Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 873 ggr
Cristine
0

Ursäkter

Vilka brukar du använda om du kommer försent till jobbet eller till en träff.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Jag kommer aldrig för sentFlört

/Maria

WinterPrince
0

Jag säger bara ursäkta och smiter ner på min plats. Tycker inte jag ska behöva förklara mig, tar bara längre tid. Frågar någon berättar jag vad som hänt.

Fridaaaa
0

Ytterst sällan jag kommer försent, och har jag kommit försent har det varit av en vettig orsak: Halka, stopp i trafiken osv, alltså sånt som man inte kan förutspå…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zabelle
0

Peppar peppar…..
Jag har aldrig kommit försent till mitt jobb, inte en enda gång på 36 år.

Jag brukar vara i tid, gillar inte själv att vänta på någon som är sen. Väntar max 5 min. sen går jag.

Zabelle   

pius314
0

#2 håller med din inställning

#3 påminner mig om en mattelärare jag hade på gymnasiet. Han hade NOLLTOLERANS mot sen ankomst. Om någon skyllde på att bussen inte kom "då skulle du tagit en tidigare buss för att vara säker", om man skyllde på halka "då skulle du åkt tidigare för att vara säker på att komma i tid", strömavbrott, "då skulle du ställt en batteri-driven klocka för säkerhets skull"… osv osv, FANNS inga giltiga ursäkter. Brukar tänka på det, även om jag ytterst sällan planerar för att jag ska behöva ha såna marginaler.

Hatar för övrigt att vänta, så jag försöker komma prick. Vilket kan stressa upp mig en del, men jag brukar komma i tid.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Fridaaaa
0

#5 Jag brukar köra i god tid med :) t.ex om det tar 50 min att köra kör jag minst 60-70 min innan :) Minimum då :)
Jobbigt lärare ^^,
Vi hade en lärare som aldrig var sen och hatade när eleverna var det, men när vi kommenterade när han väl var sen ena gången då sa han bara "det händer alla" man bara "jaha?" haha  vissa lärare är lite konstiga :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pius314
0

#6 japp, jobbig, men bra! Skrattande

Anders 50
0

Till jobbet har jag aldrig kommit försent för jag bestämde arbetstiderna själv.

Annars är jag punktlig, kommer alltid i god tid till olika sorters sammankomster, och då har man ju en chans att välja bra plats också! Flört

Men visst har det väl hänt att jag kommit försent, men aldrig hittills till nåt viktigt möte, men då har jag säkert sagt den sanna orsaken.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hans K.
0

Jag kör med "bro-öppning", för alla vet att det inte finns någon bro på min väg till jobbet Glad

examynia
0

kommer sällan försent.. är hellre tidig än för sen.. men skulle de hända å nån frågar så säger jag helt enkelt sanningen

[cherstin]
0

Jag är alltid ute i god tid, står hellre och väntar en stund. Nu arbetar jag inte längre men när jag gjorde det  blev jag  väldigt irriterad på folk, nästan samma människor hela tiden, som alltid kom för sent till möten och sammanträden.

JohannaEkroth
0

Om jag kommer försent så blir det: Bussen var sen! Tungan ute

Men det brukar alltid var orsaker till att jag är sen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[GunillaF]
0

Det finns egentligen ingen anledning att komma för sent. Skulle i så fall vara att man råkat ut för en olycka eller annat som man inte kan styra över.

Men det finns människor som aldrig håller tiden och det tycker jag är rent ut sagt oförskämt mot den/de som får vänta på dem.

Jag försöker att komma lite före utsatt tid för jag mår inget bra av att andra ska behöva vänta på mig.

JohannaEkroth
0

Jag håller med dig Gunilla, numera är jag oftast lååångt före uppsatt tid istället.  Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Stephanie
0

#13 Vad menar du med att det inte finns någon anledning att komma för sent? Obestämd Man kan bli sen av många anledningar som man inte kan råda över. Det kan bli fel på bilen, en olycka kan ha hänt och en väg blivit avstängd, strömavbrott så att klockan inte ringer etc, Det går inte att skydda sig mot allt.

I somras blev jag nästan en timme sen till jobbet när SL stängde av tunnelbanan - skulle åka med en ersättningsbuss som skulle gå från Stadion till Slussen. Slutade med att bussen inte kom nån vart och vi blev fast på bussen i 40 minuter stillastående i trafiken innan chauffören lyckades krångla sig ur trafikstockningen, vända och åka tillbaka. Då hade jag ändå åkt så att jag skulle vara där minst 20min tidigt eftersom jag tagit med mig mat att äta innan jag skulle börja jobba.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

stina63
0

Om det händer de händer inte ofta men då blir det förlåt eller ursäkta

Hanna
0

Beroende på vad det är så säger jag som det är. Men jag är väldigt sällan sen. Är det nån minut säger jag "ursäkta" och sätter mig. Annars brukar jag smsa läraren och säga att jag blir sen och varför.

Sist nu så åkte bussen en ANNAN väg pga att det stod en lyftkran i vägen. Tog en timme innan jag kom till skolan och det ska ta ca 15minuter…

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[GunillaF]
0

#15 Stephanie.  Men snälla vän, jag skrev ju det i #13Flört

"Skulle i så fall vara att man råkat ut för en olycka eller annat som man inte kan styra över".

