Ålderstecken
Rynkor, skallighet, gråhårighet..eller nåt annat!
Vilket är det minst positiva ålderstecknet, och vilket är OK att drabbas av ? 
Jag har åldrats ganska snabbt och märkbart sista året och med det menar jag rynkor bland annat och det har säkert med att göra att jag gått ner i vikt en del ocså.
Dessutom har mitt hår blivit väldigt grått snabbt och det "nya" håret är ocså grått men jag har inga problem med dessa förändringar alls faktist.
Det som är mest irriterande är nog att jag hela tiden behöver läsglasögon. Är helt handikappad om jag glömt mina glasögon så jag har spridit ut glasögon överallt på jobbet och hemma.
Jag är mer stel också och det beror säkert på att jag är otränad så det går ju att förbättra.
Det mest tråkiga med åldrandet tycker jag är att tänderna ofta blir sämre med åren även om jag sluppit problem hittills.
/Maria
Värst är nog om man blir fysiskt eller mentalt hindrad.. Jag vill åldras som en pigg och snabbtänkt gamling!
Gråa hår och rynkor får man väl leva med :)
Det värsta är att bli stel och klen, det minst jobbiga är att bli grå och tappa håret.

#3 Håller med Peter här men det är inte roligt att huxflux se 10 år äldre ut.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Värst topp tre Demens Synen Smärta "Bäst" topp tre Grått hår Rynkor Leverfläckar :-S
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Säger som andra..det värsta är att bli stel, eller att bli dement. Att hamna på ett äldreboende och inte vara den man en gång varit..
Grått hår går att åtgärda..svårare med rynkorna! 
Det allra viktigaste då man åldras, är att man slipper råka ut för sjukdomar!
Jag känner mer så gråhårig och rynkor,. De vill jag inte alls de gör att man eller jag känner mig äldre.
Men nu är jag där redan rynkor och grått hår lite här och där. Tur så finns hårfärg färga håret med
Men rynkorna som finns de säger jag att de är skrattrynkor..
Slapp hy brukar man få också när man blir äldre. Men egentligen är det inte så farligt bli äldre. Tänk vi blir så mycket klokare så mycket erfarenheter som vi har, Ja lite mindre rörliga blir vi men andra sidan så finns botmedel till de. Vi kan träna lite så lederna blir lite bättre.
Just nu har jag tränar fingrana
En sak till kom jag på. De är att man börjar gå upp i vikt. De gillar inte jag alls. Eftersom jag alltid har kunnat äta väldigt mycket utan att behöva gå upp i vikt Nu när jag har kommet i viss ålder så är det som om kroppen säger. Nu stina nu går vi upp lite i vikt
Jag uppfattar rubriken på tråden "ålderstecken", som att den handlar om "tecken" på åldrande, och då inte om faktiska diagnoser som t ex "demens".
Igår pratade jag lite på facebook med någon som jag lekte med som barn. Hon är några år äldre än mig. Nu berättade hon att hon fått smärtor i ryggen och att detta påverkade henen i nästan allt hon gör under en dag. Det tycker jag är ett ålderstecken som kommer för tidigt och som påverkar dagen mycket.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#9 fast ryggproblem är ju också en diagnos (eller många) Men jag håller med om att krämpor som dyker upp och spm inte är så lätt att läka ut är ett mycket tråkigt ålderstecken…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Hmm, jag tänker nog att demens är ett utvecklat tillstånde medan "tecken" inte är det, att grå strån är tecken som kan komma redan tidigt (jag hade en lite grå "tofs" redan när jag var 27, den försvann sen, konstigt - men det är ett slags tecken)
Ja agge, det var nog så jag menade. Tecken på åldrande..inte diagnoser. Men det finns mycket man kan diskutera runt åldrande, så allt hör väl egentligen till.
Stela leder, ryggont och mindre rörlig är ett stort problem. Man vill ju så mycket, som man tidigare enkelt klarat av..så helt plötsligt fungerar man inte. Så svårt att acceptera..
Vad gör man åt stelhet och onda ryggar då, förutom att äta värktabletter och gå hos sjukgymnast. Tar tacksamt emot förslag från Er! 
Minst positivt tycker jag det är att synen blivit sämre. Sen nämns stelhet här, men ibland kan det vara bra att vara stel också…
Annars blir man bara vacker när man blir gammal…de grå tinningarnas charm…
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#13 :)))
Hm…värst tror jag att det skulle vara att: Bli superglömsk, virrig (typ tecken på demens/senil ;-)
Orörlig ( typ svag )
Inkontinens
Okej: Grått hår, rynkor….
Man behöver inte vara gammal för att bli dement, Demens är ett samlingsnamn,
Lite svårt svara för att det finns unga som kan vara gamla, De finns äldre som är som unga känner sig inte gamla alls.
Tecken på åldrandet..
Utgår från mej själva vänner
När jag var 25 år sa min kropp. Nu stina nu går vi upp lite för nu är du 25 år. Jag gick upp lite i vikt
När jag blev 35 sa kroppen igen, Nu går vi upp lilte i vikt. jag och upp ivikt
När jag är där jag är nu 48 Så har kroppen sagt, Ja stina du är ien ålder där du är både gammal och ung, Så vi går upp lite mer än innan, Plus så har du slutat röka också. Så de lägger vi till med.
Tur de så har jag alltid varit smal, Jag är smal ännu, Bara de att jag har börjt få en mage, Sen ändan har börjat puta ut lite mer.
De om inget annat måste väl vara tecken på åldrandet vänner
. Men själen är inte gammal ännu jag själv inom mej mina tankar..
..synen !
märkte jag härom året
de trycker så ebarmigt småttig text på blanketter o varor i butik
DET är lite besvärande
rynkor,är ngt postivt..de är ju som fartränder
tecken/bevis på att man haft/har ett roligt o spännande liv !
:- )
, penke
#16 Fartränder!? Hahaha…menar du det jag tänker på månne?
Ja, det är helt galet vad småttig text innehållsförteckningarna har på vissa matförpackningar. Ofta med färgad bakgrund…
Tänk, vad alla äldre människor måste ha det svårt.
Men det finns fördelar också ha dåligt syn, (vad jag har haft hela livet). Alla är lika vackra och utan rynkor oavsett ålder. (Även jag själv, för att jag ser de inte).

