KROATIEN
Vad vet ni om Kroatien, hur är det att semestra där, skulle vilja hör om vad ni tycker och skall man resa obokat eller bokat.Är det dyrt där. Vilket hotell o.s.v.
Tacksam för bra tips.
Jag har varit i Kroatien två gånger. En gång med min man och en gång med jobbet.
Med jobbet var vi en vecka i Dubrovnik och det är en fantastisk vacker stad med fina omgivningar.
Min man och jag luffade runt lite. Vi hade flygstolar till Zagreb och tog buss till kusten. Jag vill minnas att det tog cirka två timmar. Det var en vacker resa och naturen kändes en aning som Bohuslän.
Vi var på några öar kring Pulahalvön bl.a Krk.(Det saknas volaker i Kroatiskan, hehe)
Detta är ungefär 7 år sedan men då var det mycket billigt att både leva och bo.
Vi hade inte ens bokat övernattning i Zagreb när vi kom fram utan frågade oss fram på centralstationen och hittade ett bra hotell för en natt.
På öarna så gick vi till den "lokala rumsbokningen" och vi fick så fina ställen att bo på. På sista ön så hyrde vi av en tjej. Det var hennes farmors "sommarbostad" ett rum och kök med en underbar altan med utsikt över gamla hamnen. Fullt utrustad med allt vad ett hem kan behöva och mer därtill.
Maten var helt ljuvlig. Norra delen (Pula) tillhörde Italien innan andra världskriget om jag inte har fel, så maten var ganska Italieninfluerad. Det var mycket fisk och underbara skaldjur. I Dubrovnik så har jag ätit den godaste skaldjursrisotton i hela mitt liv.
Jag skulle gärna åka tillbaka till Kroatien. Nu blev jag riktigt nostalgisk.
/Maria
Fin skildring Bumbeboo..Så nu känns det som om jag med har varit i kroatien.
Björnidet. om resan går till Kroatien, så önskar jag trevlig tur.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vad jag har hört så är där väldigt fint och vackert,, Så går resan dit Björnidet så ha en trevlig resa
Bumbleboo nu vete katten om jag behöver åka du gav ju sådan jättebra beskrivning av detta land, det känns som om vi redan varit där, tack för det.
Vi har funderat på att ta en eller två veckor där nere men vet inte ännu när, det skulle vara bra att veta när på året det är bäst, varken jag eller min fru är solgassare utan vi vill se oss omkring med hyrbil vilket jag förmodar finns att tillgå.Hur hotellen är är ju också bra att veta och om någon har åkt med charter dit skulle det vara roligt att hör hur de bodde.
I Dubrovnikbodde vi på ett hotell cirka 15 minuter med buss från själva stadskärnan. Hotellet låg alldeles vid stranden så det var bara att ta sin morgonrock och gå ner och ta kvällsdoppet eller morgonbadet.
Rummen var jättefina men tyvärr har jag inte en susning om pris eller liknande då vi var ett sällskap om cirka 30 personer som åkte med jobbet.
Däremot kan jag rekommendera stadsvandringen (som inte tar så lång tid) Man går på försvarsmurarna som omger staden och får en fantastisk blick över staden och omgivningarna.
Dessutom tog vi och åkte med en privat "fiskare" en dag (Jag och två arbetskamrater) Vi blev "körda" till små öar med gamla kloster och andra sevärdheter och så hämtade han fisk av sin svåger på vägen som han grillade ombord när vi var på upptäcktsfärd. Jättegott.
"Baren" ombord var en diskbalja med olika petflaskor fyllda med hembränt.
På kvällarna i gränderna i Dubrovnik satte folk ut hemmagjorda produkter till försäljning på sin trappa. Allt från Olivoljor, honung, balsamvinäger, hembrännt och så kunde man lägga pengarna i en burk.
/Maria
Jag kom att tänka på att när vi åkte dit så hade jag väntat mig att landet skulle "ligga efter" i utveckling. De var ju hårt drabbade av kriget bl.a
Vad som först slog mig var att de hade så fina bilar i Zagreb. Mycket småbilar men nya. Man ser mycker fler rishögar i Sverige.
Dessutom så hade varenda liten kiosk sådana där streckkodssystem där man scannade in varorna t.om de som låg på stranden. Det blev jag ganska förvånad över och detta är ändå några år sedan. Jag jämförde med Grekland där kassalådan ofta är en pappkartong.
Det pågick även byggen överallt så det kändes som ett land med framtidstro och hopp.
Nu hoppas jag någon annan kan ge dig lite mer konkreta tips på hotell och annat som jag tyvärr inte kan bidra med.
/Maria
Jag har aldrig varit till kroatien men kan tipsa dig om en bra sida för att hitta hotell. http://www.booking.com/
Tack för den länken, jag skall studera och fundera.
Hej! I höst blir det 5 gången vi åker från Finland till Kroatien.
Vi seglar en vecka.Vi har seglat mest kring öarna i Dalmatien och i fjol var vi och seglade i Nationalparken som heter Kornati .
Vi brukar vara där i september och ifjol gassade solen från morgon till kväll.Vattnet är rent och härligt turkosblått.
Hur ar det med temeraturen i september, börjar det inte bli kallare där då och är badvattnet varmt då?
Hej!Förra året hade vi mellan 25-27 grader varje dag.Vattnet är ju djupt där oftast 70-90 meter och temperaturen i vattnet var ca.23 grader.