Dinosaurier
Hjälp!!!Nu har vi fått en gräs ätare som går fram här i skogen…
Huva mig vad det är sorglit..Den går fram o tuggar i sig i en rasande fart..
Har fått behålla skogen länge, Men nu har markägaren gjort slag i saken o släppt ut…Dinosaurien…Fy vad ledsamt…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Såå trist!!
Verkligen tråkigt!
Har varit med om samma sak..i höstas röjdes skogen här bakom. Liknar mest ett kalhygge!! Nästa höst ska här byggas järnvägsspår på andra sidan..
Inte blir det mycket kvar av skogen inte..Jäkla Dinosaurier!!! 
Det kommer bilder. Lite tokigt att man kan fastna så för träd.Gamla Granar, så vackra nu med snö, o så stora…
sisa!!Järnväg
Ja ser att jag inte skall klaga.Det finns de som har det värre.
usch ja- minns vad ledsen jag blev när vi kom till ett av våra bästa svampställen och så hade de röjt där och svampstället var borta helt och hållet!
#6 Och hur ser det ut idag? Och är alla el och telekablar kvar? 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det kan säkert Anders svara på. Men man skall spara bland annat högstubbar eller vad det heter.
Var rädda om varandra
De verkar ha tyngden ut mot ledningarna! Svåra att ta ned med maskinen om man inte är van!
Alla luftledningar skulle förbjudas i närheten av skog!!!!
Jag har rivit ned ett antal sådana genom åren! Och vilka historier det hör till en del sådana händelser. En sådan söder om Bjernareds sågverk om du vet vart det är signemo?
Håller med. Efter Gudrun blir det nedgrävda ledningar här. Kikade på kartan Anders. Skäms, jo jag visste det fanns ett sågverk, men kom inte ihåg vad det. Och ändå så har vi av kunder med skog o skördare o skotare
Var rädda om varandra
#12 Har avverkat mycket åt Bjernareds Såg, men fy vad långt det var att åka! Men träffade många trevliga Hallänningar (av båda könen) ute i skogarna då
Här är det ju mest Södra, Sydved, Derome, Okome och Maa sågverk och ändå ligger inte mer än några mil härifrån
Skotare o skördare ja, men eftersom de är kunder skriver jag inga namn.
Var rädda om varandra
#14 Ja Derome, Okome och Maa har jag kört ut mycket timmer till! 
# 15 Har Du? . Killarna på Maa känner jag rätt väl .
Okome ligger bara en mil från mig. Och där känner jag också en del. Där ser man
Var rädda om varandra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här pratar vi Träd.
Visst är det tråkigt när skog försvinner, jag är glad att vi hann flytta från vårt gamla hus innan de avverkade all skog runtom. Här är det tvärtom..här behövs röjas i grannens skog. Varje gång det blåser faller flera granar.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Maskin-Nissar ÄR i regel säkra…! Jag vet….
(och trevliga) 
Tänk så vackert där blir om något år, älgar och rådjur går där och betar.
Och nära att hugga julgran! 
älgar o rådjur har vi i hagen..Gran
Har vi ju bara ett stenkast..Själv sådda är bäst.-Tror jag.Den vi hade i år.Fällde inte många barr…
Ja det blir bra bara det är färdigt.
O Bra att det är tjäle i marken.Inga stora hjulspår.
Sååå vackert!! Inga gamla fula granar som skymmer solen! 
890-3..Men vist är det olika vad man tycker…Vackert""""Ser ju för J----t ut..

Jag brukar reagera känslomässigt på skogsmaskiner som skotare och processor, inte så mycket för att de fäller träden, men som de sargar marken.
Jag vet att det är orimligt att tänka sig att vi skulle ta ut virket med häst som förr med dagens folkmängd på jorden, men det är på något sätt ovärdigt med "dinosaurierna" som maler sig igenom skogarna och lämnar total förödelse efter sig.
