Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 987 ggr
[Sisa]
0

Husdjur

är det många härinne som har.   Kyss

Varifrån kommer Ditt / Dina husdjur..uppfödare, långt ifrån eller annat ? Vad fick Dej att vilja ta hand om just Ditt / Dina husdjur ?

zabelle
1

Min hund hittades tillsammans med flera andra hundar i ett missbrukarhem. Han var uppskattningsvis 6-8 veckor då och svårt misshandlad. Han har flyttat runt en del i sitt liv, men kom till oss som 8-åring när dåvarande familjen gett upp.
Då var han lättstressad, gjorde utfall mot alla andra hundar, orolig och rädd för det mesta.

Nu är han 13 och den mest tillgivna, snällaste hund jag haft.
Han har lärt sig (och oss) så otroligt mycket på dessa åren.

Mina 2 Ragdoll katter är de första djur som jag valt helt själv och haft sen de var små. De kommer från 2 olika uppfödare, en från Bankeryd i Småland och en från Lomma. Jag valde rasen efter att ha läst på ordenligt vad som skulle passa oss bäst.

Zabelle   

Cristine
1

Jag köpte Sheba utav en ung flicka som bodde nära oss

Mamman var angora och pappan kypare.

Det är hennes ungar jag har nu 14 år gammla!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
0

#2 Hur mågna har du?
Katter är härliga djur!! Kyss

Zabelle   

[LucyInTheSky]
1

Detta kommer bli en lååång uppsats men du frågade och ska få svar ;)

Nemo och Melvin är två kattbröder på 4 år. De flyttade in till mig och Rasmus först =)

En vän till mig hittade två kattungar utanför krogen hon jobbade på. Små, ynkliga och sjuka kattungar. Ägarna av stället matade katterna med rester från köket men katterna såg verkligen illa ut. Ögonen var svullna och variga, den ena katten hade hamnat i slagsmål och fått en klo rakt in i ögat. Jag som precis flyttat till lägenhet var på jakt efter katter. Rasmus hade inte riktigt gått med på iden med katt än men jag kollade runt på blocket och på katthem om perfekta katten ;)

Så ringde då min vän och vi pratade lite och kom så småning om in på katter. Jag åkte samma dag och hämtade hem dem! De ynkligaste jag sett.. =( Ingen trodde att Nemo skulle överleva ens. Men jag gav mig inte. Och efter många tusenlappar i veterinär vård har jag nu två helt fantastiskt underbara kattpojkar. Finaste i världen faktiskt! ;) Den dagen de kom hem jobbade Rasmus.. Så när han kom hem efter jobbet så fanns det helt plötsligt två katter där ;)

Sen har vi ju då Ruphus, en 9 årig kattherre som flyttade in till oss ett år efter små pojkarna. Honom läste jag om här på iFokus, på hittekatts sidan. Denna katt hade hela vintern gått på en gammal campingplats i göteborg. Troligen var han en utslängd sommarkatt som någon tröttnat på. Inte ID-märkt och ingen hörde av sig när de annonserade ut att han var hittad. =( Samma sak här, mitt hjärta klarade inte av att veta att denna ståtliga herre skulle gå där och frysa utan mat.. Så jag fixade så han kunde transporteras ner till Öland.

Sen har vi Sigge, Siggelito =) En svart kattpojke på 4-5år som kommer från Ronnebyshittekatter. Han hittades med 40 andra katter i ett varnvårdshem. Katter, bajs och kiss överallt i hela huset.. Skygga och ledsna katter som inte blivit behandlade väl alls. =( Sigge kom till oss för 2 år sen. Nu som först är han kelig och go. I början låg han under soffan och fräste på oss. Han bet även Rasmus i handen en gång.. Blev ett besök till doktorn för stelkramps spruta. Men vi gav inte upp på Sigge och det är jag glad för. Han är en härlig katt som njuter av livet nu.

Och sist men inte minst mina två kaniner Rabies och Tyfus. De är  snart ett år gamla och kommer också från ronnebyhittekatter (som inte bara tar hand om katter utan alla djur som far illa). De kommer från ett varnvårdshem dom med. Ingen tillsyn eller mat. =(

Nu bor det ute i vårt förråd (gammalt hönshus) massa plats att skutta omkring på.

Ja, sen har jag ju fiskarna med då. Men de är ingen större spännande historia runt dem =) Köpta på djuraffären och bor i ett ca. 100liters akvarium.

Fridaaaa
1

Lillan - Hunden: Kommer ifrån svärmor som fött upp henne :) Svärmor behöll henne ur kullen men hade inte tiden till henne sen så vi fick ta över henne, då var hon inte så gammal, nu är hon snart 4½ år gammal.

Findus - katt: Kommer ifrån en privatperson. Ville ha en katt då min förra fick avlivas 15 jan 2005. Sedan när pojkvännen flyttade till hus fick jag honom av min pojkvän :D Ville ha en röd och det blev det! :D

Fia - katt: Omplacering. Vi kände ägaren och när hon dog tog vi över henne. Hon var 13 år gammal då, haft henne lite mer än 1 år nu.

Gruff - Kanin: Fick honom av min mamma (efter övertalning) då jag fick ta bort min gammelkanin bara ca 1 månad tidigare.

Alex - kanin: Fick hem honom av mamma då hon inte hade plats till honom, så var en självklarhet att han skulle flytta till mig då han var sontill min saknade Joker plus handmatad som liten.

