Skator
Jag vet att det är en Kaja på kortet, de är mer ovanliga i trädgården men har tydligen hamnat på bild ändå 
Jag matar småfåglarna i vår trädgård och det finns flera arter som är trevliga att se på. Vi har faktiskt haft steglits på besök nyligen!
Men - vi har många många skator också. Jag har två "matare" med bur runt så dem kommer inte skatorna åt maten i (tack för tipset förra hösten).
Nu har jag satt upp en "ställning" för två matare även på framsidan av huset (fågel-tv för katterna Charlie och Maxen, de ska ha något roligt att göra när vi är på jobbet). Där hade jag tänkt försöka med "matare" utan bur. Det är nästan helt ogjort att sätta ut dessa vanliga matare då skatorna massakrerar talgbollar på nolltid och äter ur solrosfrön.
Är det bara vi som har såhär mycket skator? Hur gör ni som har skator på besök? Hur blir ni av med dem - eller serverar ni all mat med bur runtom?
Jag är tacksam för alla knep! 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
I tätort vet jag inte hur man annars ska skydda fågelmaten från skatorna än att ha en bur. Här är jordbruksbygd och hur mycket skator som helst, så jag skjuter dem om de kommer hit. Därför har vi sällan skatorna här, de håller sig oftast på gårdarna där de har djur.
Skator, kråkor, nötskrikor och ibland korpar, kommer ner på vår kompost varenda dag för att kolla om där finns något ätbart, men komposten syns inte från vårt hus, uthuset är emellan och då vågar de sig ner. Fågelmataren utanför köksönstret ser vi ytterst sällan någon skata våga sig fram till.
Kajor har vi bara tidigt på våren när de tror att de ska få bygga i skorstenen. Då sitter de och rycker som galningar i nätet över pipan. Jag skjuter dem också om jag kommer åt.
Vi har skator på byn och vid vårat hus bor det varje år en skatfamilj och dem äter det dem kommer åt vilket inte är så mycket.
Vi har rejäla upphängningar med fågelmaten.
Vi har mest talgoxar och blåmesar och ett enda skatpar och de är mycket uppfinningsrika.
De är riktigt roliga att titta på när de försöker komma åt maten i automaterna. Eftersom de bara är 2 låter jag dem hållas.
Katterna tycker det är spännande att ligga o spana på dem genom fönstret.
Zabelle
Kan ju inte namnet på de olika sorters fåglar som vi har runt oss…
Vi hänger ut Talgbollar o så en talgboll..
Vi är inga som håller kolla på småfåglarna
Nötskrika. Det var en fågel som var mycket där jag bodde när jag var liten. Men här nere har jag inte sett någon.Tycker den fåglen är så fin..
Sen till mina goa vänner skatorna som jag gillar..
O det har vi några stycken o dem behöver man ju bara slänga ut på marken så är det klart..
Jag gillar dom..
Så agge ingen hjälp från mig.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Nötskrikor är vackra och goda i stekpannan 

När skator och kråkor blir så många att det övriga fågellivet trängs undan av dem, då tycker jag att det är dags för decimering.
Dessutom är det svårt att få nattro sommartid när det finns ett halvdussin skator utanför sovrumsfönstret kl 3-4 på morgonen. Genom att skjuta dem lär de övriga sig att hålla sig borta härifrån.
Nötskrika
Stekpannan 
Ja en vacker fågel…
#7 Japp, nötskrikebröst är en delikatess. 
#6 Du Peter som skjuter skator. Det gjorde min pappa och det fungerade. Skillanaden är att han bodde på landet och vi bor mitt emellan stad och ett naturskyddsområde. Tror du att det är ok att skjuta lite skator i smyg - och går det att skjuta med luftgevär?
Undrar okunnig
#9 Nej på alla frågor aggelin. Den ende som får skjuta skator inom stadsplanerat område är stads/kommunjägaren och då måste han vara klar före kl 07.00 och enbart använda cal .22 subsonic med ljuddämpare. Om du skjuter med luftgevär blir du åtalad för jaktbrott om någon illvillig ser dig.

#10 ja, jag tänkte väl att det inte var ok. Ingen bra lösning alltså.
Går det att skrämma bort dem på annat vis?
agge
Du får lära dig o leva med Skatorna
Kunde vara värre..Kunde vara Herr o Fru Fiskmås

#11 Ja möjligen, jag tror ljud fungerar bättre än bild så att säga.
#13 Kan du utveckla ditt svar Peter?
Vi matar småfåglar men jag ogillar verkligen skatorna, kråkorna osv för dom ställer mest till det :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#!4 Att man kan skrämma bort skator endera med kraftiga ljud, smällar, tut och liknande, eller hoppa fram bakom en dörr och slamra med något.
Att visa bilder på exempelvis rovfåglar som tar skator fungerar inte så bra, de blir bara arga och skränar mer.
Min man lyckades skjuta en surrande Humla en gång med luftgevär. Det pratar han om än idag.
Snacka om tur
förutom för Humlan då.
/Maria
Jag gillar min skatfamilj och ger dem mat, jag hör sällan av dem men gör jag det så vet jag att det är mina kater som håller på med något fuffens. De är väldigt bra vakter.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#17 Blev du allvarligt skadad Humlan? 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hahaha
/Maria
Nu har det kommit ut nya apparater som underlättar, man behöver inte hänga ut bollarna i snören!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#22 Jag har provat den nr 1 uppe till vänster.Den funkar inte. Skatorna drar ut talgbollarna på en liten stund