Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1090 ggr
[Sisa]
1

CM

eller Cesar Millan.

Gillar Du hans metoder att fostra hundar..eller är det kanske människorna han fostrar ?

[enJoel]
1

Ja vill tycka att det är en hälsosam blandning av både och, fifty fifty!

stina63
2

Det är ju oss som han förändrar
Jag gillar hans metod För jag använder en del till mina katter, De fungerar ärven där,

examynia
1

håller med #1 jag gillar honom.. han är bestämd men ändå vänlig eligt mig=)

Namiko
3

Jag gillar inte hans metoder alls. Allt jag har sett av det han gör har att göra med två saker, motion och dominans.

Min favorit bland hundtränare på tv är Victoria Stilwell, hon använder positiv betingning, går igenom motion, mental aktivering, kost, rutiner och engagerar hela familjen i hunden. Visst, det tar ofta lite längre tid (handlar om några veckor, max) innan hon får lika tydliga resultat som CM men jag är helt säker på att hundarna hon hjälper får en mycket bättre livskvalitet än CM-hundarna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Highonbluetomorrows]
3

Tycker att hans metoder ska förpassas till problemhundar och enbart problemhundar.

Ibland lägger han hundar för absolut ingenting, dvs trycker ner dem på marken tills de är helt lugna. Helt i onödan. Gör man det på en osäker hund så förstörs relationen - INTE tvärtom. Du blir inte en "ledare" du blir en diktator.

Vill du ha respekt av din hund? Förtjäna den då.

Det ENDA bra med Milan är hans betonande av människans känsloläge. Man ska inte hålla på att hetsa upp sig, stressa eller agera ryckigt. Man ska vara lugn och stabil. Det håller jag med om till hundra procent och ibland ligger lösningen redan där. Resten är i princip bara quickfixes och negativ dominans (som att lägga en hund).

Kan man tänka kritiskt och har ett empatiskt förhållande till sin hund så tar man inte in allt CM säger, så är det bara. Vilket inte betyder att allt är skit. Bara det mesta ;).

#4. Håller med dig! Inte hört om Victoria Stilwell - vad heter hennes program och var kan man se det? Definitivt högre livskvalitet på "lyckliga lydiga hundar" än på lågmälda hundar som straffas med läggning varje gång de gör fel eftersom de då "försöker utmana ledarskapet" - hahah jo man tackar..

[Highonbluetomorrows]
4

Vill göra ett tillägg! Givetvis ska man vara kritisk till ALLA hundpedagoger - inte bara CM. Mitt problem med just Milan är hans grundtanke som jag tycker är direkt kontraproduktiv eller rent av skadlig för en vanlig hund. Det är grundtanken om dominans och ledarskap som den viktigaste faktoren i hundars liv. Ledarskap ska man ha, men inte som han förespråkar det.

"Hunden lyssnar inte på mig när vi är ute, det måste vara för att den försöker ta ledarskapet! Bäst att tryck ner den i backen! Bäst att dra i kopplet, gärna med dubbla halsband där ett trycker på hundens känsligaste punkter, så fort han ser en annan hund! Bäst att gå ut genom dörren först. DÅ vet han minsann vem som bestämmer!"

Ja, eller så är du helt enkelt för tråkig och/eller valde en för självständig ras? Att träna kontakt och bli roligare gör precis lika mycket utan att förstöra er relation genom att bestraffa hunden hela tiden. Och det där med att gå ut först etc är bara trams, det som faktiskt spelar roll är i så fall att det är DU som bestämmer att ni ska gå ut, vart ni ska gå och vilka vägar ni tar dit. Det är du som är hundens vägvisare och ledsagare - DET är ledarskap.

"Hunden hoppar upp i soffan. Det måste vara för att den försöker ta över mitt ledarskap! Bäst att slänga den på golvet och hålla fast den så den vet vem som bestämmer!"

Ja, eller så LÄR DU HUNDEN att den inte får vara i soffan? Precis som med allting annat. Hunden vill inte vara i soffan för att bestämma, utan för att vara nära dig.

Det där med att hunden försöker ta över ledarskapet tror jag helt enkelt inte på. Då blir CM farlig. Man kan komma precis lika långt med vanliga kontaktövningar, en konsekvent inlärning och positiva metoder. Problemet är ju när folk inte aktiverar hundarna ordentligt, inte uppfostrar dem ordentligt och hundarna sedan blir rabiata. Så kommer CM som en ängel och reder ut situationen - som aldrig borde blivit så från början! Men jag ser helt enkelt ingen anledning för vanliga människor med vanliga hundar att tänka i sådana termer.