Stephanie
0

#18 Trodde du avfärdade dom "vanliga" sakerna man inte kan styra över Tungan ute Kändes som om du menade att nåt i stil med ett brutet ben skulle vara det enda. Men då är jag med! ^^

Anders 50
2

Vi har en jaktkamrat som alltid kommer för sent. Ibland så bestämmer vi en tid med honom en halvtimme tidigare än oss andra. Gissa om han är förvånad när de andra kommer efter honom…Skrattande

Det går inte att göra nåt åt honom, obotlig, kvittar hur vi mobbar honom så kommer han alltid för sent!  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

pius314
0

#20 ha ha vi har också ett par vänner som vi säger en halvtimme tidigare till. De kommer ändå sist :-P

penke
0

som det är..
´säkta,jag startade för sent för allt strul som kom i min väg.

.  penke

Bybo
0

Asså, jag har kommit försent..oftast typ bara en minut. Och, de få gånger jag försovit mig och så, så har jag ringt och sagt som det är.

Har inte varit nåt större problem, förutom att jag är livrädd för att komma försent….trots att jag är en tidsoptimist eller nåt.

Själv blir jag (oftast ej) inte irro om någon kommer försent…hm..får filura varför.

Når jag jobbade på Förskola, så kom jag oftast" i tid, och började jobba direkt. Sen fanns det några som kom faasiken ½ timme innan eller mer. Dem sa, att det var sååå skönt, men i vissa fall kände jag att dem kände sig duktiga..och helt OKEJ för min del förutom att de gnällde om kollegor då det var sengång och sååå :((

Och, flera av dessa punktiga var snabba att sluta jobba i tid, om inte före….

Jag kände (i Förskolan) att det var jämlikt med att komma nån min försent. Jaa, ofta, så bara lämnade "dem" barn personal i "rasket" ja, man tex sitter mitt upp i en aktivitet eller liknande.

Själv, så kom jag oftast i väg typ 30 min försent från jobbet. Hade svårt att bara lämna allt, och dessutom att avbryta barnen i deras aktivitet (som dem får göra allt för ofta)

Men, asså, jag tyckte det var viktigare…än att komma prick, eller före arbetstiden (mogonen) då man inte satt igång ordentligt…osv…

Jaja…jag kanske bara bortförklarar mig själv…men, känner ändå att jag inte är ett stort fan av att man (alltid) måste vara punktig eller före jobb eller så. Ibland måstes det, men det kan förekomma mänskiga faktorer där med…

Hm…vet inte om någon fattar vad jag svamlar om :))

Bohempia

Stephanie
0

Jag tycker att det är lika viktigt att inte komma för sent som att inte sluta för tidigt. Det är respektlöst att inte följa de tider man är anställ för. Jag ser alltid till att vara minst 10min tidig, så att jag kan börja jobba prick det klockslag jag ska börja - inte bara befinna mig på arbetsplatsen då. Sedan arbetar jag till det klockslag jag ska sluta, och stannar tills det jag gör är klart. I mitt fall handlar det om max 10min "övertid". Riskerar man att det blir mer övertid får man planera bättre så att man ser till att man kan sluta i tid.

Maria
0

Jag har flextid på jobbet numera så det här med tiden är inga problem längre.

Jag brukar ändå vara tidigare på morgonen än när jag börjar.

/Maria

[Momiji]
0

Har bara kommit försent 1 gång. Då var det bussen som hade kommit fram 7 minuter tidigare till busshållplatsen, men istället för att stanna och vänta in rätt klockslag så for den bara iväg. Den svängde inte ens in på avsläpp/upphämtningsplatsen(som den alltid gör på busstationen där jag hoppar på). Var framme precis då den körde förbi och sprang efter den, men den stannade inte. Fick ringa till jobbet, ta en annan buss och springa ½ km istället. Sen stannade jag kvar på jobbet extra länge den dagen för att kompensera för att jag kommit försent

[peter54]
2

Om jag kommer försent finns det en orsak och då behöver jag ingen ursäkt Glad

pius314
0

#27 några dåliga ursäkter behöver man ju inte komma med. Men OM jag kommer sent ber jag om ursäkt för att de fått vänta oavsett om min bil brunnit upp eller nåt…

Mia
0

Jag avskyr verkligen att komma försent, så det gör jag inte. Istället stressar jag upp mig något enormt och kommer alldeles för tidigt! Vilket även det kan vara lite irriterande eftersom jag stressar upp mig och för att jag får vänta så länge eftersom jag är så tidig Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

fotokrafs
0

Säger som det är…

Sist jag skulle på möte förra veckan så
hade jag kommit en timme för tidigt. Förvånad

ettlitetalias
0

Jag är sällan sen. Är i grunden tidsoptimist, så har med flit klockan 10 minuter tidig så att risken att jag blir sen är mindre. Blir väldigt stressad och irriterad när folk är sena också. Tycker att det är så respektlöst att inte göra sig mödan att komma på utsatt tid.