Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 981 ggr
[Sisa]
0

Influensan

Vaccinerar Du dej ?

För- och nackdelar ?   Obestämd

Karmatarerskanise
0

VAccinerade mig då vi hade svininfluensan, annars har jag inte gjort det.

aggeelin
1

Har också funderat på det, för eller nackdelar?

Någon jag känner vägrade vaccination vid svininflunsan då hon anser att man inte ska utsätta kroppen för konstgjord smittaa. Jag kan för lite för att veta något om detta.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
0

# 2  Samma här..kan för lite!

Kanske någon annan härinne vet mera.   Glad

Maria
0

Vif får ju det genom jobbet man jag har missat i år.

/Maria

aggeelin
0

Jag kan också få det genom jobbet men har aldrig gjort det. Har inte haft influensaa sen - 98

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
0

Om man som Hera har vaccinerat sej mot svininfluensan..hur länge varar det då ?  Någon som vet ?  Måste man verkligen vaccinera sej varje år ?   Obestämd

Maria
1

Svininfluensan var väl en särskild vaccination och den tror jag inte är aktuellt denna säsong.

Nu är det nog bara "vanliga" influensan som folk vaccinerar sig emot.

/Maria

chik
0

Hörde på radion att vaccinet håller bara en tid.

Jag vaccinerar mig inte..

En länk.

Lena.P är jag i verkliga livet.

flisan708
0

Jag vaccinerar mig inte för vanlig influensa. Aldrig gjort.

En gång har jag haft det, då var jag däckad i tre veckor. Var typ 18- 19 då, minns det för jag höll på att ta Körkort då.

[peter54]
1

Jag vaccinerar mig alltid och tycker att det är en självklarhet för mig, särskilt som jag tillhör åtminstone 3 medicinska högriskgrupper. Jag får vaccinet gratis på min dialysavdelning.

Årets influensavaccin innehåller inte de beståndsdelar som anses ha inneburit risk för exempelvis sömnapné.

Jag kan förstå dem som inte vaccinerar sig för influensan, är man frisk och inte för ung eller för gammal är det inte farligt att få influensa, men jag har mycket svårt att begripa föräldrar som vägrar att vaccinera sina barn mot de riktigt farliga sjukdomarna, smittkoppor, tbc, scharlakansfeber, kikhosta osv.

Jag tycker att då tar man verkligt stora risker och att ett barn får smittkoppor kan dels vara dödligt farligt för barnet och mycket farligt för hela samhället. Alla såna sjukdomar har ökat och i Sverige har vi fått tillbaka sjukdomar som varit utrotade här, just pga att folk inte vaccinerar sig i samma utsträckning som tidigare.

Afturelding
0

Vaccinerar mig inte, eftersom att jag inte är i riskgruppen. Jag tycker inte om att vaccinera mig, de enda gångerna jag gjort det så har de varit de vanliga man får i skolan, och för hepatit när jag skulle utomlands. Jag vaccinerar mig alltså bara när jag "måste", när risken för att bli sjuk är stor.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Anders 50
2

Jag vaccinerade mig inte mot svininfluensan och gör det heller inte mot vanliga influensor.

Trots att jag tillhör högriskgruppen så avrådde min hjärtläkare mig att vaccinera mig mot båda.

Jag vaccinerade mig på jobbet någon gång på 70-talet mot en influensa, Viktoria tror jag det var, och dagen efter var jag däckad i influensa och dålig som aldrig tidigare.

Men nu finns det ju bättre och renare vaccin med avdödat virus.

Men de som är ägg-allergiker bör se upp! Vaccinet odlas ju fram på ägg så det finns äggproteiner i vaccinet!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
1

#12 Om man vaccinerar sig och redan är smittad av influensaviruset gör vaccinet förstås ingen nytta. Influensavirus har ganska lång inkubationstid och man kan gå flera dagar med virus i kroppen innan influensan bryter ut.

Vaccinatören ska alltid fråga om man exempelvis är äggallergiker. De ska också känna till att det inte är tillrådligt att vaccinera en person med pacemaker.

Anders 50
0

#13 Jo, men vi var säkert 7-8 stycken, halva gänget, som däckades samtidigt, så jag tror inte det var en tillfällighet.

Men jag har inte haft någon riktig influensa sedan dess heller.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
1

Om man är vaccinerad så kan man få influensan.Så är det.Det är inte hundra procent säkert.Det bör man veta.Ja.

Länk på det här

står rätt långt ner.

Lena.P är jag i verkliga livet.

JereMina
0

Jag vaccinerar mig inte och har aldrig gjort det

Fridaaaa
0

Nepp vaccinerar mig inte, gjorde med svininfluensan men ångrade mig lite.

*pepparpeppartaiträ* har jag inte haft influensa nu i höst, vilket jag brukar få, eller ja en rejäl förkylning, konstigt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zabelle
0

Har aldrig tagit något vaccin mot influensa, men jag tillhör ju inte någon riskgrupp.

Zabelle   

Namiko
1

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa. Har enbart haft influensa en gång också och det var mitt eget fel. Hade lätt kunnat undvika det om jag bara tänkt lite i förväg. Jag bygger hellre upp mitt immunförsvar på en mer naturlig väg.

Diskuterade det förut med ett ex som trots vaccin blev sjuk varje år och jag som var ovaccinerad höll mig frisk trots att jag umgicks med sjuka människor.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Sisa]
0

Tack..många bra svar!    Glad

stina63
0

Nä jag gör inte de,, varför de vet jag inte alls,Obestämd