Urmakare
Många yrken håller på att försvinna och Urmakare och skomakare är väl 2 av dem..skogshuggare ha väl försvunnit alldeles. Vilka mer vet du av?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Skogshuggare är en i högsta grad levande yrkesgrupp! Skillnaden idag mot förr är bara att de har många bra maskiner till sin hjälp. Men när det inträffar stormar som exempelvis Gudrun så är de flesta maskinerna värdelösa, då åker den gamla motorsågen fram och rejäla stövlar /skor. Ni anar inte hur det såg ut på sina håll där jag bodde när Gudrun dragit fram! Urmakare och skomakare har förvisso blivit små yrkeskategorier, men jag tror att även dessa kommer att finnas kvar. 
/Désirée
Bilmekaniker är mer eller mindre obsoleta. Numera är de feldiagnosticerande reservdelsbytare. Ingen lagar något längre.
Skomakare, nja jag vet inte om det ens tillverkas skor som går att laga. Snart får man väl inte ens använda läder om djurrättsterroristerna får sin vilja igenom.
Vi har flera skomakare i närheten. Tre i alla fall.
Sonen lämnade in 4 par (varav 1 par kängor) nu i veckan och han är väldigt noga med att klacka och sula om sina skor.
Nu är han ju en skofantast och har riktigt fina skor som han är noga med att sköta om.
Yrken som smeder och bokbindare är väl inte så vanligt idag men kunskapen kommer nog aldrig att försvinna och efterfrågan kommer att finnas om än i liten skala.
/Maria
#3 Ja så blir det nog med många gamla hantverksyrken, att folk lär sig dem av intresse och inte för försörjning. Det finns exempelvis fantastiskt duktiga "flintknappare" nuförtiden som säkert skulle kunna få folket för 50 000 år sedan att tappa hakan och de skulle få se såna arbeten.
#1 Med skogshuggare menade jag de som gick med yxa
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#5 Idag är det inte många som kan hantera en yxa på ett effektivt och riktigt sätt. De som är födda på landet och envisas med att bo kvar kan, men sätter man en yxa i händerna på en stadsbo, blir det lätt katastrof, eller åtminstone klent resultat.