Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 498 ggr
[Sisa]
1

Luciamorgon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är många år sedan den siste flyttade hemifrån..inga kvävda skratt och viskande hyssjanden i luciamorgonens mörker. Ingen kaffedoft, inga tassande steg uppför trappan, ingen liten kör av röster. Natten går tunga fjät..det är bara mörkt, tyst och minnen.

Jag beslutar att göra nåt åt saken! I den tidiga gryningen står jag i köket och ordnar med kaffebrickan. Jag snor till en krans av julgransglitter och sätter den på huvudet. Sen draperar jag mej i ett vitt lakan..jag skrider in till mannen i mitt liv.

Han sover djupt. Jag sjunger de två första verserna på Sankta Lucia, men min sambo är som klubbad. Det känns lite fånigt att stå där och sjunga för en som sover..jag fortsätter med Staffan Stalledräng och Goder Afton. Jag orkar inte länge till, armarna börjar domna och jag känner irritationen komma smygande.

- Vakna då människa, ropar jag. Det är Lucia!

Äntligen börjar det röra på sej under täcket. Sambon gnuggar sej i ögonen och mumlar;

- Vad är det ?

- Natten går tunga fjät, sjunger jag och tänker att nu är han vaken.

Men det är han inte! Med ett leende på läpparna återvänder han till sömnens rike. Kanske tror han att radion står på ?

Stearinljuset på brickan håller på att brinna ner, kaffet kallnar och jag börjar känna mej desperat. Tidiga morgnar är inte min starka sida.

- Vakna då för helvete, skriker jag allt vad jag orkar. Sambon sätter sej käpprakt upp i sängen och stirrar på mej. Säkert ser jag grym ut..ilsken, svept i lakan och med glitter i håret..sambon ger till ett litet skrik!

Tredje gången gillt..natten går tunga fjät..men jag hann inte så långt. Min sambo brister ut i skratt, och om man kan dö av skratt så är det nog nära ögat..

Han berättar att han inte kände igen mej och för ett ögonblick trott att det var en sexuell avvikare som tagit sej in i sovrummet. Dom brukar ju klä ut sej..

Ibland undrar man vad det egentligen är för mening med att göra sej till.  Barnen var allt söta då dom var små och kom tassande på Luciamorgonen..

Hoppas Ni haft en bättre Lucia än vad vi hade, denna tidiga Luciamorgon!

[mossquinnan]
0

Hihi så gullig du är sisa,kunde inte heller låta bli att skratta:)) du måste vart väldigt vacker i lakanet.. Förstår att du lackade till på gubben haha.men så sött gjort av dig ..varm kram

fotokrafs
0

Oj, vad fint du gjort. Synd att han var så svårväckt

Nästa år får du lussa på eftermiddagen istället

Haha.. sexuell avvikare, kommer de ofta till er? Tungan ute

Maria
0

HahaSkrattande Vilken helt underbar Lusseberättelse.

/Maria

aggeelin
0

Det var mig en svårväckt man du har Sisa!! Hur tidigt var det egentligen som du försökte väcka honom? GladSkrattande

Det kom aldrig några barn och lussade hemma - jag tog med dem bort till ålderdomshem/servicehus/äldreboende och så var vi med och lussande för de gamla och det var en trevlig tradition. Sen åkte vi hem till min mamma och fikade frukost.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bybo
0

Hahahaha…så jäääla "bra"

[Sisa]
0

# 1 Lack först..hur som helst blev det i allafall kaffe på sängkanten!  Kyss

# 2 Nej..inte vanligt med sexuella avvikare här, och jag tror inte dom som eventuellt finns, klär ut sej till Lucia..Det var nog bara så att min kära sambo inte först förstod, att det var Lucia jag skulle föreställa! Flört

# 3  Tack! Kyss

# 4  Önskar fler gjorde som Ni..en tradition väl värd att bevara. Kyss 

# 5  ..och enda sättet för mej, att få uppleva en Lucia på riktigt! Skrattande

Kramelikram!

Loveradio
0

Haha underbart! När jag läste att han gav ifrån sig ett skrik började jag gapskratta

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[GunillaF]
0

Tack för en rolig berättelse Sisa. Jag kunde se dig stå där i din skrud och skrika på honom… Skrattande

Gulligt gjort av dig att lussa för honom!Glad

[Sisa]
0

# 7   # 8    Tack!   Skrattande