Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1909 ggr
[Sisa]
0

Stel

Varför blir man så stel i kroppen då man blir äldre,

både här och där ?     🤢

Är Du det, stel i kroppen ?  Vad gör Du för att hålla stelheten borta ?

aggeelin
0

Vi är på toppen av vår rörlighet när vi är tolv år. Om vi inte underhåller den så kommer den senare att börja minska.

Här kommer då jag som tyvärr inte är stel. Jag är, i de flesta muskler/leder överrörlig, vilket nästan är ett större problem än att vara stel.

Sambon däremot är stel. Han har gått hos personlig tränare och fått hjälp med olika träningsprogram. Numera stretchar han dagligen och det hjälper, säger han.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
1

Det är för att de nödvändiga vätskorna som behövs försvinner och brosken slits ner. Jag tog en andra kur Graviola i börja av vintern för efter benen kom ryggen.

Jag är så lycklig att jag inte har ett dugg ont i lederna det underlättar ju. Istället fick jag ödem i2 månader och det gjorde rejält ont  när benen blev så himmla svällda. Det fick jag genast bort med Boswellia så nu är jag smärtfri och rörlig.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

# 1  Överrörlig..måste vara ovanligt då man är äldre ?  Ja, att stretcha är ju bra, att cykla, gå med stavar..att röra på sej.  Handlar bara om, att få tiden att räcka till allt.  För så är det ju också..allt tar längre tid, då man blir äldre, eller ?

Nu har jag fått gnälla lite i allafall..och då känns det genast bättre!   🤐

# 2  Fint att höra, att Du mår bättre!    🏆

[peter54]
0

Stel är bara förnamnet på min verklighet. När man som jag är diabetiker och har levt med det i 45 år, förstärks alla gängse åldersförändringar enormt.

Senor och muskler blir korta, senskidor blir trånga, lederna blir förbroskade.

Det förstärks ytterligare av att blodförsörjningen i perifera delar försämras och för min del även av att jag varit kroniskt njursviktig i 23 år, vilket innebär ytterligare problem med lederna i form av fosfatinlagringar.

Det finns inga preparat mot något av detta, så det enda man kan göra för att motverka det är att röra sig och hålla sig varm, tänja så mycket man kan utan att översträcka, det sistnämnda skapar ännu svårare problem.

Jag har extrema problem med händerna och fingerlederna. Mina fingrar går inte att räta ut ens med våld och de är helt orörliga i sidled. Mina långfingrar är allra värst, den mittersta leden är fast i 90° vinkel.

Maria
0

#4 Fy, så jobbigt du har det.

Visst märker man att man blivit stelare med åren men jag är ju kroppsligt frisk så det är inget att pipa om. Tyvärr kan jag inte gå så raskt och inte cykla längre men jag har tänkt att börja simma. Bara jag får tummen ur…😛

/Maria

Anders 50
1

Visst är det stelt här också, särskilt på morgnarna. En del beror på arbete och arbetsskador och resten beror på artroser och reumatism.

Men när jag väl kommit igång på morgonen så går det bra. Har begåvats med väldigt hög smärttröskel så jag undviker mediciner så mycket det går, det räcker med de jag är tvungen att äta.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

inisklo
2

🤔…här är det likadant som hos dig Anders,som du skulle har skrivit om mig heh.heh.

När man kommer igång då är det ingen som hälts problem,att fara ifarten,men att va ivrig o int ge efter ,kan kosta kanska mycke.Jag har fåt lära "lysna"min kroppens singnaler,att kuna ha det bra,o vila osv

Jag är int nån liten fjäril,men min räddning är,att jag är vik.Jag försöker göra allt o lite till o det är lite"fel"får jag kan få hjälp.

Aggeelin skriver om överrörlig o mitt fall betyder det,att jag känner int smärtan innan det är typ"försent"😕

Men som min prins säger…oi oi lilla vännen min,att du är tapper kvinna.Jag skulle int orka med alla dina krempor…

Jag kan int säga,att jag blid impat,men jag blir lite tagen för han är int ensam som säger så…då är jag väll int allafalla riktigt "stel pinne"med gnäll o gnagandet i läpparna.(hela tiden)😎

nadilda
0

Bara i mitt knä och handled. Men är väldigt, väldigt stel i knäet, kan knappt röra det om jag suttit still för länge. Men mer stel än så är jag inte och det är väll för är eftersom jag är 14 år.

Sedan känner jag mig väldigt stel, efter att ha varit gymnast i hela mitt liv och nu slutat…😉

zabelle
2

Jag har haft tur och fått en "hållbar" kropp som inte stelnat till än. Den håller fortfarande till kullerbyttor och trädklättring 😛

Har alltid försökt hålla igång med någon form av idrott. Förr var det ridning och Jujitzu, nu håller jag mig till jogging och styrketräning 3-4 gånger i veckan. Stretchar noga efteråt.