Flizan - kanin: När jag fick ta bort Joker så blev saknaden efter honom jättestor. Då föddes Flizans kull bara ca 1 vecka senare. Och hon är barnbarn till Joker, så blev så glad att det blev en kull :)

Smilla - kanin: Skulle igentligen inte ha fler kaniner men när Smilla föddes blev jag bara fast! Så blev att hon flyttade hit ;D

Albin - kanin: Fick hem honom när han var runt 1 år gammal. Mager, förlånga klor och rinnande ögon. Annars skulle han avlivas. Våran allra första jättekanin. Helt underbar! Nu är han snart 4 år gammal :)

Enzo & Benzo - Marsvin: Fick hem dem ifrån mamma. Var sugen på fler marsvin och föll för dem ^^, Då var dem ca 2-3 månader gamla.

Blixten - Lotus - marsvin: Blixten fick jag av svärmor när jag fyllde 20 år och Lotus köpte jag då Blixtens burkompis dog

Pepsi - Marsvin: Köpte honom av mamma då Morris (som nu inte finns mer) burkompis dog. Och just efter mina 2 favoritmarsvin hos mamma.

Hönsen: 3 är omplaceringar och 3 är köpta på en djurmarknad :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loveradio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid velat ha hund. Att få en hund var min högsta dröm sen jag var liten och har tjatat om hund sen jag kunde prata. Alltid högst upp på önskelistan. Men mina föräldrar sa nej. Så jag fick snällt vänta tills jag blev 18 och flyttade hemifrån.

Och så blev det. Skaffade hund förra sommaren, direkt efter att jag fått sommarlov och skaffat egen lägenhet. Hade precis flyttat in och det stod flyttlådor överallt. Dagen då jag hämtade hem min valp var bästa dagen i mitt liv. Hade ju längtat efter hund i hela mitt liv, så det var som en lättnad.

Är en riktig hundnörd så att skaffa hund var en självklarhet.

Min hund heter Valentin (Valle) och är en Boxer på snart 1 år. Han kommer från en uppfödare i Boden. Bor i Umeå så det är en bit.

Här är en ny bild på honom.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
1

Här är en gammal bild när vi precis hade hämtat honom hos uppfödaren. 8 veckor gammal. Han låg och sov på mina axlar hela vägen hem Kyss

Maria
1

Spännande att läsa om alla era djurGlad

Jag har ju två katter Moritz 10 år och Lorentz 9 år (det skiljer 8 månader)

Båda kom från annonser i GP. Moritz kostade 300 kronor och jag hade ett lååångt samtal med säljaren kvällen innan. Hon var jättetrevlig och berättade om katten som var 12 veckor och "halv skogkatt" men det tog jag med en nypa salt för det säger de flesta att det är någon ras i sina bondkatterFlört

När vi skulle hämta honom på morgonen så öppnade hon dörren med en smal springa och ville ha pengarna. sedan stängde hon och vi stod där en lång stund och trodde vi blivit blåsta. Sedan öppnade hon igen och lämnade över den "minstaste" kattunge och stängde snabbt dörren igen.

Där stod vi med en liten kisse på max 6-7 veckor. -Han ska inte tillbaka dit igen, sa min man så vi tog med honom och jag tog ledigt från jobbet första tiden.

Moritz är vår galenpanna men han är så charmig. När han var 8 månader så skaffade vi Lorentz som kostade hela 500 kronorTungan ute Han skulle också vara en halv norsk skogkatt, cremefärgad.

Han är visserligen långhårig men knallröd och vit.Skrattande Han var i alla fall 12 veckor och är den ljuvligast lilla lugna katt till skillnad från "brorsan"

/Maria

[Sisa]
0

Långa berättelser..men fina och roliga att läsa!   Kyss

Tack för fina bilder också!

Anders 50
1

Min katt Skrotis hade någon släppt av i skogen vid våra skogsmaskiner under jul och nyårsuppehållet, hon var då ca 3 mån gammal.

Då hon blev så omtyckt här hemme så skaffades det en lika gråfärgad make till henne och det resulterade i min andra katt Hasse.

Egon, min Basset Artesien är en jakthund och honom köpte jag som valp från en kennel med stora meriter i Hyssna i Västergötland. Denna rasen har ett långsamt drevsätt (stressar inte viltet) och ett mäktigt skall som hörs långt. Lite ovanlig ras bland jägarna.

Arrak, den Irländske Varghunden köptes som valp från Knallåsens kennel 3 mil härifrån. Varghunden är en mäktig hund, ursprunglig från Irland där den användes i huvudsak till jakt efter varg. Den löpte ifatt vargen och antingen bet ihjäl den eller höll fast den tills ryttarna på häst hann fram och dödade den. Den har stor del i att vargen utrotades på Irland.

Den har även använts som stridshund längre tillbaks i historien. Den bet fast och drog der ryttarna från hästarna så att fotfolket lättare kunde komma åt dem på marken.

Som innehund är det en liten hund i stort format, lugnare och märks mindre än de flesta mindre hundar, väldigt lugna och fromma till sinnet, och ingen risk att man snubblar på den!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Loveradio
0

#10 Har du ingen bild på Egon? :)

Anders 50
1

#11 Jodå, men han fastnar så sällan på bild. Han är inte så poseringsvillig som Arrak. Skrattande

Här håller han på att bli gasförgiftad!  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Loveradio
0

#12 Så söt Glad lite storleksskillnad på han och Arrak Flört

Hur gamla är dom?

Cristine
0

#3 Bara två kvar av 7 jag haft.

Mamman  3 ungar + 3 hittekatter

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.