Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 1348 ggr
Cristine
0

Köpa hus

Om du ska köpa hus vad tittar du efter… ska det vara ett färdigt som man slår upp på ett par dar.

Ett gammalt med själ i

Ett timrat

Ett supermodernt

Ett litet

Ett stort

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Zepp
0

Man tittar på priset.. sen bestämmer man sig för om man har råd!

Har man råd så tittar man på om det uppfyller kraven på tjänlig bostad.

Gör det det så tittar man på om det ligger så att man kan komma till jobbet i rimlig tid och till rimlig kostnad.

Gör det det så funderar man på underhållsbehov, framtida byggplaner i området, väg vatten, avlopp, dagis, skola, affärer.. framtida uppskjutna kostnader!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

stina63
0

De ska vara ett gammalt där man har lite att göra, och som där är själ i som en äldre dam sa till mej

Fridaaaa
0

Medelstort
Inte för mycket att renovera men inte för modernt heller
Ligga på landet
Inga grannar för tätt inpå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aggeelin
0

Vi flyttade hit för snart fem år sen.

Vi  hade kriterier som: det ska vara ett enplanshus, fyra rum är tillräckligt, det ska ha två toaletter och det ska finnas duschmöjlighet i båda, det ska ligga så att det går att cykla upp på stan och att cykla till jobbet (vi vill röra oss  i vardagen och det finns också en miljötanke).

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

Har ju redan ett "Gammalt med själ i"

"Timrat" (fast rödfärgad panel utanpå)

"Stort"

Så det finge nog bli ett likadant om det skulle behövas.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har också redan ett hus med timmerstomme, ursprungligen byggt som drängstuga runt förra sekelskiftet, kök med kammare uppepå, 40 kvm. Sedan flyttat hit 1932 och  tillbyggt i två omgångar, senast av oss 2006, nu är det 140 kvm.

Jag skulle välja ett liknande hus igen om det blev läge för en sådan situation.

🙂

Maria
0

Vårt gamla soldattorp var mitt drömhus.

Jag älskar gamla hus, gärna röda med vita knutar.

Nu har vi ändå vårt drömhus fast det är inte vackert😉

Fördelarna är:

Ganska centralt, lagom trädgård, helt insynsskyddat, och framförallt enplans vilket gör att här kan man bo även som ganska rörelsehindrad. Katterna kan gå ut utan att att försvinna. Det är lagom stort för 2 personer. 87 kvadrat + förråd.

/Maria

Zepp
0

Jag tycker att det viktigaste vid husval är att katterna kan gå ut och in som de vill via kattlucka och att de trivs med omgivningen samt att miljön inte är farlig för dessa!

Sen det andra är pitetesser.. det e ju ändå katterna som bestämmer!

Maria
0

#8 Haha, du är också inneboende hos katter förstår jag😃

Min man och jag promenerade ofta i området där huset ligger och jag sa att: här skulle jag kunna tänka mig att bo. Bra för katterna med inhägnat.

-Nää, fy f*n, sa min man. Han tyckte husen var sååå fula men ändrade sig efter ett tag.

/Maria

aggeelin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 fult, ja vi har nog stans fulaste färg på våra hus är grannen och jag överens om!!

Kolla in färgen på huset ovanför allt vatten!!

Anders 50
0

#10 Så ful färg är det väl inte?

Zepp
0

Mnjae.. nu är mina katter döda, de blev bara 20 år!

Hur som helst så flyttade två grannkatter in hos mig rätt snabbt och tog över huset!

När grannen flyttade så blev katterna kvar hos mig hur som helst, de är ju vuxna och bestämmer var de vill bo.

Såå.. man får vara nöjd när katter väljer att bo hos en, då har man gjort rätt husval!

Färg är till för att skydda huset för UV-strålning samt väder och vind.. kulören kommer rätt långt ner på skalan!

[peter54]
0

#12 Vi har ju en katta, 11-12 år är hon och när det är trevligt väder vill hon gärna vara ute, men kattlucka skulle inte funka här, dels för att grannarnas katter skulle komma in och dels för att de förvildade katter som ibland dyker upp skulle komma in.

