Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1300 ggr
Hans K.
2

Samma...samma?

"De som vet" säger att det finns fyra grundkänslor,  glädje, sorg, ilska och rädsla, uttryckta lite på olika sätt. (en positiv och tre negativa, hmm?)
Min tolkning är att alla andra känslor är "nyanser" till dessa och kan på något sätt kopplas till dem.

För att hålla oss till den "ensamma" positiva grundkänslan…Glädje !
De flesta nya positiva känsloupplevelser vi får sker "väl" normalt i vår barndom/ungdom, sen upprepas de dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år.
Några positiva känsloxempel

Jag har på äldre dar försökt sträva efter och/eller uppmärksamma nya positiva känslor som jag aldrig upplevt förut.
De har bla "uppstått" när jag köpte MC på äldre dar, frihetskänslan när jag skilde mig (blandat med alla negativa känslor) känslan av att kunna hantera/lösa riktigt stora problem och den härliga känslan att möta en likasinnad person.

Har du, säg efter din 20-årsdag, uppmärksammat någon ny positiv extra stark positiv känsla i någon situation, som du aldrig i hela ditt liv känt/upplevt innan? "Bli kär, flytta in i eget bo och få barn undantaget Flört "
….eller är det samma…samma?

aggeelin
2

Det kräver mycket förberedelser men det är en häftig känsla att föreläsa i en stor där ca 400 personer sitter. Innan är det läskigt och mycket vånda men efteråt!!! Och vilken häftig skjuts för självkänslan!!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Namiko
2

Jag har 2 tillfällen efter min 20-årsdag som jag aldrig kommer att glömma känslan av. Båda gångerna blev jag så uppfylld av lycka att jag gick omkring på moln i flera veckor efteråt.

Det första var den dag jag upptäckte att jag tappat allt sexuellt intresse för killar. Det kan låta konstigt men jag kände mig otroligt lugn och lycklig av den upptäckten.

Den andra, och dessutom den starkaste av dom två, var när jag upptäckte relationsanarki. Jag fick ord på känslor och tankar som jag gått omkring med i flera år (om inte hela livet) och såg för första gången en framtid som jag ville ha. Massvis med gamla rädslor försvann i ett ögonblick och ännu fler möjligheter öppnade sig. Det var helt klart den största frihetskänslan jag någonsin haft och jag hade äntligen det jag behövde för att kunna få ut precis vad jag ville ha av livet. Det har gått 1½ år sen dess och jag ler fortfarande av minnet och den starka lycka jag kände då hänger kvar än tillsammans med känslan av att vara helt fri.

Jag hoppas att det kommer fler liknande upptäckter för mig senare i livet för jag älskar känslan av att vara så uppfylld av lycka att inga andra känslor får plats inom mig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maria
3

Jag kom gensast att tänka på kär, få barn och flytta hemifrån men det var ju undantagetFlört

Däremot upplevde jag en annorlunda lyckokänsla när sonen flyttade hemifrån. Det låter kanske hemskt men jag var så stolt för att han lyckats skaffa eget boende, hade inkomst så att han klarade sina utgifter och att vi hade lyckats föhoppningsvis bidra till att han blivit en självständig kille med eget ansvar som han axlade galant.

En annan lyckokänsla som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva var när jag fick besked på att cancern inte hade spridigt sig och att operationen var lyckad. Efter det så blir livet annorlunda och man värdesätter småsaker på ett helt annat sätt.

Trodde aldrig att denna klycha var så sannSkrattande

/Maria

Cristine
2

När jag klev på Svensk mark efter 30 år utomlands, jag kände att jag storknade, kunde inte andas….som ett starkt rus.

När jag körde omkring på min älskade 4 hjuling för första gången, fast den känslan har jag kvar.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
3

Sedan har jag en annan lyckodag i livet som jag nästan skäms överTyst. Min man jobbade ju utomlands i många år och det var både kul och jobbigt på många sätt.

Jag visste att företaget var ostabilt och den dagen de kursade och han blev arbetslös så blev jag sååå lycklig.Skäms

Det var enormt skönt att "få hem" honom för alltid. Då fattade jag hur mycket jag faktiskt längtat.

/Maria

[Sisa]
1

En bra, men inte så enkel fråga!  Glad

Då jag började arbeta med gamla människor och upplevde att jag verkligen behövs..det var en underbar känsla, som jag aldrig vill gå miste om.

Har varit en ganska tyst person och en dag gav jag mej den på, att nu ska jag börja prata mera. Vara med i diskussioner och framföra mina åsikter. Jag märkte att människor lyssnade..på mej. Det gjorde mej glad, och livet kändes genast mycket mera roligt!  Glad

penke
1

de där,dom som ..vet
varför säge de att bara "glädje" är positivt .. ?

det andra,tycker jag är en lätt fråga
men svårare svar..
jag må ha haft en torftig o trist barn&unddom (¿)
för jag har haft många..omskande upplevelser efter 20 fylda..
eller
, bara har svårt att skilja på WOW och ..upp-rep-ning Obestämd
men,jag graderar inte mina *lyckor*
. Jag samla på *ögonblick* Tungan ute

,  penke

Hans K.
1

Vilka härliga intressanta guldkorn/lyckberättelser i olika "förpackningar"!

