Förändringar
Att leva på mindre pengar..
Vad skulle Du vara beredd att dra ner på och ändå ha en god livskvalitet ? 
Det där har jag redan provat under ungefär hälften av mitt vuxna liv - att leva på eller rentav under existensminimum.
Senast var det när min fru läste till läkare och vi levde på ungefär en femtedel av vad vi har att röra oss med nu.
Det är trixigt, för vi har olika preferenser i vår familj
jag kan lätt dra ner på resor etc, sambon älskar att resa
jag vill inte snåla på barnens saker, sambon tycker att de är bortskämda som det är…
Men vi skulle kunna dra ner på
transporter (inkl. resor),
prylar
lite lyxigare mat
och ändå ha en jättebra livskvalitet!
vi har väldigt få kapitalvaror dock, så där finns inget att spara på…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag har för första gången i mitt liv en skaplig ekonomi och unnar mig att köpa kläder.. Det skulle jag kunna avstå ifrån. Vi unnar oss ibland god mat och vin och det kan vi också minska på och ändå ha ett gott liv! !
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Kan inte dra in på något. Lever redan på minimum, vänder och vrider på pengarna.
Visst hade jag sålt djuren hade jag haft lite mer pengar men utan dem mår jag inte bra, då jag levt med djur hela mitt liv, dem får mig att må bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I och med att vi har haft perioder i livet med riktigt dåligt med pengar så lever vi lite i det fortfarande. Vi får ibland påminns oss själva att vi faktisktt kan unna oss vissa saker.
/Maria
Just nu gör vi ju precis detta.
Jag har 0kr i inkomst och innan fick jag i allafall 6000kr i månaden. Men dom 6000kr minus varje månad känns rejält.
Men vi har sagt upp saker som TV, telefon, morgon tidningen.. Man kan inte unna sig massa saker. Även sålt lite saker.
Viktigast är djuren och bara de har så de klarar sig är jag nöjd.
Tur Rasmus tjänar ganska bra anars hade vi aldrig kunnat flytta till huset. Men kan ju säga att det är ju bara kvar till mat och bensin när räkningarna är betalada. Inga utsvävningar och ingen lyxmat.
Kan inte dra in på något!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Krisar det så blir det bilen.
Vi har klarat oss utan bil förut.
Om det skulle bli "sämre tider" så skulle jag dra in på utlandssemestrar, andra resor, kläder och restaurangbesök.
Lever redan på existensminimum med 6 djur, ungefär som jag gjort större delen av mitt vuxna liv. Har dragit in på allt jag behöver dra in på och lyckas ändå trivas med livet. Lyx och livskvalitet behöver inte kosta mycket pengar utan det blir vad man gör det till.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Har inte mycket pengar att gå runt på från början, men det funkar då jag har en sambo som kan hjälpa till med "min del" om det behövs.
Det vi skulle kunna dra in på är för min del snus och dricka (bubbelvatten) och för sambons del cigaretter och godsaker i alla former.
Vi har inget att dra ner på. Huset är betalt, bilen gammal. Vi har bara driftskostnader på huset och bilen måste vi har eftersom det inte går några bussar här.