#18 Hahah…Ja, för mig har ibland tanken slagit mig, att nästa kille jag borde vara lite långsynt (se mig dåligt på nära håll ;-)
#19 Så som jag har varit killarnas "önskedröm". Alla har varit lika vackra i mina ögon. 
:)))

#15 Javisst, demens är ett samlingsnamn och även medelålders kan få demens, ibland även yngre än så och … senil som ofta används betyder gammal.
Blandar alltid ihop dessa begrepp. Tänker demenssjukdommar. Allzheimers då? Min mammas hemvårdare kallar det demens, eller ibland Allzheimers …öhoo, blir virrig.
Senil dememens av Allzeimers sjukdom, vad är det?
Sorry mina frågor som är lite OT. Men, många av er verkar kunniga
Demens är precis som aggelin skriver ett samlingsnamn på de olika sorters demessjukdomar som finns. Altzheimers är en av dessa som kan drabba även yngre människor men det är fortfarande vanligast bland äldre.
Vaskulära demenser är vanliga också och man kan även ha en blandad form. Det finns olika former av vaskulär demens också. Man kan få det efter en stroke eller så kan man få förändringar i hjärnans vitsubstans. Vaskulära demenser är blodkärlsdemenser. Det man förr kallade åderförkalkning.
Sedan finns en variant som kallas för frontallobsdemens som innebär oftast stora personlighetsförändringar och man kan även bli aggressiv.
Korsakoffsyndrom är en form av demens som orsakas av alkohol.
Parkinsons sjukdom kan också ge upphov till en form av demens.
Så det finns en mängd av olika tillstånd som går under begreppet demens.
/Maria
#25 Tack Bumble
Skallighet är ej ok .(när det gäller för mig själv)
# 25 Jättebra inlägg!