Vår katt säger till när hon vill ut eller in så då får någon av oss hjälpa till.

Jag skulle inte välja ett hus som inte är målat med Faluröd. Jo kanske ett gult då, men där går min gräns. 😉

aggeelin
0

#13 Vårt hus var rött i broschyren när vi bestämde oss. Jag var helt inne på att vårt hus skulle vara rött. Visningshuset var någon blandning mellan rött och den färg vi har nu.

Besviken! 😡

flisan708
0

Om jag skulle skaffa hus skulle det inte vara för stort, lagom trädgård och ligga rätt centralt. Ett radhus skulle vara helt ok. Uppväxt i hus men trivs bra i lägenhet, finns många fördelar.

Zepp
0

När jag bytte ytterpanel till stående och tilläggsisolerade så valde jag Falurött.. för o slippa välja.. med vita knutar.. funkar till 99,99%.. speciellt om man bor på landet!

Före det så hade jag fjällpanel och den var brun med gröna knutar, funkade det oxå!

Mina katter hade magnetnyckel i halsbandet.

[peter54]
0

#16 Magnetnyckel, det har jag aldrig hört talas om. Hur funkar det rent tekniskt?

signemo
0

Om man bortser från att det måste betalas o underhållas

Så skulle jag vilja ha en gammalt hus med själ i.

Lågt till tak. Spröjsade fönster.

Rum. Ja ett  kök  med lagom med arbetsytor. Sovrum till oss och till barnen när de kommer hem på besök, dvs 3 st. Ett rum att bara vara i.

Toalett, med badkar kanske en dusch också, annars kan man duscha i badkaret. Tvättmaskin o torktumlare .

Varme som krävs ,men ändå en kakelugn, kamin eller vedspis för den där mysvärmen.

Färgen. ja om det är gammalt så lutar det åt att jag vill det skall vara rött. En trädgård med en häck runt. Ingen märkvärdig häck  utan mer som inramning. Lite fruktträd. och en liten köksträdgård.

Var rädda om varandra

Zepp
0

Det sitter en hake på ramen som hindrar att luckan puttas upp utifrån.

Haken sitter på en arm.. längst ut på armen sitter an annan magnet, så när katten sticker in huvudet för att putta upp luckan så kommer magneten i halsbandet att dra ner haken.. så att luckan går att putta upp utifrån.

Grejen är att om andra har samma så kan de gå in hos varandra, du får kolla upp hur de andra har ordnat med sina luckor.

Någon gång så tappar katten halsbandet, så det kan vara bra att dels ha extra halsband och extra magneter.

Och katter skall alltid ha möjlighet att tappa hallsbandet, då de annars kan fastna.. så inga halsband med pinnlåsning!

Cristine
0

Jag hade vanlig lucka både i Ljustorp under alla år jag levde där, och här ..och aldrig har någon utomstående katt försökt komma in. Grannarna i Ljustorp hade alla katter

[peter54]
0

#19 Tack för beskrivningen. Vi har inget halsband på vår katt trots att hon är ute rätt mycket, men alla häromkring vet att det är vår katt och hon går inte längre än att hon ser huset.

#20 Jag skulle inte våga ta risken eftersom katten kommer rakt in i bostaden, vi har ingen källare.

Afturelding
0

Jag vill ha ett lagom stort, gammalt hus. Eller så ska det i alla fall se gammalt ut. Vi får väll se om vi har råd/tid att köpa tomt och bygga hus någon gång, men jag hoppas det. Sambons farfar är arkitekt så ritningen får vi gratis i så fall.

Annars får vi väll bygga ut på ett hus. Jag skulle så väldigt gärna ha ett hus med torn där jag kan måla…

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Zepp
0

För mig och katterna blev det ett lyft med lucka.. de ville oftast gå ut klockan 4 på morgonen.. och jag ville sova!