Zabelle   

[Sisa]
0

# 9   Duktiga Du!     🏆

chik
1

Överrörlig har du inte ont???

Stel!!Jo var's när jag kryper ur sängen på morgonen är jag glad att ingen ser mig..Då är jag stel..halt o får hålla mig i väggen o verkligen jobba på o stå o ta ett steg i taget..

Men sen efter hand blir jag bättre o bättre.. så jag skall då inte klaga..har tur. med o kunna röra mig .

Men 😂'''😍.

Jag såg en film på Youtube en gammal dam som dansade så fint.

O då kom jag o tänka på att när vi blir äldre så blir våra rörelser så som det var när vi var barn 😮

Jag såg det så tydligt..Mitt barnbarn dansa.Lika dant rörelsemönster som den gamla damen..

Någon mer som har tänkt på det?????

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
0

# 11  Jo chik, det har jag tänkt på!   Mycket av det  vi gör som äldre, liknar det vi gjorde som barn.   🙂

aggeelin
0

#11 Nej, så länge jag tränar regelbundet så har jag inte. Inte vanligtvis. Jag får onte om jag inte tränar musklerna runt lederna.

Den som är överrörlig har uttänjda ligament runt lederna så det blir lätt lite glapp i leden om det inte finns muskler som håller ihop leden, enkelt förklarat. Så det är träning som gäller. Och det är ju rätt så roligt.

[typellisch]
0

Jag har varit stel i axlar och nacke och en del av ryggen ett bra tag.. har ''genomlidit'' det hela men igår fick det bli två alvedon för att kunna slappna av lite och det var himla skönt!

Vet inte hur jag ska lösa det, jag försöker slappna av osv :).

[Sisa]
0

Träning och träning..vareviga dag!  Visst ska man röra på sej, men jag vill träna för att det är roligt, inte för att jag måste!   Men..verkar inte finnas nåt annat att välja på, bara att kämpa vidare.  😴

[typellisch]
0

#15 Finns det någon speciell träning som hjälper är det träning allmänt som fungerar? :)

[Sisa]
0

# 16  Det beror kanske på vart man är stel..kanske har Du ont ?  Att träna och stretcha onda muskler hjälper.  Att lära sej att slappna av hjälper också..åtminstone för mej.  Att gå omkring med spända muskler gör att man kan få jätteont!!

Annars tycker jag man ska röra på sej, på ett sätt man tycker är roligt..det hjälper också.

Tränar Du något..gör Du nåt annat för att Du ska må bättre i dina axlar ?    🤔

[typellisch]
0

#17 Jag gör nog inget speciellt. Jag försöker slappna av när jag kommer på mig själv att jag sitter med stela axlar/nacke. Annars är jag ute på promenader 4-5 gånger/dag i en timme då jag har hund. Det är nog allt dessvärre. Har du något tips? 🙂

[Sisa]
0

# 18  Med tiden kan stela axlar bli värre om man inte gör nåt åt detta. Vad jobbar Du med ?

Bra att Du tänker på din kroppshållning, att du är medveten om att du är spänd. Tycker du ska ta kontakt med en sjukgymnast, för att få tips om övningar för dina axlar.

Promenader med hunden är roligt och avstressande, oftast beror nog spänd nacke och spända axlar på stress..omedveten stress.

Vad har Du för hund ?    🐶

zabelle
1

#18 Ofta när man har ont i nacke och axlar så åker axlarna fram och man spänner sig. Kolla på den här: http://www.posture.se/

Man kan göra en egen variant av elastiskt bandage.
Tänk på att sänka och dra tillbaka axlarna både när du är ute och går och när du sitter.

http://www.expressen.se/halsa/sjukgymnastens-sju-enkla-ovningar/

Ta hjälp av en sjukgymnast, om du inte har en konstaterad skada går det oftast att träna bort smärta i axlar och nacke. Det gäller bara att hitta rätt övningar just för dig. 😃

Zabelle   

[typellisch]
0

#19 Jag pluggar hemifrån just nu :). Och jag har en Kinesisk Nakenhund på 7 månader.

Tack för tipsen! 🙂

#20 Tack tack! :)

[Nåjd]
0

Uch ja tycker nog det knakar och brakar lite varstans och ändå är jag flitig att röra mig med långa promenader,ridning men ryggslutet fick sig en smäll efter fall från hästrygg för många år sedan så varje morgon får jag kämpa ur sängen men det släpper under dagen.

Det är bara att inse man är inte graciös som när man var ung 😃

Goda tips ni ger i tråden,ska läsa igenom mer sen.Kan vara bra att ha när stelheten gör sig  påmind 😎

aggeelin
0

Core och yoga kan vara bra gruppövningar att vara med i. Alla kan yoga och det är riktigt skönt! Bra för hållning och stela muskler.

[Sisa]
0

# 22  Ja..det är bara att acceptera, att man vill men inte alltid kan!

Vill också säga tack för bra tips!     🌺