLj
0

Min mamma har haft bröstcancer 2 gånger och livmoderscancer en gång. Jag oroade mig en del över det när jag var yngre och när jag fick förfrågan om jag ville göra ett gentest för att se om jag hade "cancergenen" så velade jag länge. Men sedan bestämde jag mig för att det fick vara. Jag är medveten om riskerna och undviker hormonpreparat så som p-piller och liknande och jag undersöker mina bröst regelbundet och går på regelbundna gynnbesök. Vet även att jag kommer att få chans att börja med mammografi tidigare än de flesta andra vilket jag naturligt vis kommer att acceptera.

Sedan har vi diabetes i släkten, 5 av 6 som är över 50 år har diabetes typ 2, men det är inget jag oroar mig över. Vi har även bensår, men det kan man förebygga med hjälp av stödstrumpor och att ta hand om sina ben och fötter.

Maria
0

Hälsoundersökningar brukar variera något. Man kan gå privat med då kostar det en del eller så kan man gå till sin vårdcentral men oftast så går man ju dit för någon speciell åkomma.

EKG, lungfunktion, blodprover såsom blodvärde, salter, ämnesomsättning, socker och liknande brukar ingå. Blodtryck och puls. Kondition och vägning med impedansvåg där man får fram BMI och fettprocent.

/Maria

fotokrafs
0

Tack för svar 🙂

Får försöka ta mig i kragen och göra en koll i år.
Är lite extra nyfiken på hur det står till med D-vitaminet i kroppen
Min pappa hade Parkinson men huruvida jag kommer få det
är nog svårt att se genom en hälsokontroll 😐

Jag tycker det är obehagligt att gå till vårdcentral och skulle
känns som man slösar med deras tid om man bara vill ha en hälsoundersökning
Förresten gäller frikort vid hälsoundersökning?🤔

Maria
0

Kommer du själv och vill ha en hälsoundersökning så vet jag inte hur om fattande den blir om det ska gå som ett vanligt sjukbesök?

Vill man ha en mer omfattande undersökning så får man nog gå privat och då gäller inte frikort.

/Maria