Sen så vart man tvungen att jaga ut dem när man gick till jobbet.. eller hålla med låda inne.. på vintern så ville de inte alltid gå ut!

Jag har fortfarande kvar luckan i dörren, den går rätt in i huset, men är numera blockerad.

Hur som helst.. katterna bestämmer ju i huset så det blev en lucka.. på så sätt blev både de och jag mer harmoniska i vår relation!

De fick oxå en mer årstidsanpassad utevistelse, på sommaren var de ute väldigt mycket, sov i gräset och kom mest in för att hälsa och kolla om det fanns någon god mat.

På vintern gick de ut många fler gånger men inte så länge.

Bästigaste av allt var att ingen kattlåda behövdes alls!

[peter54]
0

#23 Vår katta är av det bekvämare slaget och hon kommer alltid in när hon ska på toa. Är ingen hemma och kattan är ute, kan det hända att hon använder min carport som toa, vilket inte är särskilt uppskattat.

Jag har försökt få klarhet i hur jag kan få katter (vår egen och andras) att låta bli det, men när jag har ställt frågan har jag mest fått en massa pekpinnar om hur man ska sköta sin katt, bland annat att jag inte borde släppa ut katten eller bygga en inhängnad.

Jag är helt övertygad om att vår katta lever i ett katternas paradis och att det knappast skulle ens gå att få det bättre som katt, men det hjälper inte när pekpinnarna flyger på kattforum.

Zepp
0

Mina katter kom oxå in den första månaden för att gå på lådan.. men när den försvann och dörren till toaletten var stängd.. så övergick de till att göra sina behov enligt sin natur.. dvs ute i naturen.

Var de gjorde detta har jag ingen aning om och det kan beror på att katter inte skiter där det syns och luktar om de får leva som de är födda att göra.

Likaså är jag uppvuxen på bondgård med katter som levde som sig bör i ladugården.. utan att ens se minsta lilla klick!

Grejen är att när den ena gjort sina behov på ett ställe.. så är det fritt fram för andra göra samma sak där.. då använder man kattrepelerande medel.

Maria
0

#25 Jag tror det kan variera väldigt mellan olika katter.

Min ene katt gör behoven ute medan den andre aldrig skulle komma på tanken verkar det som och vi har bott här i 7 år nu.

/Maria

aggeelin
0

Jag tror också det varierar mellan katter.

Här går det rätt många "andras" katter och på våren hittar vi avföring lite här och där. På något vis, när man bor som vi gör, så är det enklare med kattlådan inne.

Anders 50
0

Ångrar enormt att jag målade vindskivor, knutar vita när jag bytte "utsidan" 1991. Har fått veta att även de varit rödfärgade förr.

Ett av de äldsta husen här på samhället är i samma stil som mitt, och det är helt rött. Så gammaldags vackert.

[peter54]
0

Jag tycker att panelade röda hus ska ha vita knutar och vindskivor, men om de riktiga timmerknutarna finns kvar så ska det inte vara något vitt på huset annat än möjligen fönsterkarmarna. Men det är bara vad jag tycker.

När jag bodde i Jämtland var det en del som målade timmerknutarna vita och det ser riktigt konstigt ut.

🙂

Maria
0

Vi testade på vårt gamla faluröda torp att måla knutar och vindskivor svarta för vi hade sett gamla kort på huset innan men vi målade vitt igen. Det blev inte så bra som vi trodde.

/Maria

Cristine
0

#24 Är det betonggolv  strö ut bikarbonat Peter

Är det jordgolv gräv upp det hon gjort och lägg det dit du vill hon ska gå

och strö även bikarbonat där du grävt.

[peter54]
0

#31 Nej inte har jag betonggolv i carporten, bara i garaget. Det är kross, 0 till 15 mm, vilket också gör att det kan vara svårt att se skiten.

Jag har ingen bra plats på tomten där det funkar att ha kattoalett, men jag fick tips om att lägga ut en bal torv under tak, så det ska jag ordna så snart tjälen gått ur marken.