Loveradio
1

Jag gillar CM. Tycker det är helt fantastiskt hur han kan ha en så stor harmonisk flock.

Exercise - Dicipline - Affection. I den ordningen säger han är ingredienserna för en glad och harmonisk hund, och det har han så rätt i. Och att problemet ofta ligger hos ägaren. Som kanske struntar i motionen och bara gullar med hunden och när hunden inte får utlopp för sin energi så kan den utveckla olika beteendeproblem. Så det är i många fall ägaren som måste tränas. Cesar säger ju själv "I rehabilitate dogs, I train people".

Han har rätt i mycket av det han säger. Och att han är självlärd är ju jättehäftigt.

Själv så använder jag vissa av hans metoder. Man får ju plocka russinen ur kakan (eller hur man säger) och ta det som passar ens egen hund. T.ex så är det jag (ledaren) som ska gå ut genom dörren först, inte hunden. Och går min hund för mycket upp i varv så lägger jag ned honom tills han lugnar ned sig. Ringer det på dörren så "äger jag hallen" dvs. motar bort hunden med kroppen bort från dörren. Osv.

Sen så tar ju Cesar alltid upp det här med energier och tankesätt. Att hundar känner av ens energi, och det är faktiskt nånting som hjälp mig när jag är ute med Valle. För en period så drog han mycket i kopplet och drog mot andra hundar. Och jag märkte att jag tänkte "åh nej där kommer en hund, nu kommer Valle dra". Sen ändrade jag mitt tankesätt till "okej här kommer en hund, det här kommer gå jättebra" och höll mig lugn. Och då uppförde sig Valle bättre. Så jag håller verkligen med om att man ska vara lugn och tänka posiitivt. Och hundar kollar mycket på kroppspråket. Är man ute med hunden ska man t.ex vara rak i ryggen, titta framåt, och vara lugn. Och det hjälper faktiskt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maria
0

Jag tycker att CM är ungefär som Doktor Phil.

Hur kan man bli så känd på en massa självklarheter?Cool

/Maria

Loveradio
0

#8 Ja visst är det konstigt?

Fridaaaa
0

Nej usch! 
Tyckte om han för många år sedan men verkligen inte nu. Gillar inte hans metoder alls.

Gillar Fredrik Steen Och Victoria bättre :) Mer min träning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anders 50
1

Gillar CM!

Och för övrigt så anser jag att det daltas för för mycket med hundar när det gäller dressyr. Som exempel att lära en hund att gå i koppel utan att dra.

Det ska fjantas med godis och klickerträning i veckor innan hunden går som man vill! Ett bestämt ryck i kopplet,och nu menar jag ett ryck!, gärna med strypkoppel gör att hunden lär sig med en gång att det inte lönar sig att dra.

Varför hålla på att dalta med en hund i månader när det går att åtgärda ett fel-betèende snabbt, med ett sätt som hunden fattar och som den absolut inte tar någon skada av?

Tänk så många hundar som kallas problemhundar bara för att hundens ägare inte vågar "ta" i hunden och visa vem som bestämmer. Och jag mår illa när jag ser en hund komma släpandes på sin ägare som säger att hon inte kan lära hunden sluta dra. Har hjälpt många sådana!

Nu är jag beredd på att få på pälsen av alla hundkramare, men det bryr jag mig inte om!  Jag har haft många hundar i mitt liv och ingen har skadats av att få veta vem som bestämmer.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Fridaaaa
1

#11 Nej usch den metoden skulle jag aldrig använda. 
Ner med stryphalsband! GÖr ju bara ont på hunden :/ Det får inte en hund att visa en respekt och få dem att förstå vem som är ledaren.
Min hund hade blivit totalförstörd om jag hade tagit såna tag på henne!

[Highonbluetomorrows]
1

#11. Japp, det är sjukt tråkigt att vissa inte kan uppfostra sina hundar överhuvudtaget. Och låter dem göra allt "för att det är sött." eller för att de inte klarar av att hantera djuret. "Min chihuahua juckar på andra hundar och skäller på alla men det är ju rätt gulligt tihi fniss" Tyvärr finns det ju sådana hundägare också.

Men jag tycker faktiskt inte att det är försvarbart att hålla på att göra en hund fysiskt illa när det finns andra metoder. Om hunden redan är fellärd så får man göra vad som krävs, men det behövs knappast på valpar! En del saker ni nämnt ovan skulle jag säga är motsvarigheten till barnaga. Det var inte särskilt länge sedan som det var fullt acceptabelt också. Och nej, nu snackar jag inte om folk som direkt misshandlar sina barn eller sina hundar för det tar jag för givet att alla här inne är kloka nog att inse är fullständigt vansinne. Utan om att medvetet tillföra fysisk smärta för att disciplinera, utan att ha testat något annat först. Förstår inte hur man kan kalla sig djurvän och samtidigt försvara sådana metoder.

