Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 785 ggr
[Sisa]
0

Hen

Det nya ordet man kan använda, om man inte vet könet på en person.

Kommer Du att använda ordet " HEN "  ?   Obestämd

[Vargöga]
0

Japp det har jag använt mig av ett tag. Skrattande

[TrevorS]
2

Henom brukar jag säga när jag inte vet om det är en tjej eller kille. Flört

grayscale
0

Nej, det är så urbota fånigt att det inte är klokt.

Sehvrin
0

Har använt det lite då och då och kommer att fortsätta med det. Det är trevligt att ha ett ord som inte är könsbundet, men samtidigt inte är "den"/"det".

Och jättenytt är det inte: Jag hörde det för första gången för minst tre år sen. Och enligt Wikipedia dök det upp för första gången 1966)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Geru
0

#3 Varför tycker du det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

grayscale
0

#5 På grund av all feminismhyp som pågår nu. Genusdagis och sånt skit. Tanken är god, men att byta ut han/hon mot hen är inte the way to go för att nå jämställdhet.

Tar även obetydligt mycket längre att säga "han eller hon" eller att skriva han/hon (eller h*n), så jag tycker inte att det behövs i det sammanhanget heller.

Geru
2

#6 Uh… Håller inte riktigt med dig där. Tycker det är skönt att ha ett ord för en person utan att det är könsladdat.

Nej, hen tar lika lång tid att säga som han eller hon.

Vet inte vilken feminismhype som pågår, läser inte någon kvällstidning eller så. Men om du gör det är det ju din förlust:P

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[peter54]
0

Nej jag kommer inte att använda det ordet, jag tycker att det är slött att inte orka säga henne eller honom, han eller hon. Om man inte vet om det är en hon eller en han får man väl använda ordet person i passande böjform.

Jag tycker inte att de vanliga uttrycken för han eller hon är könsladdade, i så fall får man väl snart börja leta könsneutrala namn för nyfödda barn.

examynia
0

jag gör som #2 henom har de varit sen länge å lär nog fortsätta vara så:P

aggeelin
2

Jag tycker att det är ett praktiskt ord när JAG INTE VET vilket kön det är eller när det uttrycks på ett sätt så att det kan vara vilket kön som helst.

Det kan inte ersätta han eller hon när könet är känt, anser jag.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Jag använder det inte. Det känns för konstlat men man vänjer sig kanskeObestämd

Jag föredrar att skriva han/hon eller henne/honom eller liknande.

/Maria

Anders 50
0

Som #3….

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Loveradio
0

Så fånigt

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

pius314
1

Håller med #10 Använder det gärna! Fattar inte att en bokstav kan provocera så mycket ;-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
aggeelin
1

Nej, jag tycker att det är praktiskt i de situationer jag beskriver, det är lite som om det är ett ord som saknats!

Geru
0

#10 Var det inte meningen att det här ordet var till för det?

-Stephen Hawking

JereMina
0

NEJ, han/hon tänker jag fortsätta att använda Obestämd

aggeelin
2

#16 jag uppfattar att ordet är till för när h*n/könet inte är känt. Annars finns det ingen anledning att använda det.

Geru
2

#18 så jag tänkte med.

-Stephen Hawking

Fridaaaa
0

Hen = förkortning på henom = man vet inte om det är en tjej eller kille :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TrevorS]
1

Sedan har jag några vänner som byter kön, när de inte bytt än vill de oftast bli kallad för "henom". Glad

Liinus
0

Kommer inte att använda hen för att beskriva någon, har många engelskspråkiga vänner (som vill lära sig svenska) och tror att det skulle kännas förvirrande att höra någon bli kallad "höna" ;-) . Däremot tycker jag att finskans könsneutrala "hän" låter bättre….

Vintersnö
1

#22 De kan nog också bli förvirrade av att den som lagar mat kallas kock. Flört

Cristine
0

Inte vill då jag bli kallad för höna.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[TrevorS]
0

Tänker jag efter har jag hört det ordet ett flertal gånger. Finns ju namn som kan vara både man och kille, vet man inte vem kan man skoja till och kalla personen för henom, vem nu det kan vara.

[Sisa]
0

Jag använder inte heller ordet hen…kanske för det känns nytt och ovant.  Obestämd

Som alltid har många av oss olika uppfattning, då det diskuteras könsroller  Glad

KaiPon
0

#3 Har du hittat hit nu också? Tungan ute

Använder bara hen numera i ett fall, och det är om en kompis som själv kallar sig hen. Annars blir det med h*n faktiskt.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Maria
0

Jag trodde vi bara pratade om skriftspråk.

Om man nu säger "hen" till någon, uttalas det då med långt e eller kort som i engelskans "höna"?

/Maria

aggeelin
0

#28 Är det inte tänkt som skriftspråkk? Ja, hur uttalas detta nya ord??

Geru
0

#28 Jag säger ett lite skarpare e där, nästan som en ä. Låter bäst så:p Annars blir det nästan som om man vill ha två n efter.

-Stephen Hawking

stina63
0

Är de ett nytt ord för henne och honom ett gemensamt ord? De kommer jag aldrig att lära mig ordet hen,

Skrattande