Ohyra
Getingar har vi haft ont om i år, eller ?
Har Du någon gång varit i den situationen, att Du behövt tagit hjälp av anticimex ? 
Nej det har jag aldrig behövt, och har bara sett två getingar i år och det har varit härinne.
Myggen försvann också ganska snart.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inte behövt iår, men varit nära men blev inte så farligt. Hade i garaget.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man kan ju ha annan ohyra än getingar! Men..de enda gånger jag tagit hjälp har varit då getingboen blivit för stora. Dock inte i år! 
En gång när vi hade sommarstuga så tog vi dit anticimex för vi hade skogsmyror eller stackmyror som var så svåra att bli av med.
Det var flera stackar i närheten och jag hade fått för mig att man inte fick ta bort myrstackar själv. Anticimex fixade det hela lätt som en plätt.
/Maria
Getingarna kom och försvann, vi har nästan inga alls nu. Anticimex har vi aldrig behövt hjälp av för att få bukt med ohyra, däremot har vi kontaktat dem för att göra en mögelbesiktning av den nybyggda delen, yttertakets insida har svartmögel.
Inte här i skåne, Här är gott om getingar vispingar humlor.
Jag har fått getingbo uppe på vinden, Man kommerr bara upp där via en lucka på sidan av huset, Liten vind eller förvaringsplats. Måste ha stege för att komma till,
Där har getingarna hittat ett litet hål flyger ut och in, På fredag kommer någon fixar detta, Jag själv vet inte hur stor eller liten den är där uppe.
Getingar märker jag av på jobbet, de flyger in på vår sköterske expedition.
Bodde för många år sedan i en fuktskadad hyreslägenhet, då kryllade det av silverfiskar. Hade då anticimex hemma var och var annan vecka. Det var en hemsk tid och jag är glad jag lyckades krångla mig ur det kontraktet så jag slapp bo bland ohyra och fuktskada.
#6 vispingar??
Peter visping är en geting på skånska. Samma sak, Bara de att de finns små som liknar getingar men är ofarliga och sticks inte, Brukar kalla dom för vispingar
Men den kallas kanske för blomsterflluga den som jag kallar för visping. Ser ut som en geting fast den är mindre smalare
#9 Jaha, det har jag aldrig hört tidigare, jag trodde du menade bromsar.
Tänkte inte på de att det var ett skånskt ord.. 
Väspingar heter de här!
Kallar det lite olika i sverige cristine,
Det har peppar peppar varit få getingar i år, jag har inget emot dem men jag vill inte ha dem inomhus krypandes på golvet som en gjorde hos oss idag
Kom att tänka på bålgetingar.
Undrar om dom finns i hela Sverige ? 
vi har fått ta hem Anticimex för att spreja mot pälsänger/fläskänger när vi bodde inne i stan. :-= Hatar de små krypen
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#15 Ja det gör den, åtminstone där det finns skog eftersom den föredrar att bo i gamla ihåliga träd. Bålgeting finns i hela Eurasien och sedan 40-talet också i USA dir människan förde den av misstag.
Bålgetingen är inte så vanlig i Sverige längre, men den är inte hotad som art. Den är en rovinsekt som jagar och äter andra insekter, exempelvis vanliga getingar.
Här är en bålgeting som tuggade i ett kvisthål på vårt hus i slutet av juni.
#17 Usch så stora de är!
Bålgetingar är otäcka..mycket större än vanliga getingar och surrar som en helikopter. Vi hyrde en stuga en sommar i södra Sverige. Vaknade på natten av detta surrande. Både hunden och jag backade ut genom dörren. Nu har jag också sett dom härhemma.
Men..jag tror att dom är ganska fredliga, om dom får vara ifred! 
Bålgetingarna är de minst aggressiva av alla getingar - jordgetingar är värst.
# 20 Men kanske giftigare än vanliga getingar ?
#21 Kanske inte giftigare, men eftersom de är dubbelt så stora kan man anta att de har dubbelt så stor giftblåsa och att man därmed får i sig mycket mer gift, ungefär som skillnaden mellan en äsping och en vuxen huggorm. Giftet är detsamma, men mängden skiljer sig.
wispar och wåspar
wasp säger di i amerikat ..
nopp,inget anitcimex här :- )
; penke