Förstår dock heller inte hur man kan kalla sig djurvän med lilla chihuahuan Diamond som går runt i klänningar och får göra precis vad den vill, äta vad den vill och aldrig bli behandlad som en hund. Bara för att klargöra det.

Karmatarerskanise
1

CM kör med förlegade metoder och är ingen som jag skulle hänga i granen.
Att få hunden att göra som man vill pga rädsla och obehag är att göra det lätt för sig. Själv föredrar jag att ha en bra relation med mina djur, relation som är grundad av respekt.

Ser ingen som helst anledning till varför man ska skapa obehag när man kan nå sitt mål helt utan det. Förmodar att det handlar om lathet, eller bara om att man inte kan mer.

LMM = Latmansmetoder ;)

Loveradio
0

#14 Pg.a rädsla och obehag? Du får det att låta som om han slår och sparkar hundar som inte gör som han säger.

Tycker man ska läsa hans böcker innan man uttalar sig om han metoder.

Karmatarerskanise
0

#15 Jag har både läst hans böcker och sett programmet, så jag anser nog att jag har rätt att uttala mig ;)

Loveradio
0

#16 Konstigt att du har den uppfattningen om honom då.

Karmatarerskanise
0

#17 Konstigt? Inte konstigare än att du har den som du har av honom :)
Smaken är som baken, delad.

Fridaaaa
0

Har samma uppfattning som Hera och vet fler som har det, så inte så konstig uppfattning direkt.

zabelle
0

CM lär ut en del bra grejor men också sånt som jag aldrig skulle utsätta min hund för. Att man ska vara lugn, vänlig och bestämd håller jag med om.
Däremot skulle jag aldrig sätta på min hund ett halsband som gör ont, eller trycka på hundens känsligaste punkter för att visa vem som bestämmer.

Jag vill ha en glad hund som litar på mig och inte en rädd hund som går och väntar på att det snart gör ont…

Victoria Stilwells metoder är mjukare och passar mig bättre.

Zabelle   

chik
0

Ceccar!! Har bara sett några få program av honom..O det är ju TV. De programmen jag såg blev jag bara irriterade på hundägarna.

Hundar för mig är som barn…Finns vissa små regler som man kan ha gemensamma. sen så får situationen avgöra……

Sen En Undran här??? Hans hundar"" är väl kastrerade??? Eller har jag fel….

De små bajsmaskinerna som jag-vi har nu…Är så botskämda o de blir behandalad som babysar..

Men de blir bara bättre..Fast det tar tid..O tid är Något som man måste ha när det gäller en levande varelse..

Lena som förmänskligar!!! Eller går ner på sina inneboendes nivå..O det ger resultat..Men""Men.Tar tid..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
1

Både gillar och inte gillar Cesar..vissa saker gör han bra, andra saker kanske mindre bra Obestämd

Men jag håller med Anders..en lydig hund är en lycklig hund!  Kyss Ingen hund vill göra nåt illa..det är vi människor som har ansvar över hundens beteende!  Så..kanske man måste börja med, att fostra människorna ?

Namiko
0

#11 Ett ryck kan vara skillnaden mellan en helt frisk hund och en hund med nackskador. Inget jag skulle vilja riskera.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

pius314
2

#7 exercise, dicipline, affection… för mig är det en knasig ordning…

Hm, jag har läst en jättebra bok som heter Bra relation av Kenth Svartberg, hans "recept" är Trygghet, Samarbete, Bestämmande i den ordningen. Passar mitt tänk bättre. Kan verkligen rekommendera den.

Sen vet jag att CM verkar i USA där folk inte verkar fatta att hundar måste få röra på sig (de kanske inte fattar att de själva behöver det heller för den delen)…

#11 Fast "fjanta runt med klicker" skulle jag iofs inte kalla det, min hund svarar mycket snabbare på positiv förstärkning än bestraffningar. Jag har provat båda.

Och som flera varit inne på, att ha en lydig hund som ska kuvas till underkastelse skulle ta bort hela min glädje med att vara hundägare. Jag vill ha en samarbetsparter som vill prova och göra rätt, inte en som är rädd för att göra fel…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Karmatarerskanise
1

#24 De flesta hundar svarar bättre på positiv förstärkning än på bestraffning. :)

När man använder sig av bestraffning för att få hunden att göra det man vill, blir det många gånger värre. Minns hur exets mor försökte med vår hund. Det blev 10 gånger värre då hon ryckte i kopplet, eller tryckte ner honom.

