Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkärlek-och-relationer
Läst 1024 ggr
[Sisa]
0

Skilsmässa

I många hus efter gatan där jag bor, lever en ensam man!

Undrar varför skilsmässor är så vanligt ??   Obestämd

Fridaaaa
1

Folk gör mycket förhastade slutsatser idag.
Plus att samhäller bidrar nog med till det med all stress, alla höga krav osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
3

Tror det handlar om att det är accepterat idag. Förr var det fult att skilja sig, även om man vantrivdes i förhållandet.

Numer vågar folk skilja sig om det inte fungerar. Tror också det har bidragit till att många inte försöker få det att fungera lika mycket som förr. Man ger nog ofta upp för lätt.

Maria
1

På vår gata är det mest ensamstående kvinnor.Flört

#2 Håller med.

Jag tror att det är vanligare idag med skillsmässor på grund av att många tabun har släppt. Att leva i ett olyckligt äktenskap tror jag ingen önskar så på så sätt är det positivt.

Negativt är väl att precis som ni andra har skrivit är att man kanske inte kämpar tillräckligt och ger upp vid minsta svacka.

/Maria

fotokrafs
2

Jag vet inte riktigt, Jag tycker det är bra att folk inte stannar i äktenskap de inte trivs i.
Vet inte heller om det blivit vanligare med skilsmässa. Har för mig att det legat hyfsat konstant runt 20000 per år sedan 1980. men den infon är säkert ett par år gammal..

Maria
0

Jag tänkte snarare på 60-70 talet och tidigareSkäms

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag tänker också mig längre tillbaka i tiden.

fotokrafs
0

Skrattande
Jag tror också att det är med accepterat med skilsmässa nu än för 50 år sedan. 
Men jag tänkte inte på att gå så långt bak i tiden. Jag är trots allt född på 80-talet.. Skrattande

Maria
0

#7 Inte jagOskyldig

/Maria

fotokrafs
0

Apropå skilsmässa och 70-tal. Min mans föräldrar skiljde sig runt 1975. 
Året innan skulle visst varit rekord för skilsmässa, iom att en en regel ändrats så det blivit enklare. Om rekordet står än vet jag dock ej.

Maria
1

Här kommer lite statistik från länk

År

Vigslar

Skilsmässor

1900

31478

405

1910

33162

609

1920

42918

1325

1930

43858

2218

1940

59166

3489

1950

54222

8008

1960

50149

8958

1970

43278

12943

1980

37569

19887

1990

40477

19357

2000

39895

21502

2001

35778

21022

2002

38012

21322

2003

39041

21130

2004

43088

20106

2005

44381

20000

2006

45551

20295

2007

47898

20669

/Maria

Karmatarerskanise
0

#10 Intressant!

fotokrafs
0

#10 Liknar den info jag hört (#4).. det saknas år 
Kanske finns mer på SCB.

Hans K.
3

Jag "lämnade skutan" efter drygt 20 år, 2008 och?…Ähh! ..jag vet fortfarande inte Obestämd vad som är rätt och fel.
Det finns så många sidor av just detta med relationer, det är knepigt. Jag har i alla fall försökt lära mig att lyssna! mer på mina EGNA positiva KÄNSLOR gentemot "partners" och att det är bra att hålla fokus på just dessa. Inte ha så mycket plus och minuslistor, som mer fokuserar på FÖRNUFT och är ganska destruktiva i relationssammanhang. I alla fall minuslistorna….Flört
Och ibland skyller man orsaken till sin egen ledsenhet på relationen och så kanske det är något annat som orsakar den. Som sagt, kniviga frågor. Hur som helst så är det bra att prata med varandra, och verkligen ge relationen en chans, innan man går. Helst ta hjälp av någon som är proffs i ämnet. Det har jag lärt mig i alla fall, eller?… /H

[peter54]
2

Jag tror att det har flera olika förklaringar, alla redan nämnda här i någon form. Dels tror jag också att folk inte vågade skilja sig förr, man teg och led.

Min farmor och farfar skilde sig 1939 och det var något de fick mycket skit för på den tiden.

Sen tror jag också att folk gifter sig och skiljer sig för lättvindligt idag.

Maja2
3

Hmm … funderar kring uttrycket: Att gifta sig och skilja sig för Lättvindligt. Vaddå lättvindligt??  Vad vi andra tycker spelar väl ingen roll, de som Gifter sig ska vi önska Lycka, och de som skiljer sig ska vi ha empati med. Det finns inget Rätt eller fel, inget : Ni gjorde det för lätt …

så tycker jag i alla fall

[peter54]
1

#15 Det där ser ut som en personlig reaktion, inget jag alls åsyftade.

Jag menar att det finns folk som gifter sig efter att ha känt varandra i två veckor och att det finns folk som skiljer sig för att de inte kan komma överens om vilken hylla i badrumsskåpet som ska vara hennes/hans.

Maja2
2

#16 personlig reaktion ?? Vad menar du då? Jag läser bara vad du skriver och svarar utifrån det.

JAg känner inte många som gift sig efter två veckor …. och inte någon som skilt sig för att de inte kommit överrens om vilken hylla i badrumsskåpet som ska vara hennes/hans heller …

[peter54]
0

#17 Jag menar att det såg ut som om du reagerade personligt, det finns en lite aggressiv ton i det du skrev i #15.

Jag känner heller inga som gift sig efter att ha känt varandra i två veckor, men det betyder inte att det inte är vanligare att det sker nu än tidigare. Unga människor vill gärna vara som idolerna är och i kändisvärlden är väl lättvindliga äktenskap mer regel än undantag.

Maja2
2

#18 aggressiv ton?? Då har du endera missuppfattat totalt, eller så har jag uttryckt mig klumpigt :)

VArför människor skiljer sig lättare nuförtiden vet jag inte . Vet inte heller varför människor lättare gifter sig.

chik
0

Skilsmässa..ja en tråkig historia..Men i slutändan bra…

Sen så är det många som är snabba på o skilja sig..

o även gifta sig..

Som min väninna..Gifte sig o efter två dagar låg de i skilsmässa i 6mån..

Men statistiken tycker jag är intressant..Trodde inte skilsmässor förekomSkäms I början av seklet..Får la ta på mig dumstruten..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Fridaaaa
1

Jag tror inte folk tänker.
Giftemål är ett stort steg i livet. Inget man ska hasta fram enligt mig.

Cristine
1

Jag har sett många par som gift sig på tok för fort, jaghar en närstående som haft för bråttom 3 ggr att han sedan ångrat sig…ja det hjälper ju ingen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

….

Lena.P är jag i verkliga livet.

Fridaaaa
0

#23 Hörde den på radion idag! haha

tito789
2

Förhastat sig? Nä, det kan ingen skylla oss för! Vi var gifta i 24 år och tillsammans i 34 år! 3 barn som är utflugna sedan länge.Vi träffades allså när jag var 15 år och mitt ex 16 år!🙂
Ivårat fall så växte vi helt enkelt i från varann. Men vi skildes lugnt och sansat och träffas idag hos våra barn, med våra nya respektiva.Alla kommer bra överens.😃

Anders 50
1

Angående statistik….Man kan ju flytta isär utan att ha gift sig först.  😉

Undrar hur många sambor som flyttat isär?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

Jag vet inte eftersom jag bor själv har inte varit gift alls.