Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 341 ggr
Maria
2

Moritz första fästing

Nu har jag tagit den första fästingen någonsin på vår katt Moritz. Han är 10 år.

Vi har ju haft trädgården i 6 år och katterna har aldrig haft några fästingar.

Min gamle katt däremot plockade jag fästingar på varje kväll när han var ute på landet vid vår sommarstuga.

ÄckligtSkrikandes

/Maria

stina63
0

usch så äkligt tycker inte om alls fästingar,,

Bybo
2

*urk*  Togg loss min första fästing från mig själv för typ en timme sedan :(( Mina tre katter får fästingar..Får? Hur man uttrycker sig egentligen… katterna blir anfallna och bitna

Maria
1

Ja, av alla djur så är nog fästingen det värsta.

Jag har ju haft borrelia som gav hjärnhinneinflammation så jag passar mig noga.

/Maria

chik
1

Äckliga!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja o då bor du ju centralt..Hur kom den där in i er lilla Täppa???

Förstår inte..De där djuren blir ju bara mer o mer…O sjukdomar ger dom….

Bybo stackars dig..

Har med fått någon sjukdom av de där små äcklen..Men det gick bort med Penicillin..

O vår gamla Rottis blev så sjuk..Men han fick med Penncellin…

Vår ena lilla Hund här tycker inte om när vi tar fästingar så det är kriget..Dumma hund som inte förstår sitt egna bästa..

Krig mot Äcklen är det här**********************************

Lena.P är jag i verkliga livet.

Fridaaaa
0

Fästingar är äckliga.

Dem sa att det skulle vara ett riktigt fästingår men iår har det varit lugnare än förra året, förra året var hemskt här.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chik
0

Frida jag tycker det är lika hemskt varje år.Det blir bara mer o mer..

Min Dotter bor i Gbg o de har Äcklen även därFörvånadI stan..Precis som Bumbleboo..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Fridaaaa
0

#6 Ok kanske beror på vart man bor.
Jag bor på landet och då brukar det vara mycket men min ena katt, som förra året hade säkert 6-10 fästingar/dag innan jag hittade ett bra fästinghalsband utan massa gifter, har haft kanske 4-5 fästingar/vecka max, knappt det.
Hoppas det fortsätter vara lika lugnt här iår

Maria
0

Fästingen jag blev sjuk av hade jag förmodligen fått i Änggårdsbergen i Göteborg. Det var det enda grönområdet jag varit på/i den hösten.

/Maria

Andina
0

Vi har mycket fästingar här normalt så jag valde mellan pest och kolera för katten som fästingarna tyckte mycket om, jag valde frontline. Han verkade inte påverkas av det och fästingarna slutade kalasa på honom.

Har inte provat själv, ännu, men har hört att savetter med citrondoft faktiskt ska fungera bra. Man 'tvättar sig' med dem när man går ut - det har alltså ingen långtidsverkan. Läste någonstans här på iFokus, att någon använde det på sin hunds päls också - med framgång.

Så det kan kanske vara ett alternativ. Nå'n som provat?

På apoteket finns det också några medel man kan smörja in sig med - men har aldrig hört huruvida de fungerar bra eller inte…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Fridaaaa
0

#9 Testat petweize halsband? Inga gifter där.

Dem på apoteket tänker jag aldrig använda. Massa gifter och finns risk att katten får allergier, eksem osv.

Andina
0

#10 - Nej, jag använder inte dem heller, dem för människan.

Men Frontline använde jag på katten. När jag började med det fanns inga andra alternativ att välja mellan och eftersom han inte tycktes må dåligt av det, så blev det det alternativet. Halsband var inte att tänka på heller.
Om någon katt flyttar hem till mig igen, får jag botanisera lite för att se vad som finns på marknaden numera.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing