GODMORGON 9.1.2013
Nå jaa onsdag…"lilla lördag"var det för …när jag var ung..ja när jag var ung.Det var då de…
men nu är nu…
Trevligt i dag börjar vi tjejer träffas igen på ABF efter alla helger…kul att dela sina intresse till sammans med såna som har likadana intresser.
Jag har int haft sån tur precis för.Jag pysslar mycke med,att skapa"konst"med det är så trevligt,att få vara med o prata o får uppmuntran o att nån annan ser oxå va man håller på o kanse just blir intreserat av sånt som man int gort förut…Va det nu kan va
Ja ja
Jag får önska till ER ALLA riktigt bra onsdag,med varma tankar o kram
Ys nu har det blivit kallare -9.3…nyyyh nyyh
Godmorgon alla pigga människor.
#0 Nu blev jag nyfiken. Vad är det för kurs du går på ABF?
Alltid kul att skapa & pyssla tillsammans med andra människor!
Nu har jag sagt godnatt till mina kollegor som går hem när jag kommer till jobbet. Idag hade de varit riktigt gulliga och lagat kaffe när jag kom i morse :) Det blir en bra dag med en sån start!
Ha det gott idag!
Zabelle

God morgon inisklo, Zabelle och alla som tittar in senare.
Låter trevligt inisklo, att träffas och skapa och få den sociala gemenskapen. Ha en fin dag.
Vilken tur att det finns människor som jobbar på natten också Zabelle. Fin start på dagen.
Nu får jag sätta fart så jag blir klar för jobbet.
Ha en fin dag allihopa!!
..hej GODMORGON zabelle…joo du vet jag gick o lärde mig lite av glaskonst på tisdags kvällar…(onsdags kväll datakurs)bara några gången.Blev sen inbjuden till tjej träffar på onsdagar..obästämt tid på dagen börjar kl.10
Man kan pyssla var man vill o jag har gort lite mer glaskonst…små fönstertavlor,ängel,osv.I dag ska jag måla porslin…
tro jag.Jag fick ärva en annans målarfärger(om hon kommer ihåg ta dom med) o målningar som int är färdiga som ligger kvar i ABF
.Jag har målat porslin tidigare.Det är kul…så är mening,att jag ska göra o sen går vi o äter lunch…jag njuter varje minut tillsammans med dom.Det är viktigt,att man kan komma ut bland folk.
Nån sån ensam vargen är jag int,att jag vill int träffa folk,men jag är mer trött på toma prat o att saker o ting leder ingenstans…sånt är jag mer int intreserat.Jag trivs bra med dom…lika barn leker bäst med varandra…
joo det är sant,att det är kul skapa o pyssla tillsammans med andra människor.
Här "hemma"håller jag på lite av varje..nu har jag på gång o måla mina grisar…är int fädigt målat än.Planerar lite,att sy.har stickat lite osv.Måste ta lungt o vila för orken int sammasom viljan
Enkel fråga från dig o lång svar från mig
ja ja sån är jag plaa plaa
God morgon! Nu är jag ledig tills på onsdag nästa vecka. Hoppas förkylningen går över, vill träna. -4 ute och solen ska visst titta fram idag. Måste kolla i almanackan vilka dagar som är planerade, minns en dag. Är sugen på att ta en lusttur med bilen, finns lite roliga loppisar i närliggande kommuner. Sen vill jag pyssla. Gillar det som du #0. Har köpt kul tyg med dalahästar som jag tänkt sy någon mössa av och något coolt till min väninnas hund. Pratade sent igår med en väninna. Hon ska sy sin egen one pice och trycka mönster själv. Att skapa är kul! Sen gillar jag att krångla till saker, utveckla till det bättre förhoppningsvis. Nu ska jag sätta på kaffebryggaren och njuta av ljud och kaffe. Bamse kram till er alla!
…GODMORGON Toyan…
Du han här mellan
Ha du oxå en fin dag.Kram på dig..o tack
flisan…DODMORGON…"alla"springer nu på morgonen benen av sig ha ha haa(hoppas att ingen gör det)för du han där mellan mig o Toyan 

Jaa det låter kul va du tänker göra.När jag kan ta kort(har ej kameran än)då får ni se var jag har gort.