Jag blir glad när jag läser  Glad

och #17 Penke, jag tycker du skriver klokt och har rätt, lyckokänslor kan bestå i korta ögonblick, som jag kallar "kickar" och mer bestående som kan sitta i länge…länge. Jag strävar efter att uppleva både de ena och det andra…  Tack för alla härliga inlägg! Hälsn, /Hans

[Sisa]
1

Har funderat vidare på detta och egentligen är det ju ingen svår fråga! Det finns ju så mycket omkring oss..förutom att bli kär och få barn..som ger positiv glädje..varje dag!   Kyss

pius314
1

Jag var tvungen att googla lite, saknade skam i din lista över grundkänslor och det visar sig att vissa anser att det finns 8 grundkänslor och andra att det inte finns något som helter grundkänslor… enligt wiki (inte helt vattentät källa i know..)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundk%C3%A4nsla

Citerar: "Silvan Tomkins listar åtta sådana grundkänslor: två positiva: glädje (joy) och intresse (interest), en neutral: förvåning (surprise), och fem negativa: ilska (anger), rädsla (fear), obehag/ångest (distress), avsky (disgust) och skam (shame).

Bland de olika listorna över grundkänlor återkommer vissa oftare än andra. Till exempel är nog de allra flesta forskare överens om att ilska och rädsla är grundkänslor."

men åter till de positiva känslorna.

För mig går hjärnan igång på prestation (vilket inte är helt optimalt för en tip-top-självkänsla), men det var nog före jag var 20 som det giftet slog klorna i mig… Men när jag gör något som jag aldrig gjort förut och det blir bra så känner jag enorm tillfredsställelse. När jag hamnar i "flow" under arbete är också härligt. Då är det ju själva arbetet som är belönande på nåt vis.

För mig är det nog så att känslan är samma, men vad som utlöser den kan förvåna mig. Kanske ska göra mig en egen lista… Skrattande

Intressant ämne!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
chik
1

Hans..En tänkvärd tanke.O för mig en svår fråga..För i det stora hela så är livet Negativt om man inte pressar o tar fram det som finns i varje liten tanke.Glädjen…

Jag har haft Ett ögonblick av känslaSkämsLåter konstigt..Men en känsla som bara in fan sig några sekunder o var i mage o kroppen, som jag kan betäckna som sann lycko känsla…Har aldrig haft den känsla mer än den gången…

var ute o red o stannade upp i ett skogsbryn, solen stod så fint o känslan går inte o beskriva,O jag kände att detta är livet..Några sekunder hade jag en känsla som inte går att beskriva…"Otroligt..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hans K.
1

#10 Intressant läsning…med att åsikterna går isär bland "vetenskapen" när det kommer till saker vi inte kan mäta. Vem bestämmer att en känsla är en grundkänsla?
Men det är ju så svårt att sätta ord på känslor, det spelar ingen roll hur lång lista man gör på känslor så går det nog inte att sätt ord på alla känslor vi har.

När Chik skrev "#11 stannade upp i ett skogsbryn, bara några sekunder", fick jag en liten insikt att de här nya känslorna som jag
kan uppleva att jag känner ibland, bara varar ett kort ögonblick som en slags "lyckoflush" genom kroppen, en slags helt fantastisk härlig vindby som blåser kort genom kroppen.

Jag är inte ute efter den där "vanliga" känslan som när man sätter sig en fredagseftermiddag med middag och en flaska vin och bara slappnar av och tycker att livet känns skönt i allmänhet. Då luras man kanske lite av alkoholens lömska härliga inverkan, som inte jag tycker kan räknas till "sann lycka" som Chick med hästen i skogsbrynet.

Nya härliga känslor, som sitter i lite längre…förälskelse, få barn och flytta till nytt, är nog svårare att finna om man inte blir buddistmunk eller nåt och söker sig till "andra dimensioner" Flört

Vilka nya känslor som sitter i länge kan man då sträva efter? Eller är det där med fallskärmshopp, bungyjump och stå på toppen av ett berg som gäller?

Att klara av nåt svårt som #1 Aggelin skriver…. stå och hålla ett föredrag som gått bra inför en stor publik..det är nog en självförtroendekick liksom #10 "Hjärnan går igång på prestation" Kanske det är självförtroendet som får sig en rejäl skjuts uppåt? Och det känns ju hur härligt som helst !

Kanske det är så enkelt Obestämd att det är dopamin, endorfiner och andra kemiska ämnen som naturligt finns i kroppen som påverkar nervceller i hjärnan på ett positivt sätt en kortare eller längre period, som gör att vi känner oss lyckliga?

Jag vet inte…men jag gillar verkligen att läsa om era "lyckostunder" här på tråden.  Hälsn. /Hans

[Sisa]
0

# 12  Då vet jag inte..den känslan som Chik beskriver har jag nog inte upplevt. Men, det låter ju helt underbart..och spännande.  Obestämd

pius314
0

#11 och 12, det där fladdret av lycka/frihet/glädje har jag också kännt. Och inte alltid där det är förväntat, typ vid någon grandios utsiktsplats som man har stretat 5 timmar för att nå. Utan det kan dyka upp över ett vackert lönnträd på hösten, en krispig morgon på väg till jobbet.

