Fågelmaten?
Inspirerad av Peters tråd ska jag ställa en fråga till er som jag funderat på nu i veckan.
Vi har ju skaffat fågelmatare. En till talgbollar och en till solrosfrö och vi har fått fåglar ganska snart som äter mat. Vi har haft talgoxar, blåmesar, pilfinkar (som nästan försvunnit här förut, och så grönfinkar häromdagen.
Skatorna göre sig inte så ofta besvär med att komma hit för maten serveras i burar som de inte kommer in i. Solrosfröna har jag fyllt på en gång i veckan. Men.. nu har det bara gått åt lite, det var snart två veckor sen jag fyllde på sist.
Vad kan ha hänt? Har fåglarna övergett oss? Eller har maten blivit fuktig? Det har regnat en del men inte mycket.
Vad tror ni?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
De har nog hittat något godare någon annanstans bara och kommer säkert tillbaka när det tar slut på det andra stället.

Jag får väl fundera ut något gott jag också då! Risken är att jag får hit skator om jag inte ger maten i buren. Det är så mycket skator här.
# 0 Tror också att fåglarna kommer tillbaka till Dej, agge!
Detta med fuktig fågelmat har också jag funderat på..kanske man bara ska fylla på lite i taget, så att fröna inte hinner bli fuktiga ? Som det är nu fyller man på mycket, för att slippa fylla på varje dag.
Jag har också hängt ut energikakor och delade kokosnötter..det verkar fåglarna gilla mera än talgbollar.
Har du inget träd eller någon buske, agge..där du kan hänga maten långt in, så inte skatorna kommer åt den ?
Lycka till med dina små vänner! 
Jag lägger ut på gräsmattan/snön matrester till skatorna men långt ifrån småfåglarnas bord.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jättehärlig bild Peter. Om jag hänger ut maten sådär så kommer skatorna. Men nu när jag har två matare har skatorna åkt någonannanstans. Idag var det faktiskt en talgoxe här (och sen har jag varit på jobbet).
#6 Här vågar sig inte skatorna fram till fönstret, de vet att här bor en hagelspruta 
#7 Jag får väl skaffa mig en sån! Eller har du något annat förslag? Vi och grannarna har problem för att skatorna hackar sönder äpplen och annat i trädgårdarna här.
#8 Ja sånt har vi också problem med. Jag skjuter skator när det blir mycket av dem här. Har ni ingen kommunjägare där du bor? Såna har ofta uppdrag att minska bestånden av framför allt duvor och kajor inne i städer, men de kanske kan ta väck skator också om det blir problem.
Tack! Det var en bra idé! Det är ju inte bara jag som har problem med det här så det borde de kunna göra. Det borde inte kunna hindra att vi är granne med träsket som är naturskyddsområde för fåglar, för skator är det troligen gott om
Här är gårdsskatorna heliga! Skjuta dem betyder otur på gården!
Jag har ett par här som aldrig får några ungar, f-n vet om de inte är homo? 
Ibland bygger de i björkarna i trädgården och efter nån vecka så plockar de ner boet!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#11 Här fanns 27 skatpar för några år sedan och då sköt jag bort 17 av dem eftersom de åt upp allt som andra djur skulle ha och lite till. Dessutom började de göra hål i grannens ensilagebalar, så grannen var desperat.
Efter utrensningen bor det inga skator på vår tomt, men det finns 2-3 bon hos tre av våra grannar varje år. Skatorna kommer ner på gräsmattan ibland, men de är varska och sticker så snart de ser minsta rörelse i huset eller i omgivningen.