Jag börjar blir riktigt stålt o glad över mig själv för jag har fåt så många gåvor…var jag kan göra gåvor
Det spelar ingen roll mer om nån skulle int tycka om dom…HUVUDSAKEN är i dag ,att jag är nöjd själv osv
God morgon 
Här är ruggigt, 4 minus och en vass vind. Idag får vi en ny TV-box efter att ha varit helt utan TV i en knapp vecka.
Barnen har åkt till vårterminens första dag i skolan, de var sega som kallt tuggummi i morse.

Godmorgon! Här står temperaturen på 0.2 grader, det är lite dimmigt. Det ser inte riktigt ut som januariväder. Jag har jobbat länge två dagar så idag tog jag ledigt någon timma på morgonen. Jag har kastat bort julblommor och tulpaner som helt plötsligt blev fula. Tulpanerna råkade katten Maxen peta ut
.
Nu ska jag dricka lite kaffe och sen är det dags för jobb.
Ha en fin dag!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Godförmiddag!
Grått, duggregn och allmänt tråkigt väder idag också.
Idag börjar en ny omgång killar från naturbruksgymnasiet sin utbildning på skogsmaskinerna. De har sin utbildning i skogen här. Så det har varit lite genomgång nu på morgonen. Och jag lovade att rycka in som hjälp-instruktör nu också.
Smidigt när "jobbet" är på gångavstånd.
Fina tulpaner! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
God middag!
Det snöar, men bara lite. Det är bra det, det är så tråkigt ute.
Idag ska vi städa här hemma, och jag ska försöka sy lite. Ska även försöka klippa klorna på katterna, vilket är lättare sagt än gjort. Speciellt på lillan. Inte vill man väll sitta still när man är 5-månader gammal heller.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
HEJ O HÅ O LÅT DATAN GÅ
…men int hur långt som helst ha ha haaa…
Nu har jag kommit från ABF…hur trevligt som hälst var det där.Hon glömde färgena till porslins målningen då tog jag o gorde glas smycken…jätte kul var det.Jag har så mycke putte små glasbitar sen av dom andra saker som jag gort,att tänkte anvenda alla o int slänga bort nå.OOOo va det bli kul sen,att se hur dom bli.
Jag som trodde först efter kursen ,att glaskonst är inget för mig…men jag har blivit helt fasinerat av det nu o tycker,att det är hur kul som helst o efter som man kan dela sina ide osv är det 1000 gången roligare än hitta på allt själv.
#7 peter…då har NI haft nåt,att se fram i mot,att få tv osv Jaa-a kan vara lite jobbit,att vara utan tv,men det går..nån dag
Jag har int nån tv mer i Sörmland.Har int haft den sen 2007.Det har gåt jätte bra.Men nu är jag van,att här i Dalarna finns tv.Det bli till han alltid riktigt utmaning,att vara där…int för mig jag har alltid häggen fullt med annat,att pyssla.Det har han oxå,men sen när man typ vill vila o titta på tv
då får han titta på mig
eller lysna på radion.Jaa nu har man data,att roa sig med där oxå…
#8 aggeelin…vilka tulpaner o vilken bild.Så vackert..
#9 Anders… ta det nu lungt o vila…
#10 Afturelding… jag klippte ena kattens klorna i går o det var kanska lätt en stund.Sen ville han ner o ville han dit o hit…det är int lätt..hund är lite lättare,allafall min,att låta klorna bli klippta.
#11 MossQ… dagens bild är int riktigt min smak,men behöver int heller.
Det finns säker hur många andra som tycker om den eller sen int
o alla komenderar det int heller…där mot är…
#12 Fridaakessons misse i min smak…söt som alla hennes djur som har varit med i LK
o ny ALLA NI ha en trevligt forsätning till denna dag o kväll o var snälla o hjälpsamma mot andra…o vila o njut av livet o kanse på tv
kram
#13 Tack!
Angående kloklippning. HÄr går det bra att klippa klorna för katterna är vana. Jag klipper minst en gång i månaden och de vet precis hur det går till så de sitter still under tiden.
Vi klipper aldrig våra katters klor eftersom de är ute också :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hoppas våra katter blir lite mer positivt inställda på det hela så småningom, när de blivit lite äldre. Vår hankatt går med på det betydligt mer än vad lillan gör.
/Rebecca
#16 Jag tror att det är viktigt att träna från det att de är små. Pilla mellan tårna och röra vid "naglarna" med klipparen. Jag tror att det är för att de är vana från de är små som det går så bra att klippa. Pilla pilla 
#17 Inga problem där, de har så söta tassar att man kan äta upp dem ;) Vi försöker klippa två gånger i månaden, men bara lite förståss.
