Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 446 ggr
Maria
1

Min mormor

Google är fantastiskt.

Jag hittade ett litet foto på min mormor i tidningen Idun. Skrollar ni ner till sidan fem hittar ni annonsen.

Min mormor föddes 1900 på Orust och var trilling. Enäggstrilling. Det är min mormor som heter Carola Sofia.

Den första systern som dog gjorde det i Amerika när hon var 57 (tror jag) De andra två systrarna blev över 90 år båda två.

Mormor

/Maria

chik
0

bumbleboo helt otroligt..Trillingar på den tiden,Måste ha varit en sensation..O sen att de blev så gamla…

Tänker på länken om att vi blir äldre nuKyss När jag nu läser detta..Så blir min tanke att """Blir vi äldre..Lite svårt o få i skrift hur jag tänker.

Men jag tycker det är så härligt o se o träffa o läsa om människor som har så mycket livserfarenhet…

Fint Humlan o ha en sådan hejjare till Mormor..

Tackar så för att jag fick se o veta.

Lena.P är jag i verkliga livet.

aggeelin
0

Så roligt att hitta om din mormor! Tänk att hon kom med i tidningen! Det var kanske inte så vanligt med trillingar - att det gick bra med alla tre Glad

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
1

Tidningen följde trillingarna vad jag har förstått och gjorde ett reportage när de var 5 år och de bekostade även deras konfirmationsklänningar vid 14 då de också var fotade.

Det var nog ganska ovanligt att alla överlevde och mamman var över 40 år dessutom.

/Maria

chik
0

Vilken härlig tidning..Så intressant o få en inblick i hur det var för över hundra år sedan bakåt i tiden…

Tänk att din gammel Mormor tog hand om sina små trillingar själv..Helt fantastiskt…För står inte hur vi i dag går in i väggen blir uppbrända o ja mycket som händer..Vi har ju alla hjälpmedel som går o få…Din Gammel Mormor hade kanske inte mat på bordet varje dag..

Ja fantastiskt.

O så söt bild..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
1

Trillingarna var runt 8 månader när de flyttade till Masthugget i Göteborg för de bodde i ett litet torp på Orust utan bekvämligheter.

Pappan var vad jag förstått snäll men alkoholiserad och frånvarande. Han överlevde sin hustru och dog när trillingarna var i 30 års åldern har jag för mig.

Mormor pratade däremot alltid gott om honom.

/Maria

[Sisa]
0

Intressant Bumbleboo, att hitta detta!  Jätteroligt också Glad

Loveradio
0

Häftigt :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com