Det talas mycket om att värna flora och fauna, men miljön där stora delar av flora och fauna återfinns, skogen i stort och trädet i det lila, saknar respekt i dagens samhälle.
Tänk hur naturfolken gjorde och som de fortfarande gör på sina håll - ber trädet om ursäkt när det fälls och så planteras de genast ett nytt intill det gamla.
Jag håller med Peter! Dom bara drar fram och fäller träden som tändstickor. Lämnar en massa ris och bråte efter sej, struntar i att städa. Och djuren ja..bryr dom sej inte om ett dugg.
Därför det gjorde så ont i mej för varje träd som rasade..som om skogen dog undan för undan..och det gjorde den ju. Alla fåglar man hörde skrika..nej, någon hänsyn visar man inte! 
Har faktiskt Två killar här som tar ut skog med häst..
Tråkigt när man bara ser (och nämner) det negativa när det gäller skogsavverkning.
#32 Nja, jag menar inte att all skogsavverkning är negativ och jag säger ju redan att det är en utopisk tanke att allt virke människor behöver skulle kunna tas ut på det gamla sättet, men det är ändå så att de maskiner man använder sig av idag lämnar en krigszon efter sig och en del av spåren försvinner aldrig även om skogen växer upp igen.
Sedan behöver man kanske se sig om i världen, för det sköts inte lika snyggt som i Sverige överallt. Skövling av regnskog av olika orsaker är ju ett av de största miljöproblemen i världen idag.
Min man har lite skog. Och jag kan ibland bli lite fundersam på åsikter för o emot. De som vi har hjälp av till att avverka. Gör det på ett mycket bra sätt. Vare sig det gäller gallring eller slutavverkning.
Jag är stolt över det kunskap om skog o avverkning det finns.
Sen kan det naturligtvis som i allt annat finnas undantag.
Något som ibland kan slå mig är att en del tycks tro att man kan leva på luft.
Som jord o skogsbrukare vet man att vårda djur o natur i harmoni. Samtidigt som man måste ha mat för dagen. Jord o skogsbruk är ett företag som alla andra.
Nu arrenderar vi ut marken. Skogen avverks som avverkningsuppdrag.
Själv skulle jag vilja ge en eloge till dem vi anlitar för att avverka skogen då vi själva jobbar borta på hel repektive halvtid.
Drömmen vore att ha möjlighet att bara jobba på vårt jord o skogsbruk.
Men verkligenheten är inte sån för de flest av oss . LÅn skall räntas o amorteras.
Chik. Tobias o Håkan är kanon killar. Duktiga och har en otrolig hand med djur och en stark vilja att förvalta o en stor kunskap om djur o natur. Har foto på när Håkan, körde oss hem eter att ha guidat oss på Björkekullens Naturreservat förra året.
Tobias Hemida www. snarsbohästjänst.se
Håkans. hastdroskansnaturbruk.se
Var rädda om varandra
Ja visst är det för och emot..Den stora areal som måste avverkas efter stormen skulle tagit år och dag med gamla metoder och kanske någon olycka med gammal gran hunnit hända nästa hårda blåst och sedan hade fått det väldigt besvärligt när de kommit till granar som Chiks som står mellan kablar, så var det med mina också. De är väldigt duktiga tycker jag. Men visst fäller man en tår ibland.
#26 Jag vet inte varför Chik men efter några månader blir de små och man måste trycka på "visa bild direkt i inlägget" igen.
# 32 Finns inget positivt med, att man byter ut skogen mot järnvägsspår..finns andra alternativ! 
#37 Inte positivt för dig men för andra!
Så är det med det mesta som rör oss, det får gärna ske någon annanstans men inte hos mig!
Som gubben sa på mötet om att spara hans skog så att den vitryggade hackspetten skulle räddas: "Den kan väl va i nån annan skog?"
Egentligen är det väl positivt att man bygger ut järnvägen coh som sagt så måste rälsen gå någonstans.
