Vänskap
Nu kommer en svår fråga..tror jag!
Skulle Du vittna för eller emot Din bästa vän, som åker fast för fortkörning ? 
Japp skulle jag kunna göra, då jag anser att man ska få straff om man gjort fel med flit. Ens vänskap ska inte stå på spel för den sakens skull.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 1 Bra svar! 
Håller med #1. Är det en riktig vän kommer hen inte säga upp vänskapen över en sån varslig sak, och gör hen det så var det inte en riktig vän.
Så resonerar i alla fall jag.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Nä det skulle jag inte, inte fortkörning, men däremot fyllekörning eller påkörning.
#4 Inte ens om personen har kört alldeles för fort på en 30 sträcka vid en skola/dagis?
#5 Svår fråga, jag krånglar mig ur den genom att säga att en sån person skulle jag inte vara vän med från början.

#6 Hehe okej förstår 
Visst är det en svår fråga ? Beror nog mycket på sammanhanget!
Jag har svårt att svara på frågan.
Personligen så tycker jag att omständigheter spelar in. Om fortkörning sker på motorväg, i stadstrafik, vid skolor, hur mycket fortkörning det handlar om.
Är personen en vårdslös förare? Var det en tillfällighet?
/Maria
De var en svår fråga, Men just fortkörning vet jag inte om jag skulle vittna mot. Om jag hade åkt i bilen och vännen hade kört väldigt väldigt fort och vårdlöst och hade åkt fast. Då hade jag vittnat mot. Just för att jag är en vän vill dom väl och inte dom ska skada sig eller andra. Om dom då inte vill vara vän med mej mera och blir sur. Så kan jag inte göra något åt de då.
Men jag hade nog inte äns satt mig i bilen eftersom jag redan vetat om att vännen kör så fort, Då åker inte jag i bilden alls.
Tror jag hade varit som Hyacint.. Se upp för bilen på andra sidan gatan. Se upp för tanten som går på trottoaren
Men Som sagt de är lätt att skriva här vad jag kanske skulle göra, Sen om jag hade gjort de Vet jag inte,. Kanske hade backat helt inte vågat men hade fått dåligt samvete över de då
Knivig och bra fråga sisa
Håller med #4. Fortkörning skulle jag nog inte vittna mot, såvida det inte var grovt, men däremot rattfylleri för det tycker jag är otroligt oansvarigt och fel. Inte för att det är rätt att köra för fort heller, men ändå. Det är kanske fel av mig, men jag är en sådan där lojal person som antagligen skulle kunna vrida lite på sanningen för att skydda någon jag bryr mig om. Därför hoppas jag verkligen att jag slipper hamna i den situationen över huvud taget. Dock skulle jag om det hände ta ett allvarligt samtal med vännen i fråga, och göra klart för honom eller henne att jag inte skulle ha samma överseende om det hände igen. Jag tror på andra chanser, men inte hur många som helst.
Svaret är inte enkelt. Om det gäller fortkörning utanför skola kan det ändå finnas anledning till att anse det mindre olagligt beroende på när på dygnet det sker. PÅ sen kväll/natt finns det/bordet det inte finnas några barn utanför skolan. Jag vet en händelse med en kvinns som på kvällen åkte i 50 km och fortsatte med det när hon passerade en skola. Hon missade skylten med 50 km och polisen tog henne för fortkörning och hon miste körkortet. Jag tycker inte att det var berättigat för att det hastigheten inte var olämplig den tiden på dagen. Under skoltid är det högst olämpligt, oberoende av gällande begränsning, att köra fort där barnen vistas.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Man behöver väl inte vittna mot någon såvida man inte blir bedd att göra det, och då är man tvungen att vittna antingen det är mot bästa vännen eller inte.
I vissa fall får man böta 2000 kr, i andra fall kommer de och hämtar en om man vägrar. Så fick jag det förklarat för mig så det var allt bäst att infinna sig.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har svårt att ljuga, så jag skulle prata med min vän och säga att hon måste stå för det hon har gjort och inte göra om det igen.
Ja..Nu har jag ju hunnit tänka till.Efter som jag har läst era bra svar…
Tror inte jag skulle ställa upp….Inte för fortkörning…
Blev jag kallad till domstol"" Ja då hade jag inte kommit i håg..

Lena.P är jag i verkliga livet.
#15 Vad jag vet, är att om man är kallad till domstol och inte kommer så får man böta runt 2000 kronor. Men om man har läkarintyg och är sjuk så är det ok.
#16 Nja.. då blir det via telefon, om det är ett mindre vikteig vittnesmål, annars kan det till och med hända att rättegången skjuts upp tills du kan inställa dig.
Jag fick allt detta noga förklarat för mig i våras när jag var kronvittne.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!