Sista delen av din text håller jag fullständigt med om.

[Sisa]
0

..stor skillnad på att vara rädd och att lyda!  

# 24   # 25   Jag håller med!

Anders 50
2

Alltså enligt er som likställer ett ryck i kopplet på en hund som bär strypkoppel  med misshandel och framkallande av nackskador och som ger strykrädda hundar…. att nedläggning av en aggressiv hund för att visa att jag är ledaren, skulle framkalla rädsla och obehag för hunden i all framtid… då skulle jag alltså i hela mitt långa liv omgett mig med strykrädda, skygga hundar med svansen mellan benen och med skador i nacke och hals?

Under alla år som jag sysslat med hundar, uppfödning, utställningar och jaktprov har jag aldrig lyckats få fram en hund med dålig mentalitet och har massor av bevis på detta i utlåtanden från exteriörbedömningar och mentalitetstester.

Särskilt vid utbildningen till hundförarinstruktör inom det militära var det viktigt att få fram  hundar med bra mentalitet, trots att det ibland krävdes hårda tag på hundar som kom från fodervärdar som lärt dem olater. Där var det inte tal om klickerträning!

Vilket är enklaste sättet att tala om för en valp att den inte ska morra och hugga om du närmar dig hans matskål med handen?  Jo, att första gången den gör så, ta den i nacken ordentligt och tala om att så där gör du inte! Och det brukar räcka med en gång, sen kan man även peta i maten medan den ät

Är detta misshandel? Och risk för att skada hundens mentala hälsa?

Hur många bitska hundar (särskilt små-bjäbbisar) finns det inte tack vare att det daltats med dem som valpar?

Givetvis förutsätter jag att den som lär en hund hur den ska beté sig har kunskap om vad han gör och anpassar detta efter hundens status.

Och ”körkort” för att  få ha hund står högt på önskelistan!

Den som haft en duktig tik som haft valpar kanske har sett hur tufft hon fostrar dem när de börjar bli besvärliga runt 6-8 veckors ålder….hon kan ta till ganska hårda tag!

Ännu har jag inte bitit till nån valp i nacken när den burit sig dumt åt!

Nä…hundar som det är synd om det är de som lever överfeta i en lägenhet och kanske får gå en runda på 200 meter runt kvarteret en gång om dagen!

Fridaaaa
0

#27 Alla hundar fungerar inte det på. T.ex våran hund har alltid varit lite osäker och underlägsen. Så hon mår inte bra om man tar i liksom.

Anders 50
1

#28  Men det är ju det jag menar, man måste anpassa sig efter hundens mentalitet.

Så bra att du ser vad din hund tål. Och vad jag fattat så vet du hur man handskas med djur! Flört

[Sisa]
0

Jag håller fortfarande med Anders!  Tänk så mycket roligare det är att ha en hund som vet vad som gäller, än att ha en hund som hela tiden skäller, nafsar och biter!  Och som Du skriver..oftast räcker det med att säga till en gång.. och göra det innan det är för sent! 

Man gör ju så för hundens egen skull!

pius314
0

Jag har aldrig haft en aggresiv hund så jag har inte behövt utröna vad som skulle krävas i de fallen. Har dock varit på kurs där deltagare haft en stor vilja att lägga ner sina (och tipsa andra om detta) i tid och otid. Kursledaren fick säga ifrån. Det var helt galet!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
chik
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med Anders890. Helt…

Fast mitt föra inlägg Säger motsatsen….

Klarade inte av hundägare som inte hade pli på sin hund som surrade den för att de inte kunde möta en hund…

Innan jag blev sjuk så min sist hund lös låg plats o gick som en dröm i kopplet..Fia o Bamse gick var o en exemplariskt men gick jag med bägge så kunde de göra utfall o det berodde på mig..Efter som jag inte hade har någon styrka..

Men så som Anders säger Ett ryck så hunde far baklänges brukar räcka, o klara direktiv.Bättre med få regler..

Sen så vet jaf att vissa hundar har en kroppsbyggnad som gör att ryck kan ge skador i nacke o hals. o på dessa raser har man sele…O så gör man samma sak…

Min lilla bajsmaskin har åkt här efter golvet, efter som han har ett temprament som inte är o leka med o jag hinner inte vända på han. kan inte utan jag skussar han i från mig. Han får inte vara med..

