I handväskan...
Några jobbet pratade på lunchen om innehållet i kvinnors handväskor. Jag kom att tänka på min. Den jag har just nu är turkos och kan rymma mycket. Jag har i dagarna funderat på att en del av innehållet har haft en brun nyans på en del delar. Jag fick förklaringen idag.
Jag rotade runt bland allt. Jag hittade ett par strumpor, fyra servetter, en ask med cykelglasögon, en plånbok, två plaskassar (ihopvikta), fyra pennor, ett brev, en beskrivning till en mobiltelefon eller liknande, 7 rabattkuponger, ett skärp, ett sadelskydd, en torkad mandarin och lite annat. Och så hittade jag ett mjukt päron.
Det var mycket mjukt. Jag tog med det förra fredagen, när jag var på konferens. Det har tydligen inte blivit uppätet 
Jag är ju van att ha en hel del konstiga saker i min väska. När mina barn var små innehöll den många bra saker som barnen kunde komma att behöva. Den kunde också visa sig innehålla en mängd saker som barnen lagt ner, både saker som var våra eller saker som de hittat när vi var borta - vilket var ganska pinsamt.
- Vad har du i din handväska?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har:
En boll med katthår
Hårnålar
Sminkspegel
Rött läpstift och -penna
Visitkort
sex stycken nagellack (Ja, SEX stycken)
Två askar Läkerol (Gävlebo som man är)
En påsklämma
Läppbalsam
Nycklar
Jag tycker det innehåller speglar mig väldigt bra faktiskt. Utom kanske påsklämman där 🤔
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#0 ha ha ha… 😃
Jag rensar med jämna mellanrum, annars hamnar där lite märkliga saker.
Just nu finns en rätt tom plånbok, handsprit, näsdukar, näspray, halstabletter, lypsyl, hundgodis (till vovvarna på jobb) två små kexchoklad (till mig 😃 )och nycklar.
Zabelle
#1 aha, innehållet speglar dig.
Hmm, har inte funderat på om mitt innehåll speglar mig. Ska genast göra det (kan berätta att det finns fack i min väska som innehåller ett antal kvitton som är bra att ha, mer rabattkuponger, nycklar, ett armband och ett läppstift)
#0 Hahaha😃 Vilken variation.
Handväska använder jag inte utan en ryggsäck.
Nu innehåller den:
Ett extrapar glasögon
Vantar
En liten necessär med spegel och läppglans
Plånbok
Min oumbärliga lilla Schweizerkniv🤐
/Maria
#4 Variation, ja, jag vet inte var allt kommer ifrån 🎧
Min väska innehåller detta:
Plånbok
Hårborste
Cerat
Två läppglans
Busskor
Penna
Kalender
Spegel
Litet etui innehållandes några laktostabletter
Mobil
Hörlurar
Mintpastiller
Nyckar
Pappersnäsdukar
🙂
/Christina
Saker som nycklar, spårvagnskort, och snus har jag alltid i jackfickorna för att komma åt dem lätt eftersom jag har ryggsäck.
Min mobil har jag i ett fodral hängandes runt halsen.
/Maria
Jag ser att det är ingen av ser som har ett mosigt päron i väskan! 🥵
Jag har en väska, ingen handväska direkt, men en axelväska i ungefär motsvarande storlek.
Väskan har många fack, alla med dragkedja och dessutom lock med snäpplås för att tjyvjävlar inte så lätt ska kunna ta sig in i den utan att jag märker något.
Innehållet avviker rätt mycket från kvinnornas handväskor, i min väska finns;
• min plånbok och mitt parkeringstillstånd
• en näringsdryck och en stapel dextrosol för eventuella blodsockerfall
• en Victorinox Hunter fällkniv och insexnycklar till proteserna
• en svart tuschpenna, några vanliga pennor, kam och nagelfil
• läsglasögon, en liten "maglite" ficklampa och solglasögon
• när väskan används har jag också min insulinpenna i den
🙂
#8 Haha, jag har i alla fall haft någon oidentifierbar frukt i en väska en gång som både ruttnat och torkat in😉
#9 Fällkniven har vi gemensamt fast jag har inga insexnyckar på min.
/Maria
#10 Insexnycklarna sitter inte på min fällkniv, de ligger lösa i väskan, jag kanske uttryckte det oklart. Fällkniven är stor och har dessutom en fantastisk såg utöver det stora knivbladet. Den är olaglig, men, men …
😉
#11 Aha.
Jag tror inte ens min lille kniv är laglig men nån måtta får det vara.
/Maria
#12 Jag är inte alls säker på detta, men jag har för mig att bladet inte får vara längre än 60 mm för att kniven inte ska bryta mot knivlagen.
Jag har aldrig varit utan en fällkniv i fickan eller i väskan, den finns alltid med och den har räddat många situationer där jag eller någon annan behövt ett sånt verktyg för att öppna någon förpackning eller skära något som ska ätas.
Sedan är syftet viktigt i lagtexten, en snickare får bära kniv till och från arbetet, men jag är ju ingen snickare …
😉
Ja, det låter ju logiskt att en riktigt liten kniv kanske inte ska vara olaglig.
