Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 1002 ggr
stina63
0

Konkurs

Läste på nätet att nu är det expert som har lagt in om konkurs, En del av dom som jobbade på Onoff gick över till expert när dom gick i konkurs.

Idag var min väninnas dotter i Arken Zoo här i Malmö där stod de att dom hade stängt pga konkurs,
väldigt mycket konkurs nu, lite oroande tycker jag

ettlitetalias
0

Här i England är det ännu värre. I centrum står nästan varannan butik tom nu, och de som öppnar slår igen inom 6 månader igen. Riktigt tråkigt då många av mina favoritbutiker gått i konkurs, och stan blir så livlös när bara de stora kedjorna överlever..

[GunillaF]
1

Konkurser och offentliga ackord 2011

13 februari 2012

Statistik 2012:01

Tingsrätterna fattade under 2011 beslut om 7 229 konkurser av vilka 6 958 rörde företag (inkluderat enskilda firmor) och 271 rörde privatpersoner. Detta innebar en minskning jämfört med 2010 med 4 procent för företagen medan antalet konkurser gällande privatpersoner var så gott som oförändrat. Antalet anställda som berördes av konkurs under 2011 uppgick till 23 781 personer, en ökning med 12 procent jämfört med 2010.

Fördelat efter företagsform minskade konkurserna i aktiebolag med 3 procent, i handelsbolag etc. med 8 procent och bland enskilda firmor med 11 procent.

Inom Tillverkningsindustrin (exklusive Gruvor och mineralutvinningsindustri) minskade antalet konkurser med 14 procent medan antalet konkurser ökade med 2 procent inom Byggindustrin och med 3 procent inom Handeln. Inom Tjänste-näringarna minskade antalet företagskonkurser med 4 procent.

Konkurser augusti 2012

11 september 2012

Antalet företagskonkurser ökade med 16 procent under augusti månad 2012 jämfört med augusti 2011

Under augusti månad 2012 försattes 506 företag i konkurs (inkluderat enskilda näringsidkare) jämfört med 435 företag under augusti 2011, en ökning med 16 procent.

Antalet anställda i företag i konkurs ökade med 37 procent, 1 884 personer under augusti 2012 jämfört med 1 379 personer augusti 2011.

Inom tjänstesektorn försattes 198 företag i konkurs jämfört med 177 företag augusti 2011. Inom handeln uppgick antalet konkurser till 126 stycken jämfört med 105 stycken augusti 2011, en ökning med 20 procent. Inom tillverkningsindustrin ökade konkurserna med 53 procent och uppgick till 49 stycken jämfört med 32 konkurser under augusti 2011. I byggindustrin ökade antalet konkurser med 47 procent och uppgick till 88 stycken under augusti 2012 jämfört med 60 augusti 2011.

I Stockholms län ökade antalet konkurser med 23 procent och uppgick under augusti till 146 stycken jämfört med 119 stycken under augusti 2011.

I Västra Götalands län försattes 81 företag i konkurs jämfört med 61 företag augusti 2011, en ökning med 33 procent.

I Skåne län ökade antalet konkurser med 20 procent och uppgick till 71 stycken.

Källa: AllaKonkurser.se

[peter54]
0

Att OnOff konkade vara jag inte ledsen över - hopplöst företag som mer liknade ett elektronikmuseum än en affär.

När man gick in så ekade det, inte en kotte. Ibland hade de en disk där de tog emot dem som kom och ville ha hjälp med krånglande mobiltelefoner och annat, men det fanns inget kölappsystem, så det var rena huggsexan om vems tur det var. Samma gäller Elgiganten.

Expert har varit mycket bättre när det gäller service. En disk som alltid är bemannd och dit man bara kan gå för att få den kundservice man efterfrågar. Synd att den affären konkat.

Maria
0

Så många stora kedjor det finns med just hemelektronik så tycker jag att det är ett under att inte fler går i konkurs. Det känns som om marknaden är mättad på den typen av företag.

/Maria

stina63
0

Ja de är nog så som du säger humlan att marknaden är mättade på hemelektroniks affärer. Där jag bor i en delen av malmö fanns tre stora affärer Vars den ena onoff försvann.