O nu ser jag att han gös samma sak med sin kompis när valpen gör saker som han tycker är okej.. så jag har gjort rätt. O nu börjar bajsmaskinen o bli väldigt bra…

Men,Mina hundar har jag med mig som mina barn låser inte in dom om någon kommer. då får någon gå. de är med överallt..

Men jag förstår vad Anders menar o det är helt rätt..

stina63
0

Anders jag håller med dej helt hållet, Jag har samma synsätt på att uppfostra hundar,

Karmatarerskanise
1

Ja, vad ska man säga. Det finns väl ungefär lika många sätt att uppfostra hundar som det finns hundägare ;)

Jag har aldrig behövt vara fysisk på det viset att jag har behövt trycka ner, ta i nackskinnet eller liknande. Och har en känsla av att djag aldrig kommer behöva det heller. Det finns bättre sätt, och dom väljer jag :)

chik
0

Hera*#34. ""  '..Jag har aldrig behövt vara fysisk på det viset att jag har behövt trycka ner, ta i nackskinnet eller liknande. Och har en känsla av att djag aldrig kommer behöva det heller. Det finns bättre sätt, och dom väljer jag :)""

Då skall du vara glad…""Det finns bättre sätt."" En tanke..Du kommer med din Han hund som är av större ras..han har kommit in i puberteten, du möter en annan han hund på en smalare gång väg. Din hund gör rycket för o komma åt den andra hannen…_ Hur gör man då..????

Karmatarerskanise
0

Jag hindrar det från att hända. Det gäller att ligga steget före.
Skulle det ske går jag åt andra hållet, ignorerar beteendet och belönar då hunden är avslappnad och lugn igen. Har fungerat innan, och det gör det säkert igen.

Har varit där och försökt med att rycka, skälla, trycka ner osv, när jag var alldeles ny i hundvärlden. Men icke sa nicke. Det triggade bara honom ännu mer. Jag lärde mig min läxa :)

chik
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej Hera..Då är jag med….Där är jag med nu…Men innan jag var sjuk så gick jag överallt o skulle aldrig vända eller sno runt stolpe..Utan det var övning så man kom för bi pubertets upproret..

Denna lilla man har kommit i trotsåldern..Ingen hörsel.Men det gäller ju o komma igenom o ut på andra sidan så blir det bra…Men det kan kännas lång.

Karmatarerskanise
0

#37 Hehe ja, det är inte alltid så lätt med slyngelåldern :P

zabelle
1

#24 Den boken har jag läst, den var riktigt bra!

#29 Att anpassa metoder efter hundens mentalitet, där håller jag helt med dig.
Många tror att alla hundar är aggressiva för att de reser ragg och skäller när det oftast bottnar i osäkerhet.

#36 Jag håller med dig Hera, men det är inte alltid så lätt, att hindra det från att hända.
Gå åt andra hållet… med en hysteriskt skällande stor, stark hund.
Då går man inte… man släpar hunden därifrån. Och är gråtfärdig Gråter och skäms. Känner sig som världens sämsta hundägare.
Säkert någon som känner igen situationen? Hur lugn är man just då…

Jag har haft hund i 50 år, alla utom den första har varit omplaceringshundar.
Tror jag har gjort alla fel som man kan göra och förhoppningsvis lärt mig en del på vägen.

Zabelle   

Fridaaaa
0

#29 Tack ska du ha :)

Anders 50
1

#39 Att ta hand om omplaceringshundar och få dem att uppföra sig rätt är inte det lättaste.  Men jag vidhåller fortfarande att det KAN gå snabbare (och då kan man få mer tid för roligare aktiviteter med hunden) om man går på den lite hårdare linjen.  Men svårt är det med sådana hundar! Oftast har de fått fel uppfostran som valpar.

Min jaktkamrat hade en ouppfostrad drever som de försökt på alla sätt (daltat) Flörtatt lära gå i koppel utan att dra. Jag fick ta hand om henne en sommar när de åkte på semester. Första kvällen jag tog ut henne på rastning tog jag på henne ett strypkoppel och när hon försökte med att börja släpa med mig så slackade jag på kopplet och gav henne ett bestämt ryck… efter en stund ett till.

Sen gick hon med slakt koppel hela veckan och fortsatte så även med husse och matte tills hon blev så gammal att hon fick flytta till regnbågslandet.

UTAN att bli skygg och ha skadad hals, men slapp att bli daltad med i månader för att KANSKE lära sig att gå i koppel utan att dra.

Men visst… ni som lyckas på ert vis…GRATTIS!  Ni kan detta!

Det är alla dessa som håller på att fjanta sig och förstör hundar som jag tycker borde lära sig bättre, och veta att en hund dör inte om man tar den i nacken, om det skulle behövas!