Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 592 ggr
Cristine
0

Vinterdäcken

Vilka köper ddu..med taggar elle de som suger sig fast och vilka är bäst anser du?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
0

Själv kör jag odubbat eftersom jag mest kör i stan på torra vägar.
Makens bil har vi valt att ha dubbdäck på, den använder jag om det blir rejält isigt och halt. 

De odubbade vinterdäcken är tystare på bar asfalt eller grusväg. På snöigt vinterväg fungerar de odubbade lika bra som dubbdäck om de är i bra skick.

Var det inte tal om att förbjuda dubbdäck på vissa ställen? Har för mig jag läste det någonstans.

Jag har fått 2 "stenskott" i framrutan som jag gissar är efter dubbar, man blir lite ledsen när sånt händer.

Zabelle   

[peter54]
0

Jag bor ju på landet och därför kör jag odubbat, så kallade "friktionsdäck". Jag köpte nya nu i höst och valde Michelin X-Ice som var bäst i test.

Om jag bodde i stan skulle jag ha dubbdäck eftersom det är där de verkligen behövs. Vid övergångsställen och i korsningar blir vintervägen blankpolerad av alla stopp och starter. Det är där man riskerar att köra på människor.

Här på bygden finns inga människor på vägen och inga trafikljuskorsningar som blir blankpolerade. Därför kör jag utan dubb på vintern.

Det råder dubbdäcksförbud på enstaka gator i Uppsala och i Sthlm. Korkat tycker jag eftersom bilarna bara väljer en parallell väg, vilket knappast minskar den totala partikelspridningen i luften i stan.

Fridaaaa
0

Dubbat. Känner att jag har bäst grepp då.
Bor på landet, så bra grepp är viktigt ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zabelle
0

Det spelar stor roll var i landet man bor vilka däck som passar bäst.
Vi har ju knappt vinter i Malmö / Lund.

Läste detta i Sydsvenskan i dag:
Genomsnittlig temperatur under noll grader i en veckas tid krävs för att det ska klassas som vinter. Sten Laurin på SMHI i Norrköping vet inte om det har varit så i Skåne i år. Men bristen på snö och kyla är ingenting ovanligt för den här tiden på året.

Vintern här är kortast i hela landet. Mätningar på SMHI:s Falsterbostation visar att vintern börjar 25 januari och tar slut 20 februari. Enligt SMHI:s statistik från perioden 1961-1990 har det varit snöfritt i Malmö-Lund regionen i sex av tio vintrar i mitten av januari. Tiodagarsprognosen visar att kan bli lite kyligare framåt tisdagen och lite snö väntas också.

– Men jag vet inte om det räcker för att åka pulka. Skåne är inte stället att bo på för den som gillar vintersport, säger Sten Laurin.

Den genomsnittliga temperaturen under 1961-1990 för mitten av januari i båda städerna är minus 0,2 grader. Men det har blivit varmare sedan slutet av 1990-talet. I år har det varit 2,5 plus i Malmö och 2,2 grader i Lund

Zabelle   

[peter54]
0

Dubbar ger inte bättre väggrepp annat än på absolut glansis och sånt väglag har det inte varit mer än ett par gånger under de 17 år vi har bott här.

Isfläckar ja, men såna är inga problem om man inte kör för fort i kurvor eller gasar och bromsar häftigt. På snö ger dubbar ingen fördel, där är det däcksmönstret som avgör.

Blankis på hela vägsträckan är det som sagt mycket sällan och jag har aldrig haft några problem trots att jag inte kört på dubb på många, många år.

Glad

[GunillaF]
0

Kör dubbat! Det är det bästa på norrlandsvägarna.

flisan708
0

Kör med dubb, funkar bäst här i Dalarna. Märket på däckena är Michelin, de sa när jag köpte dem att det var bland de bättre däckena. Så det litar jag på.

Fridaaaa
1

#5 Läs igen: Känns som att jag har bättre grepp = känns säkrare för mig :)

[peter54]
0

#8 Det du skriver går att tolka på båda sätt.

I allmänhet är det sällan dubbar behövs och många bilförare har en stor övertro på dubbdäck. Om man kör en vinter på snöfria vägar med dubbdäck, är mer än hälften av dubbarna borta och de kvarvarande är nedslipade och "slöa".

Fridaaaa
1

#9 Skrev vad jag känner inte hur det är? Så jag ser ingen annan tolkning i det :)
Jag kör jätteförsiktigt oavsett vilka däck jag har, vet att man inte kan "lita" på däcken :P

Vi har snö varje vinter så det behöver jag inte bekymra mig om :)

Anders 50
1

Dubbdäck! För svartis som är så förädiskt och för övriga isiga vägar.

Odubbade däck (friktionsdäck) är säkert bra när man inte har så mycket vinterväg och isiga vägar, men då ska de vara färska och inte flera år gamla.

När jag jobbade och åkte många mil till jobbet på varierande väglag så fick jag testa några olika friktionsdäck av däckfirman här, och var glad när jag lämnat tillbaks dem och fick tillbaks mina dubbdäck.

Och angående slitage på däck och dubb så får man vad man betalar för. Jag har testat många märken genom åren och hittade till slut min favorit, från vårt grannland Finland.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

Jag kör med vanliga däck till min hoj hehe, Men de behövs vinterdäck om det blir en sträng vinter med mycket snö,

Maria
0

Vi bytte bil i somras och vad jag vet så har vi hat dubbfria vinterdäck.

Nu var det med dubbdäck till denna "nya" bil som bara är använda en säsong så i år blir det dubbar.

De är inlämnade på ett ställe som förvarar, gör rent och byter däck för 650 kronor per år. Det tyckte jag var ett bra pris då vi har liten plats.

/Maria

[VSK]
0

Kör med dubbat, men det beror på att de följde med bilen vi köpte. Annars är odubbat bäst tycker jag. Iaf där jag kör.