Karies & Bactus
När jag kom till ”civilisationen” från skogen 2 km utanför Skäftruna mellan Arboga och Kungsör där vi bott sedan jag var 3 år, bodde jag först hos min mormor och morfar i Bromma, Stockholm västerort. Där gick jag i Riksbyskolan de sista 3-4 månaderna av vårterminen i första klass 1962.
Under sommarlovet flyttade jag hem till familjen i Hässelby Gård och när höstterminen inleddes och jag skulle börja i andra klass, fick jag gå i en paviljongskola som senare kom att kallas Daltorpsskolan. En dag alldeles i början av terminen skulle det bli filmförevisning i skolan. Alla barnen skulle få se en film om tandtroll, den hette "Karies och Bactus".
Jag hade inte sett film mer än lite TV, westernserien Bronco med Ty Hardin i huvudrollen hade jag sett ett avsnitt av och barnprogrammet ”Kapten Beckdahls skafferi” med Humle och Dumle hade jag sett en handfull gånger hos en skolkamrat i Bromma. Hon bodde på våningen under min mormor och hon hette Eivy-Anne. Det var min enda erfarenhet av film vid den här tiden.
Den här filmen vi skulle få se i skolan var tänkt som ett pedagogiskt inslag i vuxenvärldens strävan att lära barn god tandhygien, men min livliga fantasi gjorde att jag egentligen missade hela budskapet. Jag tyckte att filmen var mycket skrämmande och jag blev förtvivlat rädd, särskilt när tandborren kom. Jag trodde att tandläkarens borr i filmen var en helikopter som anföll de stackars trollen.
Jag upplevde hela innehållet ungefär som när en vuxen ser en brutal krigsskildring. Jag blev tröstlös och grät över den elaka behandlingen av tandtrollen. Jag minns filmen än idag och hur traumatisk min upplevelse av den var. Först flera år senare förstod jag det egentliga budskapet i den. Både fröken i skolan och mina föräldrar blev mycket förvånade av hur jag reagerade.
De försökte på alla sätt att förklara och få mig att förstå, men min förmåga att ta till mig deras förklaringar blockerades av min skrämselupplevelse. Jag pratade bara om de stackars livrädda trollen som behandlats så grymt och elakt. Både skolfröken och föräldrarna gav till slut upp …
Här är en bild från skolstarten i Daltorpsskolanhöstterminen 1962. Jag syns inte i bild, men jag finns bland barnen på skolgården. Flygfotot från 1965 visar skolans paviljonger som låg inklämda mellan hyreshusen.
http://www.hesselby.com/skolor/bilder/1962daltorp.jpg
http://www.hesselby.com/skolor/bilder/1965_daltorpskolan.jpg
Åh, den filmen minns jag.
Jag blev också väldigt ledsen och tyckte synd om trollen och fattade aldrig budskapet rätt.
Kanske reagerade jag inte så starkt som du Peter men tycker att det var en obehaglig film.
/Maria
Det gav alltså totalt omvänd effekt..gick det att få dej till tandläkaren?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
karies o Baktus. Oj. ja där ser man hur olika vi är..Jag kommer ihåg att jag var rädd för o få in sådana i munnen
Hör hur mamma skrek.Vill du ha Karies o Baktus!!Vill du att dom skall komma. O hjälp vad jag slet med tandborsten..Så olika man kan vara..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#2 Ja, jag hade inga hål i tänderna före 25 års ålder, så tandläkaren gjorde aldrig något sånt på mig under skoltiden.