Stökartråden.
Ja nu står den ordentligt för dörren!
Vad håller vi på med nu när det börjar närma sig finalen?
Lägg in lite bilder på vad ni håller på med!
Jag har frångått traditionen att börja med julen dan före dan, läste nånstans att traditioner KAN brytas!
Så efter jakten idag, som bara resulterade i frisk luft, så tog jag in granen och klädde den.
Ställer man den på rätt håll i ett hörn så kan den se riktigt bra ut?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har shoppat det sista och det tog en massa tid och gav frisk luft. Köpt den sista maten och nu ska jag slå in julklappar. Sambon åker och köper färdig mat. Imorgon bitti åker skinkan in 75 grader och står hela dagen, avsmakas till kvällen. Granen får komma in imorgon förmiddag.
Så fin gran du har Anders!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#3 Tack! Brukar inte ha så vid gran, men hittade inte nån som var mindre i omfång.
Vid gran är riktigt fint om den har en bra plats
Idag har jag kokat grönkål i skinkspadet som jag gör till "Långkål" Skinkan är kokt och strömmingen stekt och inlagd.
Min man har gjort köttbullarna, sin kålsallad och stekt prinskorvarna.
Imorgon ska skinkan griljeras, Sillsalladen hackas och så gör jag alltid Äggost istället för gröt.
Jag har inte gravat någon lax i år utan köpte en bit färdig. Dessutom köpte jag en bit rökt ål
Vilken vacker gran Anders
Coola hunden hjälper till på sitt sätt ser jag
/Maria
Anders, vissst menar du julstöksfinalen? Visst är det så att julen börjar nu? Jag vet en del som tar in granen i början på december och tar ut den på annandagen. För mig blir det konstigt.
#8 Ja, som jag skrev i #0 så har jag frångått min princip att julen börjar i morgon, och börjat med gran och skinka idag istället.
Julen börjar ju NU och håller på EFTER julafton….inte en månad före! 
"Julen varar väl till Påska?"
Absolut, så är det Anders!!!
Vilka härliga bilder…fin julgran.Jaa.. julen kan börja nu
eller i morgon,eller när som helst
Saknar den där goda fettranden på 2-3 cm som det var på skinkan förr. Tänk så gott med senap på…..
#12 Jag saknar också fettranden
/Maria
Tjusig gran!
Har ingen gran, men tycker det är mysigt och fint
så hoppas att få se fler granar och julstök i tråden 
Vi har numera plastgran, inte mitt val kan jag säga, men den kom till för några år sedan när vi fick in en gran som luktade fruktansvärt illa, antagligen för att den växt alldeles intill en stor sälg.
Vi kunde inte förmå oss till att be att få ta en ny gran, så min fru köpte plastgranen och nu är hon så glad i den för att hon slipper barren att det inte verkar bli någon mer riktig gran.
Barnen klädde den igår kväll.
Vad annars har jag gjort idag? Jag har köpt 40 kg fågelfrö och fyllt en hink frön i mitt hemgjorda fågelbord. Min fru och jag var och handlade lite som fattades, hela nejlikor till exempel, för att göra nejlikeapelsiner till köksfönstret.
Sedan har jag skottat lite, det har snöat någon decimeter under dagen. Jag lagade upp piasavakvasten som hade släppt från skaftet. Julklippning av både hår och skägg blev det också efter en liten promenad i snön.
Vi har också några smågranar mellan TVn och bokhyllan, dem ställde vi ut idag.
Anders..din skinka doftar ända hit!
Så fina bilder, så fina granar..och så fin hund! 
Jodå..jag har klätt granen ( plast ), ugnsbakat skinka, gjort Jansson, lagt in sill och stekt köttbullar. En radiokaka och chokladbollar..lite knäck hann jag också med idag! 
Oj så mycket granar Peter!
Fint!
#15 Barnen har varit duktiga ser jag! 
Stöket fortsätter… Städar!
En bra sak med julen och besök är att det städas lite mer noggrant, åtminstone här.
Men Elektrolux-folket hade nog inte alla hemma den dagen när de döpte den här dammsugaren till "Ultrasilencer"..Jisses vad den dånar!
#20 Ja de fixade nästan allt själva, vi fick hjälpa till med belysningen och spiran.
Apropå tomtar så fick pojken en inbjudan till tomtevisning hos en skolkompis, han samlar och har tydligen 480 tomtar. Det skulle tydligen bli en artikel i Sala Allehanda imorgon julafton om hans tomtesamling.

# 21 Apropå dammsugare..jag har alltid önskat mej en som inte låter..då kan jag ju dammsuga mitt i natten om jag vill! 
Nu har jag önskat mej en robotdammsugare i julklapp! Jisses, så Du ligger i! 
Centraldammsugare står på investeringslistan! 
Apropå att dammsuga så är torrmoppning en mycket lättare metod, och den är tyst. Fast robotdammsugare är förstås enklare ändå.
#26 Fångar man även dammråttor i mängd då? 

Det undrar jag med ??? 
Stökade på med att klippa klorna på Vargen med blodvite som följd! Och på en sådan så blöder det ordentligt!
Tur jag hade Lapis-penna hemma!
Och så blev köksgolvet torkat en gång till….
#27 Du menar med roboten? Jag har sett en sån hos en kompis och den fungerar bra.
En torrmopp fångar massor av damm och under soffor och sängar drar den lätt fram en massa råttor.
#31 Men vad gör moppen av dammråttorna? Äter den upp dem som snabeldraken gör? 
En sådan där sopborste med långt skaft med skyffel till tycker jag är ett bra redskap
/Maria
Min lilla handdammsugare är suverän på att fånga dammråttor. 
Och nu är kvällens Janssons klar så nu kan jag fortsätta med snöskottningen.
Tog lite extra ansjovis+spad denna gång!
Jul-stök…. usch!
Så duktig du är Anders, fina och målande foton!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Halva huset städat!
Du har det fint Cristine! 
Tack Anders det har ju du också och en stil jag gillar!