/Rebecca
Vi klipper klorna på vår katta emellanåt trots att hon är ute varje dag, sommartid flera dygn i sträck ibland. Nu på vintern slits klorna ner sämre än på sommaren, så vi klipper oftare nu än sommartid.
#19 Beror på hur mycket dem klöser för att slipa ner dem ;)
Min hankatt är jätteduktig på att klösa på sin klösställning eller ute t.ex :)
#20 Men klösbrädorna nöter väl inte på klorna? De är väl mer för att katten ska kunna sträcka senor och muskler som reglerar indragningsfunktionen.
Katter som rör sig mycket ute nöter klorna, om de kunde reglera klolängden genom att klösa på en klösbräda så skulle ju alla kloförsedda djur behöva klösbrädor, kaniner till exempel.
#21 Jo, det nöter ut klorna till viss del, det är en av anledningarna till att man har det :)
Kaniner klöser inte, de slipar ner sina klor genom att t.ex gräva. Men de kaniner som t.ex gräver mycket i hagar ute, slipar ner sina klor mer än t.ex innekaniner som inte har samma grävmöjligheter.
#21 Jag tror att jag håller med dig Peter. Här har de en bra klösstolpe som de använder mycket - sträcker mycket på kroppen när de tar tag i den och kloar - och klorna behöver klippas för de slipas inte ner av klösningen. Så upplever jag det.
#23 På min ena katt slipas det ner, aldrig behövt klippa deras klor :)
#24 Charlie försöker klippa sin bakklor själv. Han sitter ofta och biter på naglarna på bakfötterna 
#25 Haha sicken katt ;)
#22 Jag tror inte att klösbrädan har någonting alls med att slipa ner klolängden att göra. Vi har hallmattor som katten kloar på och ett par korgar för tidningsåtervinning som hon också använder. Klösbrädan använde hon aldrig, så den skippade vi.
Mattan är av kanvas, korgarna av rotting, inte en chans att klorna kan slipas ner av det.
En del katter biter av sina klor när de blir för långa, vår förra katta gjorde så och vi behövde aldrig klippa hennes klor. Alla våra katter har varit utekatter och det märks därför stor skillnad på klonötningen sommar jämfört med vinter, men det är ingen skillnad frekvensen på kattens klösande, det gör hon flera gånger varje dag, sommar som vinter.
Jämförelsen med kaniner jag gjorde hade inget med klösande att göra, jag menar att alla kloförsedda inomhusdjur skulle behöva klösa om det var den saken som slipade klorna.
Det tror jag inte att det är, istället tror jag att ren förslitning av utomhusvistelse nöter ner klorna och att det därför ofta är viktigt att klippa klor på djur som lever inomhus.
#27 Men det gör dem :) Gör det bland annat på min hankatt :) Det hjälper till mycket för slipningen, det är en av anledningar till att de klöser på dem ;)
Dem är till för bland annat det :) Men är de renodlade innekatter brukar man få klippa då & då, syrran gör det på sina 2, det hjälper inte till helt men det hjälper till lite med klöspelarna :)
Ja djur som lever enbart inne slipar ju inte klorna bra, så jag måste klippa marsvinen och kaninernas klor (4 kaniner bor ute men slipar inte ner mycket på vintern då dem inte är i hage lika mycket), dock är våran gammelkatt inne hela vintern men hon får inte längre klor än sommartid :)
#27 Jo, jag tror att det är ganska vanligt att katter "biter på naglarna" men jag hade inte sett det förut innan jag såg Charlie. Det är så tydligt hur han sliter med att bita där.
Jag vet ju inte, men jag upplever lite att de nästan "vässar" klorna på klöspelaren 
#29 Ja de "vässar" dem men de slits lite också samtidigt ^^
Och jag som var övertygad om att katten liksom lodjuret ute i det fria har klorna mest indragna. Klorna är ju deras redskap för att hålla fast bytet, inte går de och slipar ner klorna frivilligt då? Vitsen är ju att hålla dem vassa.
Notera uttrycket "Nu vässer han/hon klorna" när katten klöser på något.
Tror aldrig jag sett avtryck av klor i kattdjurs spår utomhus. Och då vi spårat lodjur så har det varit ett säkert tecken för att skilja dem från varg och hund eller rävspår i och med att avtrycket saknat klor.
