Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 326 ggr
stina63
0

Elen

El är dyrt och funderar på att byta leverantör,
Jag har två ställen, Min stuga och den är dyrare än hemma i lägenhete, Konstigt tycker jag

Men själva räkningarna där känner jag mig lurad, För hur jag än tittar och kollar så förstår jag inte mycket av den.

Skåne ligger i fjärde zonen så vi har dyrare el än resten av sverige, de förstår jag inte heller. 😮Men staten och leverantörägarena ska ju också har lite lön och arbete😃

Är de fler som tycker att elräkningarna är svårlästa?

Anders 50
0

Nej! Jag har e.on både som nät och elleverantör och de har lättlästa och tydliga fakturor. Har rörligt el-pris som var 42,7 öre/kWh förra månaden.

Jag tillhör samma zon som du stina, gränsen går rakt igenom ett industriområde här i kommunen och det är väldiga protester. Det blir en väldig skillnad för industrierna.

Sen är det ju inte själva elen som är dyr, det är ju alla skatter och avgifter som gör att slutsumman blir dyr.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Fridaaaa
0

Hyr, så slipper kolla sånt haha :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

stina63
0

Jag har Eon också Anders men jag tycker elräkningarna är svårlästa ändå.

Har Eon till stugan, Den ska jag byta om dom inte kan ge mig bättre pris

Hemma i lägenheten har jag GodEl, som ligger under i priserna än Eon,
Presis de är alla andra avgifter som man betalar som är dyra,

Eftersom jag har GodEl hemma ilägenheten så får jag en annan räkning till från Eon.  För GodEl betalar jag bara för elen.

stina63
0

Skulle behöva gå en utbildning om just att läsa av elräkningarna, För jag känner mig lurad mellanåt. Just för att där står en massa avgifter som man tycker är samma sak.

El till självkostnadspris
energiskatt
Årsavgift

Nätavgift
Abonnemang
Elöverföring

Elhandel
moms
Moms
el

Anders 50
0

#4 Ja det gäller att jämföra avgifterna också, inte bara elpriset, när man byter abonnemang.

Men jag tycker e.on.s faktura är lättförståelig. Den där cirkeln visar ju i varje "tårtbit" de olika kostnaderna.

Men jag har sett andra bolags fakturor och alla är inte lättlästa.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!