Värt att ta till vara och gömma någonstans inne i sig som ett anat minne.

aggeelin
0

#12, 14 det där som ni beskriver som "fladder av lycka" finns beskrivet i en bok av en författare som är omöjlig att både uttala och skriva, så nu har jag Googlat fram hans namn, Mihály Csíkszentmihályi. Han skriver om något som han kallar "flowteori". När allt i livet flyter på och du agerar på en nivå som du klarar av, kan du uppnå korta stunder av lycka menar han. Boken är skriven med många upprepningar men är faktiskt läsvärd.

pius314
0

#15 fast för mig (jag kanske har missuppfattat definitionen av flow) är flow när jag är helt uppslukad av en uppgift och allt känns lätt och självklart och jag tappar tidsuppfattningen. hände idag när jag satt med nåt så tråkigt som projektplanering… plötsligt var klockan 19 och alla andra hade gått hem Cool

ska kolla upp den där boken, får beställa den på bibblan, kan ju inte gå in och fråga efter DEN författaren… "har ni michajly tjiktjentimihaaalyi"

aggeelin
0

#16 jo, det stämmer men det har också med upplevelse av lycka att göra - eller inte - när det inte blir flow och allt bara strular, när man inte är aktiv på sin nivå. Ja, det är namnet går ju nästan inte att uttala Flört

Hans K.
1

#15 Den här Csíkszentmihályi har tydligen en polare som heter Torkel Klingberg som beskriver flow som "känslan att vara helt koncentrerad på, absorberad av arbetet man utför" Länk till en blogg

Min tokning är att det har med prestation att göra, när man är i balans mellan stress och tristress, ungefär som en författare som får flyt och bara skriver och skriver, tid och rum existerar inte och inspirationen flödar.

Inom KBT-terapin pratar man om Tanke-känsla-handlig, men min tanke var att  man fokuserar på känslan a´la mindfulness och som jag fattar det fokusera på känslan "här&nu" och som tråden handlar om, upptäcka helt nya positiva känslor, som man aldrig haft innan.  Glad Hälsn. /Hans

pius314
0

ska kolla upp boken! har haft en lång period när jag känt det som att jag "inte varit aktiv på min nivå" om jag nu förstår det rätt Glad

aggeelin
0

#18 Torkel Klingberg är neurolog eller något ditåt. Hade ingen aning om att han skrev såna böcker. Han håller annars på med forskning om hjärnskador och om det går att återträna hjärnan, bland annat med hjälp av träning med dator,vilket han finner belägg för (måste läsa på om jag ska kunna uttrycka mig tydligare)

pius314
0

#18 då tolkade jag tråden rätt.

FAST för mig är det nog inte så mycket nya känslor (om nu glädje och intresse får stå för de två "positiva" känslorna), utan nya ställen/tillfällen när jag upplever dem :-)

Hans K.
0

#21 Den tanken har inte slagit mig ! Du kanske har hittat lösningen på denna komplexa fråga Glad Är det så enkelt?…

Att det kanske är på "nya" platser, och "nya" positiva upplevelser, mötet med "nya" härliga människor", "nya" saker, alla "nya" sinnesintryck med våra (6) sinnen) som den härliga "fladderkänslan" uppstår?  När man är liten så är allt nytt och när man på "gamla dar" kanske strävar efter mer lugn och trygghet så blir konsekvensen samma…samma.?

pius314
0

#22 så tror jag absolut att det kan vara.

Tror också att jag kan vara mer mottaglig i vissa sinnesstämningar/humör/nivå av pigghet/avslappning så att även ett träd som jag sett 1000 gånger förut i ett visst ljus, i kombination med något som triggar "feel good"-känslan, ett ljud, en doft kan överraska mig och få mig att vara här och nu och känna den där härliga känslan. och tjusningen är ju att den är så flyktig och inte kommer på beställning Glad

Cristine
1

De där korta sekunderna som Chik talar om har jag upplevt som tillfällen då jag upplevt något oväntat och alldeles nytt för mej som när två rådjur kom springande så nära mej på stigen skrämda av trafiken att jag nästan kunnat ta i dem om jag sträckt ut handen. Sådana moment har jag haft många på mina resor.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

penke
1

*ögonblick*  behöver inte bara vara ..en sekund
ibland är de ett helt andetag..*ler*

*flow* har jag en ..amdlig/filosofisk(?) beskrivning av,
 att mina har varit mer än ..*ögonblick*
 just när EN sak ..flyter …väldigt bra

det var inte ..bara sinnestämmningen/state of mind
 för de var flera veckor i stöten
ALLT bara var bra och fungerade väldigt bra.(sic)

det var ..omgivningewn som ..stördes mest/reagerade
-vad håller du på med ? så där kan det inte hålla på !
det måste ta slut snart !(?) å vad ska du göra då ?? osv,osv ..

..det är nästan ett *rus* att vara där
i flödet ..*ler*

,  penke