#31 Hm, sarkasmer i all ära, men jag är inte så korkad att jag tror att katters klor slipas ner när de går, det var inte vad jag menade.
Jag tänker på när katten far upp och ner för trädstammar och branter, stup, bergknallar osv, då tror jag att de måste använda klorna, kanske inte varje gång men om det är mer eller mindre lodräta väggar. Då tror jag att klorna nöts.
Om klösbrädan var avsedd att i första hand slipa ner klorna, kan man ju undra varför katten inte sätter sig pladask på rumpan och drar några vepor med bakfötterna också, det gör i varje fall inte vår katta. Hon drar med klorna på framtassarna.
"Vässa" är en väl knappast samma sak som att nöta ner.
Det var intresant läsning av kattor o deras klorna.
ja säger ingenting mer då har jag ingenting sakt…
Ni har skrivit typ "alla"variationer o då får man tänka mer själv hur det är…om det är så viktigt om man klipper klorna eller int.Det blev kanska mycke läsning av det o jag allafall är glad o nöjd
Gillar såna diskussioner…då vet man,att folk läser oxå nåt
andras tex o reagerar osv…Int dö folk här i LK int

http://www.agria.se/katt/artikel/Sa-anvander-katten-sina-klor
Vår katt hade vi i 18år..Klippte aldrig en klo på han.
Förstår inte varför man klipper på en katt som är ute.Han får ju besvärligt o ta sig upp..Efter som ytan blir platt där man har klippt.
Inne katt gör man väl för att inte katten skall riva sönder..
Håller med i vad Anders skriver..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#34 Jag litar inte på allt veterinärer skriver och säger ;)
Och jag tycker inte det stämt på några av de katter jag haft, att de klöser på material som luktar matte/husse för att markera familjetillbehör :P
Det är bara gammelkatten här som fått för sig att det är OK att klösa på möbler, vilket det inte är, på något vis. Min andra gör inte det, enbart där han ska:)
Katter klöser för att få bort det gamla, lösa ytterskalet på framklorna och för för att stärka och i viss mån kanske motionera musklerna som gör att katten kan dra in och ut sina klor. De klöser inte för att vässa klorna.
Att katter klöser, fungerar också som doftmarkering. De har doftkörtlar på undersidan av sina framtassar, de vill gärna tala om att "här har jag varit"
Zabelle
#36 jopps så funkar våra små katt djur :)
#36…mycke intresant din skrivning oxå…har haft kattor som råttor 
åratal o int har jag läst så mycke sånt…jag klipte klona av äldre katten för han har int gort det själv o jag tycke,att dom var för långa o på väg mot "dynan"
ja ja där efter får dom sköta sina…
klorna allafall..
#34 Bra länk chik, övrig diskussion överflödig. 
#32 Jag kommenterade bara det du skrev i inlägg 27 om att katter sliter klor mer utomhus och på sommaren. Och klättrar i träd gör de ju även på vinterhalvåret.
Och jag tror inte heller att klösbrädan är till för att slipa ner klorna utan precis som zabelle skriver i inlägg 36.
Vässa är kanske inte rätt benämning, men är jag ensam om att ha hört uttrycket "vässa klorna" när katten klöser på något?
Joorå d är ett gammalt uttryck :) Jag var faktist tvungen att klippa klorna på min sista kisse även fast han var utekatt, dom vart jättevassa annars, och han lekte då med Theo som då var liten valp :) sk klösbräda hade han åxå som han älskade att noppra på och även gnida hela sig imot :)
#40 Nejdå, det har jag hört ofta och via den länk som chik la upp i #34 kan man läsa precis hur vässandet går till.

Kan det inte vara olika på olika katter?
Min ene katt klipper jag klorna ofta på. En måttstock är när han börjar höras när han går. Vi har nästan inga mattor och hans klor hörs bra när han går. Då är det dags för saxen.
Den andre katten har vi eller rättare sagt veterinären bara klippt två gånger under hans liv då han varit sövd.
Aldrig att jag hör hans klor. De är inte särskilt långa heller.
Båda katterna är "nagelbitare"
/Maria
#40…nej då Anders… även på finska säger man så….
-kissa terottaa kynsiään….
#43…"nagelbitare"
Humlan jag tycker d verkar så:)
#43 Tror med att det är olika från katt till katt, hur dem gör och hur klorna växer :)