Jag fick in första kniv, en Morakniv, när jag var 7. Jag skar mig ganska illa i tummen och vågade först inte visa det hemma ifall jag skulle bli av med kniven.😛
/Maria
#14 Den erfarenheten gjorde jag också. Jag fick en fin finsk "Järvenpää" när jag var 6 år och skar mig direkt. Min pappa sa bara -jaha, nu vet du vad man kan och vad man inte kan göra med en kniv.
Så var det med den saken och jag har aldrig skurit mig illa sedan dess, bara fått någon rispa i tummen när jag vässat pennan eller något sånt.
😉
En gång högg jag mig visserligen i knogen med pappas stora kniv, men det var ingen skärskada och berodde på att kniven var alldeles för stor och tung för mig att hantera.
Sonen var ju scout och jag mins att ha fick ett "knivmärke" efter ett tag på skjortan och missbrukade man kniven så skar scoutledaren bort märket just med kniv.
Sedemera fick han yxmärke också.
/Maria
#16 Våra ungar har båda knivmärket på skjortan och pojken har också yxmärket. Lovisa gillar inte yxor, så hon har valt bort det.
#17 Jag gillar scouterna.
Nu känns tråden nästan kapad.😇
Jag brukar ha med mig en drickyoghurt i ryggsäcken av något slag när jag är på jobbet kom jag på.
/Maria
Jag har ingen handväska. Det brukar räcka med jackfickorna
för nycklar, mobil, eventuella pengar och kort
I annat fall har jag axelremsväska där jag har med sånt jag behöver för dagen..
Brukar vara block, pennor, tabletter och plastkasse
Frukt eller annat mellanmål kan också packas ner
Jag har offtast i min väska:
plånboken hmyy 2st rättare sakt,penna+liten bit papper(i så fall nån vill ha mitt mobil nr.)😃läppstift.
i bland som igår…2l mjölk,2kg havregryn,liten låda jordgubbar kommer int äns ihåg allt😂
I min handväska/ ryggsäck finns Läppglans, multiverktyg, concealer, näsdukar, plånbok, mobil, snus, nycklar, våtservetter, borste, hårspray, alvedon, hårspännen, penna, papper, kalender, försvarets hudsalva osv. Min handväska kan man även använda som ryggsäck. Ett av mina smartare inköp.
Just det. Jag har en liten tygpåse med "mina piller". Det hade jag glömt.
/Maria
Åh, handväskor! Sen jag skaffade hund så är allt i mina fickor :). Handväskan har hängt på en krok sedan september!
Jag brukade ha
- Plånbok
- Nycklar
- Smink
- Servetter
- Pennor
- Medicinpåse
- Läppsyl
Jag hade bara nödvändiga saker :).
Ja ja jag har oxå blivit lite vimsig.Har nästan glömt hälften:Jag har oftast med mig i väskan oxå:
nycklar,medicin,serveter
Hehe där är en hel del saker
Var tvungen att skaffa en liten mini väska där jag kunde ha mina nycklari, Så jag slapp leta efter dom hela tiden
Plånbok
Hårborste
smink maskara läppstift medmera
Busskor
Pennor ett antal stycken
presentkort
cykellampan
arbetetscema
parfym miniflaska
deoderant
Tuggummi
Fishermans friend salmiak
liten mini flaska handdesinfekton
Mobil
miniväska med Nycklar i
Pappersnäsdukar
Så mycket bra saker ni har i era väskor!! Men ingen av er har ett gammalt mjukt päron, som jag hade i fredags 😂
Hehe nä mjuk pära har jag inte i väskan, men ibland har det hänt jag har haft en sax i väskan, Vet aldrig när man behöver en😃
#26 nej int päron,men lite skrut äpple in packat till servetten som jag glömt ta bort😛
agge!!!Pratar vi handväska??? 😮När jag läser känns det mer som en bag. 😍
Vin väska har jag plånbok astmamedicin penna mobil o en servett..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Har ingen handväska men ryggsäck och den är i stort tom sånär som på plånbok,solglasögon men på hemvägen fylld till bredden med varor.Är usel på att ha saker med mig ut men ryggsäcken den åker på av bara vanan,skulle kännas tomt utan den 🙂
Men oj säger jag hur får ni plats med allt i era handväskor,säger som Chik det måste väl vara en bag ni bär med er ut 😉
#29…chik
#30…Nåjd
Ja ja jag erkänner,att min handväska är lite mer än så här…ni ser jag visar…men kan man kalla den då kanse handkasse😂
#29 chik, jag ska ta ett kort på min väska och lägga in. Den kan vara både liten och stor. Det får plats en tröja eller ett par regnbyxor också 😉
Funderar på varför vi män (ja jag i allafall) inte behöver ha en väska med så många saker med oss när vi går någonstans…. 😃
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag tycker att det är praktiskt att ha med mig ett par regnbyxor, cykelglasögon, penna, en frukt, plånbok och nycklar i samma förpackning!!
#34 Tält och sovsäck då ???? ifall…. 😃😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#35 ääähhh 🤔
Hemomkring använder jag aldrig väskan när jag åker iväg, då stoppar jag plånboken och fällkniven i fickan. Väskan har jag när jag exempelvis åker till dialysen för då kan jag behöva justera proteser, höja blodsockret, läsa en bok eller skydda mig från solen i taxin.
🙂