Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 2782 ggr
[Sisa]
0

Våffeldagen!

Gillar Du våfflor ?

Gör Du smeten själv ?

Vad äter Du tillsammans med Dina våfflor ?

Hur många våfflor blir det idag ?                  👍

stina63
0

Ja de stämmer det är wåffeldagen idag, Fick för mig att  de var nästa vecka hehe.

Fridaaaa
0

Jag gillar våfflor och gör smeten själv :)
Men kommer ej äta det idag, redan planerat annat. Glömde att det var våggeldagen idag haha :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zabelle
0

Ja det blir hemgjorda våfflor med hallonsylt och vispgrädde. 😛

Tyvärr brukar jag inte orka så många som jag velat, 2-3 stycken kanske.

Zabelle   

aggeelin
0

Om jag äter våfflor så gör jag dem själv. Jag har gärna lite bär och keso på dem, eller glass/grädde och bär på. Det blir sällan våfflor, det är mer som kaffebröd än mat och vi blir så mätta som#3 säger! 😂

Jag tycker att det är märkligt att "våra mammor" (som min) som var så bra på att laga mat lät sig luras att köpa halvfabrikat! Min mamma gjorde all mat för övrigt, varför köpa?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

Provkörde igår för att kolla så allt fungerade! Och det gjorde det, så det blev våfflor idag också. 4st!

Numera köper jag våffelmix, tillsätter bara vatten och smält smör. Och själv kan man ju mixtra med receptet om man vill ha frasvåfflor eller "vanliga". Enkelt, och lika gott som vanliga hemkörda.

Ock så ska man låta våfflan baka färdigt i järnet, annars klibbar de bara fast! Och naturligtvis så ska järnet hinna bli ordentligt varmt innan man börjar.

I yngre år breddes smör på våfflan som åts dubbelvikt, och de var bäst dagen efter, kalla. Ibland togs grädde och sylt på och våfflan dubbelveks.

Numera blandas vispgrädde och jordgubbssylt på ett fat, ett hjärta tas från våfflan, det dubbelviks och med det så fiskar man upp en klick grädde och sen in i munnen

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

starhawk
0

Vi käkade våfflor i söndags, på jobbet i måndags var det ingen som hade kommit ihåg att det var våffeldagen. Vi kör med pulversmet, tillsätter vätskan sparsamt i början, det ser ut som vi bakar bullar, men det är en bra metod för att undvika klumpar, sen blir det förståss smält smör, margarin är förbjudet hos oss

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anders 50
0

I min barndom så gjorde vi fläskvåfflor. Fläsk skivades tunt och tre -fyra skivor lades i smeten i järnet och stektes i våfflan,

Jättegott! 🙂

starhawk
0

#7: Ungefär som fläskpannkaka då, det ingår förresten i menyn på vår lunchrestaurang på tordagar under sommarhalvåret, istället för den traditionella ärtsoppan som ingår på vinterhalvåret

[Sisa]
0

Mmm..fläskpannkaka är gott!     👍

Fridaaaa
0

#9 Ja visst är det! 🙂

Anders 50
0

Men våra fläskvåfflor går inte att jämföra med fläskpannkaka, de bli precis som vanliga våfflor men med en inbakad fläskbit/bacon.

starhawk
0

#11: Våffelsmet är ju i princip pannkakssmet så på vilket sätt blir det annorlunda?

Anders 50
0

#12 En våffla görs av våffelsmet i olika varianter, bakas/steks i ett våffeljärn och är några mm tjock i mönstret.

En fläskpannkaka görs av pannkakssmet i ugn i en långpanna och blir ca 1-2 cm tjock.

Jag skulle inte vilja ha fläskpannkaka med samma konsistens som en våffla.

Prova själv så lär du märka skillnaden. 😉

starhawk
0

#13: Våffelsmet och pannkakssmet är i stort sett lika, och varför kommer du dragande med Ugnsfläskpannkaka?! det var Fläskpannkaka den var frågan om och den steks i stekpannan och är i stort sett lika tjock som våfflan, så i princip samma sak

Fridaaaa
1

Det är som #14 säger, pannkakssmet och våffelsmet är i princip den samma. Konsistenten blir olika men det är typ samma smet

Anders 50
0

#14 OK. Gör du din fläskpannkaka i stekpannan och lika tunn som en våffla så är de väl lika då?. Men varför inte göra fläskpannkakan i våffeljärn istället? Det måste ju vara mycket enklare?

#15 Ja, i princip ja..  ;)

"samma färg som brandbilen..fast gul"   kan man skoja till det med.  ;)

Fridaaaa
0

#16 Det är typ inget som skiljer alls mellan smeterna, så det är inte så stor skillnad som mellan röd och gul ;) hehe om man säger så ,)

Anders 50
0

#17 :)