Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 747 ggr
[peter54]
5

Fy för den lede …

… vad jag irriterar mig på kvällspressens vältrande i sensationsjournalistik. Idag står det på Expressens löpsedel - "Läkarna med högst inkomst", och eftersom vi bor i Heby kommun, handlar den lokala utgåvan av Expressen om läkarna i Heby kommun.

Min fru är en av de ungefär 10 läkare som bor i Heby kommun och hon finns naturligtvis med på listan. Varför ska alla som bor här veta vad hon tjänar?

Varför står det inget om hur mycket skatt hon betalar till staten - mer än vad de flesta utan akademisk utbildning tjänar i bruttolön och ingen är heller intresserad av att hon betalar 60% i marginalskatt, vilket i praktiken innebär att hon, som nu jobbar 85%, får mindre i plånboken om hon går upp till 100%.

Nä det står det inget om och därför går alla omkring här på bygden och tror att vi badar i pengar. I verkligheten är vår sammantagna nettoinkomst jämförbar med vilket annat hushåll som helst där båda jobbar.

Den här typen av journalistik är så vedervärdig och skapar så mycket felaktiga uppfattningar och skitprat på bygden att det är märkligt att man får göra så här.

Skrikandes

DesK
1

Peter54 ja sånt kan göra mig urarg! Skrikandes Inte alls trevligt för din fru och dig! Skrikandes

/Désirée

Geru
1

Dom skriver det för det säljer. Folk gillar att läsa om sådant. Informationen är inte heller privat, så dom har ju rätt att skriva om det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

aggeelin
3

Jag håller helt med dig Peter! De som har studerat på högskola har dessutom  studielån som ska betalas med skattade pengar, något som många inte tänker på.

Kvälltidningar ska inte läsas. Punkt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
3

Det är rent ut sagt förjävligtTyst Jag hoppas innerligt att folk tänker efter lite mer än att bara läsa och förfäras.

/Maria

[Sisa]
3

# 4  Jag håller med!  Skrikandes

aggeelin
3

#4, 5 Nja, jag undrar det. Den svenska avundsjukan är stor Rynkar på näsan

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

chik
2

Här kommer Ekot. Håller med Peter o er andra.Tycker det är för J…t att de får sätta ut namnSkrikandes

Nä!!Det man inte ser med egna ögon..Det skall man inte bry sig om..

Oskyldig

Skit i det Peter..Låt folk Tro..För de gör de ändå

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
2

En av orsakerna till att jag inte läser kvällstidningar längre! Det är ju sådan journalistik de lever på!

Men jag minns att de brukade ha listor på vad övrigt folk tjänade också, och listor på förmögenheter. Listor på vad folk fick för sina hus och på vem som köpte dem.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
0

ja Anders så är det.

Men inte på Tjuvar o mördare o annat löst folk.De skall skyddas.Konstigt.

Eller tänker jag fel nu igen??? Humm.

Lena.P är jag i verkliga livet.

stina63
0

De är hemskt att de skrivs så. Jag köper mycket sällan kvällstidningarna,

Cristine
0

>Jag slutade läsa dem för ett bra tag sedan.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

JereMina
0

Det är så det är som det att alla kan se vad man tjänar. Att våra deklarationer är offentliga handlingar. Det är mycket som är fel!!

[peter54]
1

Det är väl en sak att löner för stats- och landstingsanställda är offentliga, men det är en helt annan sak att göra braskande nyheter av dem.

Ingen tidning som tar upp sånt, nämner med ett enda ord att de flesta av exempelvis läkarna, har enorma studielån och som sagt, betalar sanslöst mycket skatt, plus har en vansinnigt hög marginalskatt.

Det vill säga att bruttosiffran till trots, har de ganska normala nettolöner.

Maria
0

Vi umgicks ett tag med ett par som tillhörde de "rikaste" i deras kommun vilket också stod i tidningar.

Jag minns att det blev diskussioner om att hon kunde "gott" vara hemma med barnen och inte uppta två kommunala platser dagisplatser.

Vad ingen reflekterade över var ju att dessa två personer bidrog med en himla massa skatt till kommunen och hade verkligen gjort skäl för sina platser.

/Maria

Anders 50
0

Men tydligen så är det intressant då så många köper och läser dem?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

#15 Jo det är klart, det finns alla sorter. Det går ju bra för Se & Hör, för mig är det helt ofattbart att så många människor vältrar sig i andras problem istället för att sköta sina egna.