Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettbilder-musik-och-film
Läst 453 ggr
[peter54]
1

Vinter i Gransätra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inspirerad av JereMina vintertråd vill jag också lägga in några vinterbilder.Jag tog en kort promenad i det vackra vädret idag mitt på dagen.

Nästan alla bilder är tagna idag, men några är från tidigare tillfällen. Jag fyllde på med dem eftersom det är roligare med fler bilder och det ser likadant ut idag som när de fotona togs.

Här är inte 24 grader kallt, bara minus 10 nu, i morse var det 18, men i Huddunge By 15 km härifrån, där Ludvig går i skolan var det minus 27 på morgonen.

Min tripod med kastkubben i morse vid kvart i åtta ungefär.

[peter54]
0

Det här är "skjutplattformen" vid ungefär samma tid i morse.

[peter54]
0

Utanför vår tomt finns en "strip" som bara används som uppställningsplats för vår slarvige grannes jordbruksredskap.

[peter54]
0

Gärdet rakt västerut från vår infart sett, det vi numera kallar "tistelängen" eftersom den har legat i träda i flera år.

[peter54]
0

Norr om vår tomt finns en liten åkersnutt.

[peter54]
1

Skoterspår

[peter54]
1

Snöbärsbuskar söder om Gransätra by.

[peter54]
1

Det här är den västra vallen. Det finns tre åkrar som alltid används till vallodling för höproduktion, en i väster, en i öster och en i söder.

Där det står lite småbusk börjar tistelgärdet och den fallfärdiga ladan är vår grannes i norr, den nordligaste fastigheten i Gransätra by och den som kommer efter vårt hus i ordningen.

[peter54]
0

Detta är den södra vallen fotat i sydostlig riktning.

[peter54]
1

Gransätraskogen i väster

[peter54]
0

Byvägen söderut, med enebacken på vänster sida. Där är en hage som lånas ut av markägaren till en bonde som använder den för köttdjur under sommarhalvåret.

[peter54]
0

Enebacken fotad österut.

[peter54]
0

Detta är "Abels gärde", tillhörande den sydligaste fastigheten i Gransätra, som en gång för länge sedan tillhörde en gubbe som hette Abel. Gården kallas fortfarande för "Abels".

Det var här jag fotade en älgko som upprörde hästarna i somras.

[peter54]
0

Vårt ställe fotat från skogskanten i sydväst mot nordost.

[peter54]
0

Så här ser Gransätra by ut när man kommer ur skogen söderifrån. De två sydligaste och den nordligaste fastigheten i Gransätra ligger för långt ifrån för att det ska gå att få med allt.

På bilden finns fyra fastigheter, med totalt fem hushåll, vår synd vid den stora granen längst till vänster i bild bakom "skrotet". Skrotet består av en blå buss, en skåpbil och ett långtradarsläp. Det tillhör en granne.

Maria
0

Otroligt vackra bilder. Jag tycker mycket om vintern så här på bildFlört

/Maria

Cristine
0

Vilken natur, vilka bilderGlad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Kul att få se bilder från olika landskap.

Kul med okända ord också, ordet "strip" som står i #2 har jag aldrig sett eller hört förr i det sammanhanget.     Översätt!  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

inisklo
0

Jätte kul,att få se bilder som ni kan ta o "ge"dom till oss titta o njuta.Det är fint hos er o många vackra bilder har du oxå.

Kul om nån annan bli nu inspirerat av dig peter som du blev av JeraMina.

[peter54]
0

#17 Snott från den gamla westernserien Cimarron Strip, en landremsa mellan två ställen.

Flört

fotokrafs
0

Håller med.. vackra bilder Glad