Jag kan alldeles för lite för att ha några synpunkter på skogsavverkning.
Jag litar på att de som sysslar med detta kan sina saker och att det sker lagligt.
/Maria
# 38 Men alla som blir drabbade då..som har bott här hur länge som helst ? Kan något vara viktigare, än hur man väljer att bo ?
Dessutom sjunker husen i värde! Så många detaljer man bara struntar i !! 
Liksom med allt annat så ställer projekt som rör tåg, vägnät, telefon el m.m. till det för områden där det skall anläggas.
Samtidigt så är det något som vi nutidsmänniskor kräver skall fungera. Vi vill kunna ta oss fram hyfsat fort, vi vill kunna få ström för att tvätta, laga mat,m.m, vi vill kunna tala i telefon just där vi befinner oss.
Skall ett samhälle eller stad byggas ut. Ja då får många lantbrukare stryk på foten. De nyinflyttade tycker inte om att det luktar djur, gödsel skall vi inte tala om. De lantbrukarna kan inte utveckla utan kanske måste avveckla sin verksamhet.
Ja, detta är ju lite av de problem vi drabbas av som nutidsmänniskor.
Beträffande hur avverkningen sker, så kan det säkert vara olika. Precis som man kan se hur olika andra hantverk kan göras. De flesta gör ett kanonjobb, men som inom allt annat finns det säkert undantag.
Tyvärr drabbas vi människor som bor i områden där projekt skall göras.
Var rädda om varandra
Förstår Sisa fullt ut..Så himla lätt o sitta o tycka,så länge det inte händer något negativt för en själv..
Bygga ut järnvägen fattar jag då inte.När de har lagt ner så många spår…
Skogsvården förstår jag inte heller..jag må vara trög….
Skogen i dag!!!!Vad kan den användas till???????
Den växer ju så fort så trädet blir ju då inte bra för o göra plankor av….
Eller har jag lärt mig Fel????
När jag flyttade hit till Älvsered så var det Många storskogar.Gudrun tog ju sin bit,,O skogsvården var då inte mycket här..Jo det som man såg togs bort av storm fällda träd.Men många platser ligger fortfarande…O granbarksfällor är uppsatta..
Nu i dag är det inte någon gammal skog kvar..Nu håller dom på o ta ner det sista för nu är priset bra igen…Med påföljd att skogen eller kalhyggena.Där går det inte o gå,,För allt ris som ligger o alla toppar..
Så Peter att det har blivit mera folk..Tror jag inte utan att det är pengar..Mer vill ha mer…
Men det är mina tankar…O jag förstår sisa…..
De träden som togs ner här i tråden var av hög kvalitet…Men de hade även ett stort värde för mina ögon.jag får ge en Eloge i bedrövelsen till Markägaren..För han har sparat skogen länge pågrund av att jag har bönat o bett för denna lilla oas av gammel skog.
Lena
Här är marken väldigt torr och fnöskig, så jag skulle inte vilja ha skogen kvar runt mitt hus ifall det blir fler stormar eller mycket regn..bakom huset är det en backe med stora stenar så blåser det hårt så ramlar träden neråt mot mitt hus
Cristine, jag menar i större sammanhang än så när jag sa att det är så många människor. Jag tycker att det är synd att människorna i världen blivit så många och jag tror inte att planeten kommer att klara av att bära/försörja människan med den populationsökningstakt hon har.
Min idé är att världspopulationen borde vara max en tiondel av vad den är nu. Inte så att vi skulle ta bort folk, det är inte vad jag menar, utan att vi inte skulle ha ökat så i antal från början.
Inom ett sekel eller två är all landyta exploaterad och alla större vilda däggdjur kommer att utrotas för att människan behöver utrymmet där de lever. Jag tycker att det är en jobbig tanke.
Peter..Tänker man så..Blir det inte bra..Då blir man orolig..
#45 Jag är inte det minsta orolig, men jag är övertygad om att det är kört för jorden på grund av människan.